۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴
صرفه جویی ۵ درصدی با افت فشار آب تهران| جیره بندی آب در ماه های پایانی سال نداریم
سخنگوی صنعت آب در گفتگو با بازار:

صرفه جویی ۵ درصدی با افت فشار آب تهران| جیره بندی آب در ماه های پایانی سال نداریم

بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه در اسفند جیره بندی آب نداریم، گفت: برای مدیریت مصرف، فشار آب را در تهران کاهش دادیم. پیش بینی می شود که با این کار حدود ۴ الی ۵ درصد مصرف آب کمتر شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: منابع آبی تهران روزهای سختی را سپری می کند. مقدار بارندگی ها به شدت کاهش یافته و ۸۵ درصد سدهای پایتخت خالی است. بسیاری بر این باورند که ممکن است وزارت نیرو در ماه های پایانی سال که مصرف آب به شدت افزایش می یابد، سراغ جیره بندی آب برود. البته مسئولین آبی کشور این ادعا را رد می کنند.

جیره بندی آب در دستور کار ما نیست و ما تنها به دنبال مدیریت مصرف آب در کشور هستیم

عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه جیره بندی آب در دستور کار ما نیست و ما تنها به دنبال مدیریت مصرف آب در کشور هستیم، گفت: برنامه‌های اضطراری برای عبور از خشکسالی در استان‌های کشور از جمله تهران در پیشانی تمرکز وزارت نیرو برای تأمین آب شرب قرار دارند.

او با بیان اینکه جیره‌بندی آب در دستور کار نیست به دنبال مدیریت مصرف هستیم، ادامه داد: چنانچه مردم تهران همراهی کرده و مقدار مصرف خود را ۱۰ الی ۱۵درصد کاهش دهند، می توانیم از تنش آبی امسال عبور کنیم.

در استان تهران چیزی حدود ۱۸ هزار کیلومتر و در شهر تهران چیزی حدود ۱۱ هزار کیلومتر لوله وجود دارد. گستردگی خطوط لوله باعث هدر رفت آب در شبکه توزیع می شود. برای حل این مشکل فشار آب را کاهش دادیم. برآورد می شود که کاهش فشار آب در تهران چیزی حدود ۴ الی ۵ درصد مصرف آب را کاهش دهد

سخنگوی صنعت آب در پاسخ به این سوال که برای مدیریت مصرف آب چه برنامه ریزی هایی صورت گرفته است، گفت: در استان تهران چیزی حدود ۱۸ هزار کیلومتر و در شهر تهران چیزی حدود ۱۱ هزار کیلومتر لوله وجود دارد. گستردگی خطوط لوله باعث هدر رفت آب در شبکه توزیع می شود. برای حل این مشکل فشار آب را کاهش دادیم.

او ادامه داد: برآورد می شود که کاهش فشار آب در تهران چیزی حدود ۴ الی ۵ درصد مصرف آب را کاهش دهد.

بزرگ زاده همچنین از افزایش انعطاف برای تامین آب تهران خبر داد و گفت:تامین آب غرب تهران را سدهای امیرکبیر و طالقان و تامین آب شرق تهران را سدهای ماملو، لار و لتیان بر عهده دارند. این شبکه های تامین آب در میانه های تهران به هم می رسند. در واقع به دنبال این هستیم که در صورت بروز و کسری در هر کدام از بخش ها، از منابع دیگر بخش ها هم استفاده کنیم.

این مقام مسئول در صنعت آب درباره دیگر اقدامات انجام شده برای گذر از تنش آبی گفت: بر اساس هماهنگی های انجام شده قرار است که چاه های آب نهادهای عمومی همچون شهرداری ها و نهادهای نظامی و انتظامی هم استفاده کرده و چاه های جدیدی حفر نکنیم تا از سطح فشار به منابع آبی زیر زمینی بکاهیم.

بزرگ‌زاده با بیان اینکه اکنون در چهارمین سال پیاپی خشکسالی هستیم، از شهروندان خواست تا با ادامه مدیریت مصرف آب، مدیران بخش آب کشور را در تأمین آب شرب پایدار برای همه نقاط کشور یاری دهند.

سخنگوی صنعت آب بارش با اشاره اجرای طرح‌های اضطراری وزارت نیرو برای تأمین آب در استان‌های دارای تنش آبی بیان داشت: برنامه‌های اضطراری برای عبور از خشکسالی در استان‌های خراسان رضوی (مشهد)، مرکزی (ساوه)، کرمان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، سمنان، تهران و فارس پیش‌بینی شده، اما سیستان، مشهد، گلستان، فسا در استان فارس و تهران در پیشانی تمرکز وزارت نیرو برای تأمین آب شرب قرار دارند.

با توجه به کمبود منابع آبی در اختیار، اکثر استان‌های کشور با کمبود بارش مواجه هستند و در بخش کشاورزی نیز تنش آبی را تجربه می‌کنیم اما در بخش آب شرب پاسخ‌های لازم به منظور تأمین آب شرب را طراحی کردیم و نسبت به اجرای آن اقدامات لازم صورت گرفته است

به گفته او، با توجه به کمبود منابع آبی در اختیار، اکثر استان‌های کشور با کمبود بارش مواجه هستند و در بخش کشاورزی نیز تنش آبی را تجربه می‌کنیم اما در بخش آب شرب پاسخ‌های لازم به منظور تأمین آب شرب را طراحی کردیم و نسبت به اجرای آن اقدامات لازم صورت گرفته است.

کد خبر: ۲۶۷٬۸۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha