۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
حربه «تصاعد» در دست شرکت گاز استان سمنان | پرمصرف ها «نقره داغ» می شوند
بازار بررسی کرد؛

حربه «تصاعد» در دست شرکت گاز استان سمنان | پرمصرف ها «نقره داغ» می شوند

سمنان- اعمال شرایط محاسبه تصاعدی برای خانواده هایی که گاز بیشتری مصرف می کنند یکی از حربه های شرکت گاز استان سمنان برای مدیریت مصرف است.

بازار، گروه استان ها: در فصل سرد سال همواره مقوله کاهش مصرف گاز و راهکارهای آن نقل محافل است چند سالی می شود که شرکت گاز به این نتیجه رسیده که باید در کنار فرهنگ سازی، موضوع جریمه و یا تشویق را هم در دستور کار خود قرار دهد.

طبق اعلام شرکت گاز استان سمنان مردم این استان طی هشت ماه اول سال جاری نزدیک به دو میلیارد متر مکعب گاز مصرف کردند که قدری نسبت به سال قبل در همین برهه زمانی بیشتر است همچنین آمارها نشان می دهد که از ابتدای دیماه افزایش مصرف گاز نسبت به مدت مشابه سال قبل حتی بیشتر هم شده است.

تعریف ۱۲ پلکان

دو سالی می شود که طرح های تشویقی در استان سمنان اجرایی می شوند تا مردم بتوانند از آنها بهره گیری کنند تا هم مصرف گاز کاهش یابد و هم شرکت گاز بتواند در مدیریت مصرف بهترین عملکرد را داشته باشد اما آمارها نشان می دهد که علیرغم اینکه دمای هوا در زمستان امسال از سال قبل بیشتر اعلام می شود اما مصرف گاز ۱۴ درصد بیشتر شده است.

شرکت گاز برای مدیریت مصرف ۱۲ پلکان را تعریف کرده که پلکان اول کمترین مصرف و پلکان دوازدهم بیشترین مصرف را دارند و در نتیجه تصاعد را هم از همین طریق محاسبه می کند در نتیجه اختلافی که در قبوض گاز مردم وجود دارد به همین دلیل است.

مسئولان شرکت گاز استان سمنان عقیده دارند که با کاهش یک درجه دمای خانه و پوشیدن لباس مناسب فصل سرما، می توان تا پنج درصد صرفه جویی در مصرف انرژی را شاهد بود

اگر شاهد هستیم که در یک آپارتمان دو واحد ۱۰۰ متری مشابه یکی ۴۵ هزار تومان و دیگری ۱۲۰ هزار تومان هزینه قبض گاز می دهد در واقع همین مقوله تصاعد است چرا که پلکان این دو خانوار بر حسب میزان متر مکعب مصرف، تفاوت دارد.

مردم پاداش می گیرند

از سوی دیگر پاداش صرفه جویی نیز همین وضعیت را دارد یعنی امکان دارد یک خانواده در ماه ۴۵ هزار تومان و خانواده دیگر ۱۰ هزار تومان پاداش مصرف گاز دریافت کند که آن هم بنا بر متر مکعب مصرفی خانواده های استان سمنان محاسبه می شود.

مدیر عامل شرکت گاز استان سمنان خانواده های استان سمنان اگر تا پانزدهم اسفندماه اگر حداقل ۱۰ درصد کاهش مصرف گاز نسبت به دوره مشابه سال قبل داشته باشند، پنج برابر قیمت تمام شده گاز طبیعی، به عنوان پاداش دریافت خواهند کرد.
سید جواد حقیقت حسینی با بیان اینکه سقف این پاداش ها تا ۳۵ درصد کاهش مصرف است و شرکت گاز مبالغ تشویقی را به خانواده ها پرداخت می کند، ابراز کرد: ۱۲۰ هزار مشترک استان سمنان مشمول پاداش صرفه جویی شدند که رقم این تشویقی ها هم ۱۹ میلیارد ریال برآورد شده است.

وی با بیان اینکه در بخش خانگی علیرغم اینکه دمای هوا نسبت به سال قبل بیشتر است اما متاسفانه ۱۲ درصد افزایش مصرف گاز بخش خانگی را در استان سمنان شاهد هستیم، افزود: طبقه بندی مصرف گاز از یک الی ۱۲ صورت گرفته و در استان سمنان کمتر از یک درصد از مشترکان گاز در پله های آخر یعنی ۱۱ و ۱۲ هستند که مصرف بسیار اسراف کارانه ای داشته اند.

حربه «تصاعد» در دست شرکت گاز استان سمنان | پرمصرف ها «نقره داغ» می شوند

مصرف زیاد ممنوع

مدیر عامل شرکت گاز استان سمنان ادامه داد: برای افرادی که مسرفانه مصرف گاز را انجام می دهند قانون تصاعد به کار می رود، برای مثال به ازای هر متر مکعب اگر مابقی ۴۱ تومان پرداخت می کنند پله های ۱۱ و ۱۲ شش هزار تومان پرداخت خواهند کرد و این تصاعد برایشان به این شکل محاسبه می شود.

حقیقت حسینی با بیان اینکه تنظیم دمای خانه بین ۱۸ الی ۲۱ درجه سانتی گراد که به «دمای آسایش» نیز شهرت دارد یکی از راهکارهای کاهش مصرف انرژی است، ابراز کرد: از مردم می خواهیم که در منازل لباس گرم بپوشند تا نیاز به زیاد کردن بخاری نباشد همچنین استفاده از لوازم گرمایشی استاندارد و سرویس های دوره ای در کاهش مصرف گاز موثر است.

وی از اجرای طرح بازرسی و رصد مصرف گاز و دمای مناسب محیط در فضاهای اداری و خدماتی استان سمنان نیز خبر داد و افزود: دماهای آسایش تعریف شده ای برای ادارات وجود دارد که دستگاه های اجرایی ملزم به رعایت آنها هستند.

صرفه جویی لازم است

۹۱ درصد از جمعیت روستایی و ۹۹ درصد از جمعیت شهری استان سمنان از نعمت گاز بهره مند هستند و این یعنی جمعیت بسیاری از مردم زمستان خود را با گاز سر می کنند و صرفه جویی هر کدام از این افراد می تواند خیل عظیمی از منابع انرژی را حفظ کند.

از طرف دیگر باید گفت تصاعدی که مسئولان شرکت گاز استان سمنان از آن صحبت می کنند بسیار میزان قابل توجهی است یعنی تبدیل ۴۱ تومان در هر متر مکعب به شش هزار تومان به عبارتی می تواند یک جریمه کمر شکن باشد و شاید فرد خاطی ترجیح دهد که از اساس گاز خانه او قطع شود تا قبض چهار تا شش میلیون تومانی بپردازد که نیمی از حقوق یک ماه کار کارگران است شرکت گاز هم اتفاقاً بر همین بازدارندگی جریمه تصاعد امید بسته تا بتواند مردم را راضی به کاهش مصرف کند.

یک کارشناس: استفاده از لوازم گاز سوی استاندارد که مصرف کمتری دارند توصیه می شود

مسئولان شرکت گاز استان سمنان عقیده دارند که با کاهش یک درجه دمای خانه و پوشیدن لباس مناسب فصل سرما، می توان تا پنج درصد صرفه جویی در مصرف انرژی را شاهد بود و اگر مردم استان سمنان بتوانند دو و نیم درجه میزان دمای بخاری هایشان را کاهش دهند نه تنها میزان مصرف گاز زمستان امسال به پارسال نزدیک می شود بلکه حتی از آن کمتر هم خواهد شد و در زمینه تامین گاز مشکلی در استان نخواهیم داشت.

چند راهکار ساده

یک کارشناس ایمنی محیط در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن اشاره به راهکارهای متعادل نگه داشتن دمای خانه بیان کرد: امروز بسیاری از خانه ها دارای درب و پنجره های پروفیل هستند که عمدتاً هم درز دارند و هوا به داخل خانه می آید در صورتی که با یک آچار آلن ساده می توان آنها را درز گیری کرد و همین امر سبب می شود تا بتوانیم شاهد کاهش میزان مصرف گاز باشیم.

هادی یوسفی با بیان اینکه راهکار دیگر سرویس های دوره های بخاری و پکیج و ... است، ابراز کرد: استفاده از لوازم گاز سوی استاندارد که مصرف کمتری دارند، پوشیدن لباس مناسب در خانه در فصل سرما، استفاده از لباس گرم، کاهش درجه بخاری و پکیج در ساعات روز و ظهر و ... می تواند از دیگر راهکارهای صرفه جویی در مصرف گاز باشد.

وی با بیان اینکه مغازه داران می توانند از سیستم گرمایش از کف استفاده کنند، افزود: اگر مغازه دارای بخاری است می توان با نصب یک پلاستیک در مقابل درب از تردد بسیار زیاد هوای سرد به داخل مغازه جلوگیری کرد.

کد خبر: ۲۶۷٬۸۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha