۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۲
اختصاص ۳۰ همت تسهیلات مالی به دانش بنیان ها؛ تجهیز بیمارستان های تازه تاسیس با محصولات دانش بنیان
وزیر بهداشت مطرح کرد

اختصاص ۳۰ همت تسهیلات مالی به دانش بنیان ها؛ تجهیز بیمارستان های تازه تاسیس با محصولات دانش بنیان

عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اختصاص ۳۰ همت تسهیلات مالی با همکاری بانک های عامل و تجهیز بیمارستان های تازه تاسیس با تولیدات دانش بنیان از جمله حمایت های دولت از این مراکز است.

بازار؛ گروه صنعت: بهرام عین اللهی در دومین نمایشگاه سلامت بنیان با اشاره به برنامه های حمایتی دولت از شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت بیان داشت: پارک های علم و فناوری را ایجاد کردیم که فاصله صنعت و دانشگاه را به حداقل برساند. همچنین به دانش بنیان ها تسهیلات مالیاتی و بانکی اختصاص داده شده است و در این پارک ها نیز هیچ محدودیتی برای حضور نخبگان وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه حضور حداکثری مردم و سرمایه های مردمی را در این پارک ها می خواهیم افزود: ممکن است مردم سرمایه هایشان را در مناطق غیر مولد سرمایه گذاری کنند که برای بهره مندی از این سرمایه ها پارک های علم و فناوری ایجاد شده تا مردم بتوانند با سرمایه هایی که در اختیار دارند در تولید دارو و لوازم پزشکی مشارکت داشته باشند. از طرفی نیز بانک ها هم تسهیلاتی که لازم است را برای توسعه فعالیت های پارک های علمی و فناوری اختصاص خواهند داده اند.

جهش تولید با تلفیق علم، صنعت و سرمایه

وزیر بهداشت با اشاره به رونمایی از ۲۲ محصول دانش بنیان در نمایشگاه سلامت بنیان گفت: همگی این محصولات با فناوری های بالا و دانش های بسیار پیشرفته تولید شده اند و در درمان های مختلفی از آن ها می توان استفاده کرد.

عین اللهی افزود: در حال حاضر در کشور هزار و ۲۸۵ شرکت دانش بنیان داریم که در حوزه های دارو، تجهیزات پزشکی و هر کجا که با حوزه سلامت در ارتباط است فعالیت دارند. همچنین در حدود ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور در داخل تولید و تامین می شود.

اکثر بیمارستان های جدیدی که افتتاح کرده ایم با همین محصولات دانش بنیان داخلی تجهیز شده اند؛ این یک اقدام بسیار خوبی در جهت خودکفایی بوده که در کشور انجام شده است

وی با اشاره به اینکه نزدیک به ۱۶ هزار تخت بیمارستانی جدید در کشور افتتاح شده است ادامه داد: اکثر بیمارستان های جدیدی که افتتاح کرده ایم با همین محصولات دانش بنیان داخلی تجهیز شده اند؛ این یک اقدام بسیار خوبی در جهت خودکفایی بوده که در کشور انجام شده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: از طرفی بسیاری از کشورهای همسایه و سایر کشورها نیز از ما درخواست این را دارند که به آن ها صادرات داشته باشیم. این کشورها شامل روسیه، تاجیکستان، ونزوئلا، عراق، آمریکای جنوبی و غیره می شوند و امیدواریم به قدرت بتوانیم این محصولات را تولید کنیم و نه تنها نیاز داخل را برطرف کنیم بلکه بتوانیم صادرات هم انجام دهیم.

وزیر بهداشت اضافه کرد: ما در ابتدای انقلاب اسلامی چهار دانشکده داروسازی داشتیم که امروز این تعداد به ۲۶ دانشکده رسیده است. یکی از اهدافی که دنبال می کنیم این است که تمامی این دانشکده های داروسازی در تولید فناوری های جدید وارد شوند و در پارک های علم و فناوری فعالیت کنند. بنابراین اگر در اینجا علم، صنعت و سرمایه هر سه بای کدیگر تلفیق شوند می توان یک جهش بسیار زیادی را در کشور ایجاد کند.

ضرورت حمایت مردم از تولیدات داخلی

عین اللهی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۲ هزار دانشجوی داروسازی در کشور داریم بیان داشت: همگی می توانند در شرکت های دانش بنیان فعالیت کنند و با ایده های جدیدی که دارند مراکز تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری را توسعه دهند.

وی افزود: همچنین در بحث دارویی نیز ۹۹ درصد از داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود اما در ماده اولیه عمق ساخت داخل به ۵۰ درصد رسیده و مابقی وارد می شود که امیدواریم ماده اولیه نیز به همین اندازه مورد نیاز، تولید و تامین شود.

هر چقدر از تولید داخل حمایت کنیم هم به اقتصاد کشور کمک خواهیم کرد و هم اینکه دانش بنیان ها بیشتر می توانند رشد کنند

وزیر بهداشت با اشاره به اجرای طرح دارویار در سال گذشته ادامه داد: دارویی که با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد می شد گذشته از تعارض منافع و قاچاقی که وجود داشت باعث می شد تولید داخل نیز قیمت قابلیت رقابتی نداشته باشد. اما اکنون با پوشش بیمه ای که انجام می شود بسیاری از داروهای تولید داخلی مورد مصرف قرار می گیرد.

عین اللهی با اشاره به ضرورت حمایت مردم از داروهای تولید داخلی تاکید کرد: از مردم عزیز خواهش می کنم که به سیستم سلامت کشور اعتماد کنند و داروهای داخلی را مصرف کنند؛ چرا که سازمان غذا و دارو کنترل کیفی بسیار خوبی را انجام می دهد و هر چقدر از تولید داخل حمایت کنیم هم به اقتصاد کشور کمک خواهیم کرد و هم اینکه دانش بنیان ها بیشتر می توانند رشد کنند.

وی با اشاره به حمایت تسهیلاتی بانک مرکزی از دانش بنیان ها با هماهنگی وزارت بهداشت افزود: در حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات از طریق بانک های عامل به شرکت های دانش بنیان دارویی اختصاص داده ایم که این حمایتی است که دولت از این شرکت ها دارد.

عین اللهی ادامه داد: بزرگترین کمکی که می توانیم به شرکت های دانش بنیان داشته باشیم این است که محصولاتشان را خریداری کنیم. امسال قرارداد تولید ۳۵ دستگاه سی تی اسکن منعقد کردیم که کمکی به تولیدکنندگان است. همچنین دستگاه های دیالیز نیز توسط ۲ شرکت تولید می شود و از آن ها خریداری می کنیم.

کد خبر: ۲۶۷٬۷۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha