۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۳
کمبود نقدینگی مهمترین مشکل صنایع زنجان برای تداوم چرخه تولید است
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس در گفتگو با بازار:

کمبود نقدینگی مهمترین مشکل صنایع زنجان برای تداوم چرخه تولید است

زنجان- نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با بیان اینکه کمبود نقدینگی مهمترین مشکل صنایع زنجان برای تداوم چرخه تولید است، گفت: صنعت استان زنجان همواره به عنوان یک بخش مهم توانسته در فرایند های توسعه استان، نقش اساسی داشته باشد و با برخورداری از ظرفیت های ارزشمند در حوزه صنعت می توان روند توسعه صنعتی استان را رو به رشد عنوان کرد.

زهرا مقدمی؛ بازار: رشد و توسعه صنعت استان زنجان طی سال‌های اخیر شتاب خوبی به خود گرفته است، بخش عمده‌ای از این مشکلات از یک فرمول کلی که در کلان کشور وجود دارد، تبعیت کرده و مختص استان زنجان نیست و نمی‌توان آن را یک مشکل بومی و منطقه‌ای تلقی کرد.

مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان و طارم در گفتگو با بازار به تحلیل وضعیت موجود صنعت و سرمایه گذاری صنعتی استان زنجان و همچنین وضعیت بخش کشاورزی استان پرداخت.

مشکل عمده واحدهای تولیدی و صنعتی در استان زنجان در چه زمینه است؟
مشکلی که گریبان‌گیر صنایع بوده، بحث مسائل مربوط به امور مالیاتی است که باعث شده تا بسیاری از صنایع با این موضوع درگیری زیادی داشته باشند، بحث بیمه تامین اجتماعی را نیز باید به عنوان یکی دیگر از دغدغه‌های صنایع قلمداد کرد، در کل، موانعی که در کلان کشور و در مباحث حاکمیتی وجود دارد، متناسب با میزان تولید، درآمد و سود واقعی تولیدکنندگان به‌ویژه در حوزه صنعت نیست و به هیچ وجه این موارد با هم همخوانی ندارد.

عمده دلیلی که صنایع به این مشکل دچار شده‌اند، به خاطر نبود رونق در تولید بوده است، این موضوع نیز بیشتر نشأت گرفته از بحث فروش بوده است، یعنی اگر شرکت‌هایی که با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند، تضمین خرید داشتند، همه این موارد را می‌توانستند در نظر بگیرند اما مشکل از آنجا آغاز شد که به دلیل وجود تحریم در بخش‌های مختلف، صادرات روند مطلوبی نداشته است، هر چند ضعف در صادرات فقط مربوط به تحریم نیست و همین موضوع باعث شده است تا فقط به ظرفیت‌های داخلی اتکا کنیم، این در حالی است که گاهی مواقع نیاز داخل کشور نیز به دلیل نبود شفافیت و وجود رانت و فسادهای مختلف با آسیب مواجه شده است.

حمایت و توجه نسبت به واحدهای صنعتی در استان زنجان چگونه است و برای بهبود وضعیت موجود صنعتی استان چه رویکردی باید مورد توجه قرار گیرد؟
اگر قصد داریم به صورت ریشه‌ای، این مشکلات را حل کنیم، باید از زنجیره پایانی این مشکلات شروع به مرتفع کردن آن کنیم، چرا که این روش عاقلانه‌تر و سریع‌تر خواهد بود و آن روش این است که ما تضمینی برای خرید تولیدات صنایع داشته باشیم، در واقع شرکت‌ها و افرادی باید متقاضی خرید محصولات صنایع مشکل‌دار باشند و این موضوع را می‌توان با بازاریابی داخلی و صادراتی که در این زمینه انجام می‌شود، باعث شکل‌گیری رونق در این بخش و رفع مشکلات خواهد شد، هر چند در استان زنجان از وجود شرکت‌ها و صنایعی برخورداریم که دارای مزایای خاصی بوده و منحصر به فرد هستند، از طرفی قابل گسترش بوده و سوددهی قابل توجهی نیز دارند و تولیدات این شرکت‌ها و صنایع، تامین‌کننده نیاز کشور و منطقه است.

مشکل دیگر صنایع که در کلان کشور و استان زنجان با آن دست به گریبان هستند دقت نظر کافی نداشتن در حمایت و ایجاد صنایع است یعنی سرمایه‌گذاران به سمتی سوق داده شدند که انرژی‌بر بوده است. با توجه به تولید ناخالص ملی و میزان انرژی که در این تولید مصرف می‌شود، نسبت به میانگین فاصله زیادی داریم، یعنی از صنایعی حمایت کردیم که انرژی‌بر هستند. هم‌اکنون هزار و ۳۰۰ هکتار زمین شیب‌دار آماده سرمایه‌گذاری بوده و همه زیرساخت‌های آن برای بهره‌برداری فراهم است.

در حال حاضر این زمین‌ها معطل آب است، آبی که حتماً در استان وجود دارد و می‌تواند بیش از نیاز این مقدار زمین را نیز تامین کند اما واقعیت امر در این خصوص این است که تخصیص آب استان زنجان از رودخانه قزل‌اوزن متناسب با استان‌هایی که از این قضیه منتفع بودند، نبوده و بسیار پایین است و این عقب‌ماندگی نسبت به میانگین کشوری بسیار کم بوده و باید جبران شده تا بخشی از این نیاز تامین شود.

برای توسعه باغات زیتون و تخصیص آب مورد نیاز برای باغات منطقه طارم چه برنامه‌ای دارید؟
بیش از ۵۰ درصد زیتون کشور در شهرستان طارم تولید می‌شود اما این میزان تولید تا به امروز نمودی برای استان و کشاورزان نداشته است. زیتون طارم نسبت به سایر استان‌ها از کیفیت بالاتری برخوردار است و به لحاظ حجم تولید و کمیت این محصول نیز قابل مقایسه با سایر نقاط کشور نیست. صنایع پایین‌دستی این محصول توسعه کمی داشته و عموماً با خام‌فروشی مواجه هستند و چون ارزش‌افزوده حاصل از فرآوری این محصول به جیب سایر افراد می‌رود، نام زیتون طارم کمرنگ‌تر شده است.

در شهرک صنعتی آب‌بر، صنایعی برای فرآوری این محصول در نظر گرفته شده اما تعداد این صنایع بسیار کم بوده و از تنوع بسیار کمی برخوردار است. نیاز به سرمایه‌گذاری جدی در این زمینه احساس می‌شود و باید حمایت لازم از سرمایه گذاران مد نظر قرار گیرد. همچنین استان زنجان ظرفیت‌های خوبی در حوزه‌های صنعت، حمل و نقل و آی تی دارد و باید در اجرای طرح‌ها اولویت را به بخش خصوصی داد.

جهش تولید تا چه اندازه می‌تواند در خنثی شدن توطئه‌های اقتصادی دشمنان موثر باشد؟ 
مدیران اجرایی باید تلاش کنند تا از ظرفیت‌های مردمی در اجرای طرح‌ها استفاده کنند و نقشه راه برای تحقق شعار سال در استان تدوین شده است. اقتصاد ایران ظرفیت تحریم‌پذیری بسیار بالایی دارد و به راحتی قابلیت تحریم شدن است که علت آن‌هم خام فروشی می‌باشد که باید این مشکل رفع شود. جهش تولید تنها راه فلج کردن تحریم‌های اقتصادی است و در این میان بهبود محیط کسب و کار باید مورد توجه قرار گیرد.

جهش تولید، نیازمند حضور گسترده مردم در اقتصاد است، استفاده از کالای و تولید داخلی همراهی مردم با دولت است. در راستای تحقق شعار سال باید برنامه ریزی عملیاتی شده در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر: ۲۶٬۷۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha