۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
ارائه ۱۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری چابهار در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی به پاکستان
دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد اعلام کرد

ارائه ۱۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری چابهار در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی به پاکستان

دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: ۱۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری به ارزش بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد ریال در نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی به پاکستان عرضه و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت.

به گزارش بازار، حجت‌الله عبدالملکی اظهارکرد: چابهار یکی از قدیمی‌ترین و مهمترین مناطق آزاد کشور به شمار می‌رود که در سال ۱۳۷۲ همزمان با مناطق آزاد کیش و قشم راه‌اندازی شد و در سال‌های اخیر محدوده این منطقه توسعه پیدا کرد و در مرز ریمدان یک سایت جدید به عنوان پهنه منفصل به منطقه آزاد چابهار اضافه شد که در مرز پاکستان قرار دارد.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۱۸ منطقه آزاد مصوب داریم که ۱۵ منطقه فعال و برخی از این مناطق در مرزهای کشور مستقر هستند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور این منطقه را از چند جهت برای اقتصاد ملی ایران حائز اهمیت عنوان کرد و گفت: چابهار تنها منطقه بندری اقیانوسی کشور است و به صورت مستقیم به اقیانوس هند دسترسی دارد. همچنین عمق منفی ۱۶ متر آب در این منطقه باعث می‌شود که کشتی‌های بزرگ در این بندر به راحتی پهلوگیر بگیرند.

وی در خصوص مزیت دیگر منطقه آزاد چابهار گفت: این منطقه یکی از نقاط کانونی و بسیار مهم برای ترانزیت جمهوری‌اسلامی‌ایران محسوب می‌شود؛ چه از لحاظ کالاهایی که از شرق دنیا برای مصرف در ایران حمل شده و چه کالاهایی که ترانزیتی و عبوری هستند و تنها از سرزمین ایران عبور می‌کنند.

عبدالملکی ادامه داد: این کالاها از مرز چابهار به کشور وارد می‌شوند و از طریق سایر مرزها از جمله سرخس در شمال‌ شرق کشور، امیرآباد در شمال کشور، انزلی در شمال‌غرب کشور، ماکو و ارس و یا سایر مناطق دیگر از کشور خارج می‌شود.

وی چابهار را منطقه بسیار مهمی قلمداد کرد و گفت: این منطقه آزاد همچنین کریدور جنوب به شمال، جنوب به شمال‌غرب و جنوب به شمال شرق را تکمیل می‌کند و از این لحاظ نیز بسیار مهم و حائز اهمیت است.

مشاور رئیس‌جمهور در ادامه به ظرفیت‌های منطقه آزاد چابهار اشاره کرد و افزود: در طول یکسال اخیر اتفاقات بسیار مهمی در منطقه آزاد چابهار روی داده از جمله اینکه خط کشتیرانی کشتی‌های کانتینتربر بین چابهار و کشورهای هند و چین راه‌اندازی شده و ماهانه بیش از یک‌هزار کانتینر از طریق این خطوط کشتیرانی به چین حمل می‌شود.

وی بیان کرد: از طرف دیگر غیر از مباحث لجستیکی و ترانزیتی؛ منطقه چابهار در حال تبدیل شدن به یکی از قطب‌های صنایع پتروشیمی هست و واحدهای پتروشیمی بسیار بزرگی در این منطقه در حال راه‌اندازی است. همچنین کارخانه‌هایی در حوزه فولاد و سایر صنایع در این منطقه در حال احداث و بهره‌برداری هستند.

چابهار در حال تبدیل شدن به یکی از قطب‌های صنایع پتروشیمی هست و واحدهای پتروشیمی بسیار بزرگی در این منطقه در حال راه‌اندازی است
عبدالملکی به ظرفیت‌های کشور پاکستان اشاره کرد و گفت: قرار گرفتن منطقه آزاد چابهار در مرز ایران و پاکستان ظرفیت‌های بسیار ویژه‌ای را برای این منطقه ایجاد کرده چرا که پاکستان کشور بسیار پر ظرفیتی است و بازار مصرف بسیار بزرگی دارد. بنابراین بخش زیادی از این بازار که از تنوع بسیار زیادی هم برخوردار هست را می‌توانیم با تامین کالاها از تمام سرزمین ایران به مقصد این کشور و از طریق منطقه آزاد چابهار و مرز ریمدان تامین کنیم.

وی افزود: در همین راستا نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی به پاکستان که اواخر این هفته در منطقه آزاد چابهار برگزار می‌شود؛ در جهت معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران به کشور پاکستان فرصت بسیار خوبی است. ضمن‌ اینکه این نمایشگاه باعث می‌شود منطقه آزاد چابهار در پیشرفت اقتصادی کشور از لحاظ گشایش بازارهای بکر کشور پاکستان برای تمام محصولات تولیدی در ایران نقش‌آفرینی کند.

مشاور رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه صادرات کشور از طریق مناطق آزاد به سه شیوه انجام می‌شود، اظهار کرد: امسال نوع چهارم صادرات را در دستور کار خود قرار دادیم. سه نوع صادراتی که قبلا در کشور وجود داشت؛ صادرات محصولات خود مناطق آزاد به خارج از کشور، صادرات‌مجدد و صادرات ترانزیتی بود و نوع چهارم صادرات که در کمتر از یکسال اخیر روی آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم بازاریابی صادراتی در مناطق آزاد برای محصولات تولیدی در سرزمین اصلی است.

وی ادامه داد: در این شیوه مناطق آزاد برای بازاریابی صادراتی محصولاتی که در سایر مناطق ایران و در سرزمین اصلی کشور تولید می‌شود؛ کمک بسزایی هستند. در همین راستا نمایشگاهی که اواخر هفته در منطقه آزاد چابهار با هدف معرفی فرصت‌ها و توانمندی‌های صادراتی ایران به مقصد پاکستان برگزار می‌شود؛ یکی از این پروژه‌هاست که در راستای کمک به بازاریابی صادراتی برای محصولات تولیدی در سرزمین اصلی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

عبدالملکی تاکید کرد: با توجه به اینکه بر اساس مصوبات هیات‌وزیران ریاست شورایعالی مناطق آزاد کشور بر عهده رئیس‌جمهور است؛ توجه بسیار ویژه‌ای به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور دارند و این مناطق به عنوان پیشران اصلی اقتصاد کشور محسوب می‌شوند. در همین راستا شورایعالی مناطق آزاد به دلیل مزایای منطقه آزاد چابهار توجه ویژه‌ای به این منطقه دارد.

وی گفت: مهمترین اقداماتی که شورایعالی مناطق آزاد برای حمایت از این مناطق دارد؛ بحث مصوباتی است که جهت تسهیل امور اداری و مقررات مربوط به بخش‌های مختلف کشور برای نقش‌آفرینی بهتر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در شورایعالی مناطق آزاد تعیین می‌شود و برای همه افراد در دولت لازم‌الاجراست.

مشاور رئیس‌جمهور یکی دیگر از فواید نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی را جذب سرمایه‌گذار اعلام کرد و افزود: جدا از بحث بازاریابی صادراتی برای محصولات تولیدی چابهار و همینطور محصولات تولیدی سراسر ایران به کشور پاکستان؛ جذب سرمایه‌گذار است.

وی بیان کرد: در نمایشگاه بین‌المللی اوراسیا تقاضای بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران دریافت شد که بخشی از این تقاضاها از کشور پاکستان بود. در واقع تجار و فعالان اقتصادی پاکستانی که از ایران محصولاتی را به این کشور منتقل و صادر می‌کنند بعضا علاقه‌مند هستند که در مناطق آزاد ایران اقدام به سرمایه‌گذاری کنند و همان محصولات را در مناطق آزاد ایران تولید و سپس صادر کنند.

عبدالملکی با اشاره به اینکه در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور ابتکار به خرج دادیم، تاکید کرد: از اوایل سالجاری یک‌هزار بسته سرمایه‌گذاری به ارزش ۹۰۰ هزار میلیارد تومان معادل ۲۰ میلیارد یورو تولید و در رویدادهای مختلف بین‌المللی از طریق مناطق آزاد کشور به متقاضیان عرضه شد.

وی در خصوص میزان استقبال از این نمایشگاه گفت: پیش‌بینی می‌شود که استقبال بسیار خوبی از این نمایشگاه خواهد شد.

کد خبر: ۲۶۷٬۸۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • احمد IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
      0 0
      از شغل های یک ملیونی اونجا هم ببر؟