۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
رشد ۳ برابری صادرات تولیدات دانش بنیان ها؛ مقابله با تحریم ها با تولید مشترک محصولات سلامت محور
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح کرد

رشد ۳ برابری صادرات تولیدات دانش بنیان ها؛ مقابله با تحریم ها با تولید مشترک محصولات سلامت محور

دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: امسال صادرات محصولات دانش بنیان ها ۳ برابر افزایش یافته است که بیشتر تولیدات این حوزه را محصولات سلامت محور تشکیل می دهند.

بازار؛ گروه صنعت: روح الله دهقانی فیروز آبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه سلامت بنیان با اشاره به استقبال دانش بنیان ها برای حضور در این رویداد بیان داشت: اینکه امروز ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در این نمایشگاه حضور دارند و بیش از ۲۰ محصول جدید نیز رونمایی شده یک افتخار بزرگ و ملی است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون کشور در برخی از محل ها به صورت ویژه سرمایه گذاری شده که حوزه سلامت یکی از این بخش ها است افزود: همه اذعان دارند که حوزه سلامت با توجه به اهمیتی که دارد مورد توجه ویژه قرار گرفته است و از بحث آموزش پزشکی، پرورش پزشکان و متخصصان، پرستاران و صاحبان کسب و کار در این حوزه تا در بخش بیمارستان ها، درمان و تخت خواب های بیمارستانی و غیره سرمایه گذاری شده است.

دهقانی ادامه داد: امروز وقتی شرایط کشور را با کشورهای دیگر از نظر سطح رفاه سلامت، در دسترس بودن درمان، هزینه های درمان و سلامت و غیره مقایسه می کنیم خواهیم دید که نسبت به اکثر کشورهای دنیا، رتبه ممتازی داریم. به شخصه در کشورهای مختلف برای درمان به درمانگاه ها و پزشکان مختلف مراجعه کرده ام و با این مساله روبه رو شده ام که هم زمان انتظار طولانی و هم هزینه های بسیار بالایی دارند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با اشاره به اینکه قیمت دارو در آن کشورها نیز بسیار بالا است، اضافه کرد: علاوه بر این یک سی تی اسکن ساده در آن کشورها به بیش از هزار دلار می رسد که حتی نسبت به درآمدهای مردم آن ها نیز بسیار سنگین است؛ این هزینه ها و شرایط بدون تعارف در کشور ایران به صورت ویژه مناسب است.

زمان ارزآوری از سرمایه گذاری چندساله در حوزه سلامت رسیده

دهقانی با اشاره به اینکه نتیجه چهل سال تلاش مدیران و مسئولان کشور در حوزه سلامت گفت: یک توان بسیار بزرگ در این حوزه در اختیار داریم که می توانیم آن را به یک فرصت درآمدساز، اقتصاد ساز و صادرات ساز تبدیل کنیم. در این راستا نیز یکی از محور جدی برنامه های معاونت علمی علاوه بر حمایت از توسعه، تشکیل و بالندگی شرکت های دانش بنیان در حوزه سلامت توسعه بازارهای صادراتی است.

امسال به پیش بینی گمرک نسبت به سال گذشته صادرات محصولات دانش بنیان سه برابر خواهد شد که بخش قابل توجهی از آن مختص به دارو و تجهیزات پزشکی است

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: امسال به پیش بینی گمرک نسبت به سال گذشته صادرات محصولات دانش بنیان سه برابر خواهد شد که بخش قابل توجهی از آن مختص به دارو و تجهیزات پزشکی است. همچنین در کنیا با همت و پیگیری خانه نوآوری، ۲ دارو ثبت جی ام پی شده بود که طی مدت کوتاهی این تعداد دارو به ۱۳ قلم افزایش یافت؛ این موضوع نشان دهنده این است که داروی تولید ایران، قابلیت مهمی برای توسعه بازار خارجی دارد.

وی ادامه داد: توجه ویژه به توسعه بازار و صادرات محصولات سلامت ایرانی قطعا یکی از سیاست های جدی ای است که در معاونت علمی، وزارت بهداشت و همه دستگاه های دولتی باید مورد توجه قرار گیرد و به عنوان یک منبع و مرجعی که کشور سال ها در آن سرمایه گذاری کرده است امروز باید برای کشور اقتدار و ثروت آفرینی داشته باشد.

افزایش هم پیمانی با تولید مشترک در کشورهای هدف

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به تجربه شیوع بیماری کرونا در سراسر دنیا گفت: تهدیداتی که کشورها در دوره کرونا با آن مواجه شدند باعث شد امروزشاهد تغییرات استراتژی کشورها در حوزه سلامت باشیم و بیشتر کشورها توجه شان به توسعه مقاوم و توسعه داخلی حوزه سلامت جلب شود. اتفاقی که برای ایران فرصتی ایجاد کرده تا در دیپلماسی حوزه سلامت ورود کند.

امروز کشورهایی که هرگز برای تولید داخل محصولات پزشکی برنامه ای نداشتند دنبال مشارکت کشورهای دیگر برای خودکفایی در محصولات راهبردی هستند

دهقانی افزود: در حال حاضر همه کشورها دنبال این هستند که محصولات راهبردی پزشکی و سلامت را خودشان تولید کنند تا در بحران هایی مثل کرونا اسیر مشکلات چند سال اخیر نشوند. در بحران کرونا تجهیزاتی مثل ونتیلاتور و برخی از داروها و حتی ماسک مشکلات عدیده ای را در کشورها ایجاد کرد. بنابراین امروز کشورهایی که هرگز برای تولید داخل محصولات پزشکی برنامه ای نداشتند دنبال مشارکت کشورهای دیگر برای خودکفایی در محصولات راهبردی هستند.

وی ادامه داد: همین موضوع برای ایران که محصول ارزان، در دسترس تولید می کند و آمادگی همکاری با سایر کشورها را دارد فرصت ویژه ای است که می توانیم از طریق آن نسبت به ایجاد شرکت های مشترک و تولید مشترک اقدام کنیم. اتفاقی که می تواند هم اقتصاد کشور را توسعه دهد و هم آن را مقاوم کند و در نهایت باعث ایجاد هم پیمان های در سطح بین المللی در مواجه با تحریم های جدید شود.

کد خبر: ۲۶۷٬۷۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha