مهم‌ترین چالش افزایش همکاری‌های تجاری ایران و تاجیکستان، موانع ترانزیتی است
معاون امور بین‌الملل اتاق ایران:

مهم‌ترین چالش افزایش همکاری‌های تجاری ایران و تاجیکستان، موانع ترانزیتی است

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در مجمع تجاری ایران و تاجیکستان، خواستار حل مشکلات حمل‌ونقل میان دو کشور شده و بر ضرورت کاهش تعرفه‌های گمرکی میان ایران و تاجیکستان، تأکید کرد.

به گزارش بازار، حامد عسگری، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران گفت: برقراری خطوط تولید و سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان ایران و تاجیکستان، راهکار روابط درازمدت تجاری میان دو کشور است و بسترهای آن در هر دو کشور وجود دارد.

حامد عسگری، در نشست مجمع تجاری ایران و تاجیکستان، با اشاره به وجود برخی چالش‌ها در مسیر افزایش همکاری‌های دو کشور، ادامه داد: مهم‌ترین چالش موجود در زمینه حمل‌ونقل و ترانزیت کالا است. بخشی از دغدغه فعالان اقتصادی دو کشور، تسهیل در این زمینه از جمله تأمین واگن و مدیریت هزینه‌های حمل است.

او با ابراز امیدواری برای اجرایی شدن لغو روادید میان ایران و تاجیکستان و تسهیل رفت‌وآمدهای تجاری و با هزینه کمتر میان تجار دو کشور، افزود: هماهنگی در خصوص ایجاد یک استاندارد مشترک برای تبادل کالا با تاجیکستان و کاهش تعرفه‌های گمرکی بر اساس توافق دو کشور نیز از دیگر خواسته‌های تجار است.

عسگری با اشاره به ضرورت ایجاد سازوکارهای حل‌وفصل اختلافات تجاری با توجه به محدودیت‌های بانکی ایجاد شده برای ایران، گفت: در این زمینه پیشنهاد ما همکاری نزدیک‌تر مراکز داوری اتاق‌های بازرگانی دو کشور است.

عسگری با تأکید بر اینکه توسعه همکاری‌ها با کشورهای منطقه از اولویت‌های اتاق ایران است، اظهار کرد: زمینه‌های همکاری فوق‌العاده‌ای در حوزه‌های کشاورزی، مواد غذایی، نساجی، معدنی، تکنولوژی و فن‌آوری و ماشین‌آلات و همچنین صادرات خدمات فنی مهندسی و زمینه مستعدی برای همکاری‌های ترانزیتی جهت ایجاد امکان دسترسی به آب‌های آزاد برای تاجیکستان وجود دارد.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با بیان اینکه ارزش تجارت ایران و تاجیکستان از ۱۰۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ به ۲۵۰ میلیون دلار در سال گذشته رسیده است، ادامه داد: با این حال سهم دو کشور از بازار یکدیگر هنوز فاصله زیادی با پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود دارد و امیدواریم تا چند سال آینده، به هدف‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری دست‌ یابیم.

به گفته او تولید انرژی‌های پاک با تکیه بر پتانسیل‌های آبی در تاجیکستان، تولید و صادرات انرژی‌های فسیلی و گردشگری از مهم‌ترین زمینه‌های همکاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک شرکت‌های ایرانی و تاجیک خواهد بود.

عسگری با تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی اتاق‌های دو کشور برای مشارکت در برگزاری نمایشگاه‌ها، اعزام و پذیرش هیات ها و تبادل اطلاعات تجاری، بیان کرد: امیدوارم اعضای تاجیکی نیز به اتاق مشترک ایران و تاجیکستان بپیوندند و با ارتباطات روزانه و مستمر بین شرکت‌ها، موانع مبادلات دوسویه حل‌وفصل شود.

مشوق‌هایی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در تاجیکستان
حیدر رجب اف، معاون اتاق بازرگانی تاجیکستان نیز با اشاره به اینکه ایران از شرکای اصلی تجاری تاجیکستان محسوب می‌شود، افزود: تاجیکستان با تمامی سازمان‌های بین‌المللی ارتباط مستمر دارد و این فرصت خوبی برای همکاری میان دو کشور است.

او با اشاره به فرصت‌های همکاری در حوزه‌های معدن، استحصال مصالح ساختمانی، داروسازی و محصولات کشاورزی، افزود: در تاجیکستان برای حمایت از سرمایه‌گذاران و جذب منابع بیشتر امتیازات مختلفی در نظر گرفته شده است. در کشور ما با سیاست‌هایی که در راستای کمک به توسعه اقتصادی اتخاذ شده، شرایط و فضای خوبی برای سرمایه‌گذاری فراهم شده و ما از برادران ایرانی خود تقاضا می‌کنیم تا از موقعیت به وجود آمده، برای حضور مؤثر در عرصه اقتصاد تاجیکستان استفاده کنند.

محمد دانش، عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و تاجیکستان با تأکید بر اهمیت نقش تجار دو کشور در عملیاتی کردن توافقات دو جانبه و برگزاری نمایشگاه‌های تولیدات ایران و تاجیکستان، بیان کرد: برای توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور پذیرش استانداردهای مربوط به تولیدات ایران و تاجیکستان ضروری است.

او همچنین خواستار برقراری تعرفه ترجیحی، حل مسائل قرنطینه و لزوم اجرای توافق در این زمینه و ایجاد سازوکارهایی برای کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل میان دو کشور شد.

در پایان این نشست با حضور نماینده سازمان توسعه و تجارت، اسناد همکاری دو جانبه میان اتاق‌های دو کشور به امضا رسید.

کد خبر: ۲۶۸٬۰۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha