۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۴
مبارزه فیلیپین با ویتنام بر سر ایجاد اتحاد در دریای چین جنوبی|علاقه هانوی به حفظ روابط با پکن
بازار گزارش داد؛

مبارزه فیلیپین با ویتنام بر سر ایجاد اتحاد در دریای چین جنوبی|علاقه هانوی به حفظ روابط با پکن

با وجود دیدگاه مشابه در مورد اختلافات دریایی با پکن و همکاری های گذشته، هانوی که به طور فزاینده ای به چین وابسته است، احتمالاً در برابر همکاری نظامی با مانیل مقاومت خواهد کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: درست قبل از پایان ریاست اندونزی بر آسه آن، وزرای خارجه، منطقه را برای یک اقدام دیپلماتیک غیرمعمول بسیج کرد. در ۳۰ دسامبر، در بحبوحه تشدید تنش ها، به ویژه بین فیلیپین و چین، آنها بیانیه ای مستقل درباره دریای چین جنوبی صادر کردند. بیانیه انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا با ابراز نگرانی از کشورهای مدعی رقیب خواست تا از تنش خودداری کنند و از اقداماتی که ممکن است وضعیت را پیچیده تر کند اجتناب نمایند.

مهمتر از همه، دیپلمات‌های ارشد این گروه به «حوزه دریایی» اشاره و بر «وحدت و همبستگی» در میان اعضا_از جمله فیلیپین_ دولت موسس آسه‌آن که تنها در چند ماه گذشته چندین بار با نیروهای دریایی چین در اطراف منطقه مورد مناقشه توماس شول دوم درگیر بوده است. با این حال، تعداد کمی در مانیل تسلی یافتند. به هر حال، آسه‌آن، نه چین به عنوان یک شریک تجاری بزرگ را مورد انتقاد قرار داده و نه هیچ کمک مشخصی فراتر از تکرار تعهد به مذاکرات ظاهراً پایان ناپذیر با چین را برای ایجاد کد رفتاری در دریای چین جنوبی ارائه کرده است. در غیر این صورت، برخی از رهبران آسه‌آهن به‌طور نامحسوسی از موضع قاطعانه‌تر فیلیپین در آب‌های مورد مناقشه انتقاد می‌کنند.

با اندک امیدی به حمایت ملموس آسه آن، به نظر می رسد فیلیپین بر روی اتحادهای استراتژیک با همسایگان همفکر خود، به ویژه ویتنام، سرمایه گذاری کرده است. فردیناند مارکوس جونیور رئیس جمهور فیلیپین قرار است در این ماه از هانوی بازدید کند و طبق همه نشانه ها، در صدد است تا بالقوه پیامد یک اتحاد را بررسی نماید.

در حالی که فیلیپین احتمالاً مزایای اقتصادی و دیپلماتیکی را از روابط گرمتر با ویتنام به دست می آورد، برای ایجاد هرگونه همکاری نظامی قوی در دریای چین جنوبی تلاش خواهد کرد

با این حال، در حالی که فیلیپین احتمالاً مزایای اقتصادی و دیپلماتیکی را از روابط گرمتر با ویتنام به دست می آورد، برای ایجاد هرگونه همکاری نظامی قوی در دریای چین جنوبی تلاش خواهد کرد. روابط فیلیپین و ویتنام راه درازی را پیموده است. در اوج جنگ سرد، فیلیپین پایگاه لجستیکی اصلی برای عملیات نظامی ایالات متحده علیه نیروهای کمونیست ویتنام بود. در یکی از تاریک ترین دوره های تاریخ آسه آن، فیلیپین و سایر کشورهای همسو با غرب از رژیم سرنگون شده خمرهای سرخ (نام گروهی با تفکرات و ایدئولوژی مائویستی بود که از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۹ بر کشور کامبوج حکومت می‌کرد) پس از تهاجم ویتنام به کامبوج حمایت کردند.

تا دهه ۱۹۸۰، یکی از نگرانی های اصلی اعضای بنیانگذار آسه آن، ظهور بالقوه ویتنام به عنوان یک نیروی هژمونیک تهاجمی بود. اما فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، متحد کلیدی ویتنام، چشم انداز ژئوپلیتیکی را به طرز چشمگیری تغییر داد. فیلیپین نه تنها یکی از حامیان اصلی پیوستن ویتنام به آسه‌آن شد، بلکه این کشور کمونیست را متحدی بعید در مواجهه با چین در حال ظهور دید. در سال ۱۹۹۵، زمانی که چین تسلط ریف Reef را به دست گرفت، فیلیپین و ویتنام که هر دو نیز مدعی بودند، برای پاسخ آسه آن تلاش کردند. نتیجه آن اعلامیه غیر الزام آور در سال ۲۰۰۲ در مورد رفتار طرفین در دریای چین جنوبی بود.

در بحبوحه افزایش تنش ها با چین، به نظر می رسد مارکوس جونیور مصمم به احیای مجدد روابط استراتژیک با ویتنام است که همچنین تامین کننده اصلی برنج فیلیپین است

در سال ۲۰۰۵، فیلیپین و ویتنام زمانی که برای مذاکره بر سر قرارداد اکتشاف نفت با چین در آب های مورد مناقشه با یکدیگر متحد شدند، روابط را به سطح دیگری بردند. در اوایل دهه ۲۰۱۰، با استقبال ویتنام و فیلیپین از چرخش دولت اوباما به آسیا، چشم انداز یک اتحاد تمام عیار در حال ظهور بود. آنها بی سر و صدا استراتژی جنگ قانونی خود را علیه چین هماهنگ کردند، در حالی که ویتنام شروع به استقرار کشتی های جنگی به مانیل و انجام تمرینات مشترک با سربازان فیلیپینی در جزایر مورد مناقشه دریای چین جنوبی کرد.

با این حال، انتخاب رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین دوست پکن، عملاً به هر امیدی برای یک اتحاد قوی پایان داد. در غیر این صورت، عناصر طرفدار دوترته در مانیل شروع به تصویر کشیدن ویتنام که بیشترین امکانات زمینی را در بین همه مدعیان در اسپراتلی به عنوان تهدید اصلی در دریای چین جنوبی اشغال می کند، کردند. اکنون، در بحبوحه افزایش تنش ها با چین، به نظر می رسد مارکوس جونیور مصمم به احیای مجدد روابط استراتژیک با ویتنام است که همچنین تامین کننده اصلی برنج فیلیپین است.

از نظر ایدئولوژیک، هانوی نه تنها نسبت به اتحادها محتاط است، بلکه عمیقاً نسبت به نفوذ غرب بدبین بوده و هدف آن حفظ فاصله سالم از دموکراسی های لیبرال متحد ایالات متحده مانند فیلیپین است

بر همین اساس، انریکه مانالو، وزیر امور خارجه فیلیپین، سفر مارکوس جونیور به ویتنام را گامی بزرگ در جهت ارتقای «روابط دوجانبه به ارتفاعات بیشتر» ارزیابی کرده است. با این حال، مارکوس جونیور باید انتظارات خود را تعدیل کند؛ در حالی که رهبری کمونیستی ویتنام احتمالاً در برابر هرگونه اتحاد کامل مقاومت خواهد کرد. از نظر ایدئولوژیک، هانوی نه تنها نسبت به اتحادها محتاط است، بلکه عمیقاً نسبت به نفوذ غرب بدبین بوده و هدف آن حفظ فاصله سالم از دموکراسی های لیبرال متحد ایالات متحده مانند فیلیپین است.

در همین حال، ارتش ویتنام تا حد زیادی به سیستم های شوروی_روسیه وابسته است. این امر چشم انداز هر گونه همکاری عمده فناوری_دفاعی با ارتش فیلیپین عمدتاً مسلح و آموزش دیده توسط ایالات متحده را پیچیده می کند، ارتشی که معمولاً نسبت به رژیم های کمونیستی نیز محتاط است. شاید مهم‌تر از همه این مسئله است که ویتنام به طور فزاینده‌ای به فناوری، سرمایه و نهاده‌های چینی برای صنایع صادراتی پررونق خود وابسته شده است.

هانوی در حال حاضر بیشتر علاقه مند به حفظ روابط با پکن است تا اینکه همسایه کمونیست و قدرتمند خود را تحریک کند

در نتیجه، هانوی در حال حاضر بیشتر علاقه مند به حفظ روابط با پکن است تا اینکه همسایه کمونیست و قدرتمند خود را تحریک کند. با این وجود، فضای قابل توجهی برای همکاری استراتژیک در سطح متوسط وجود دارد. از نظر اقتصادی از مارکوس جونیور انتظار می‌رود از ویتنام برای تضمین امنیت غذایی فیلیپین با توافق‌نامه‌هایی برای توسعه بخش کشاورزی آن کمک بگیرد. او همچنین احتمالاً در مورد توسعه بخش تولید فیلیپین، به ویژه در جذب سرمایه‌گذاری با کیفیت بالا از طریق قوانین و توسعه زیرساخت‌ها، مشاوره می‌گیرد.

در مورد دریای چین جنوبی، فیلیپین و ویتنام دیدگاه بسیار مشابهی دارند؛ به ویژه حمایت آنها از یک آیین نامه رفتاری الزام آور قانونی اتحادیه آسیا و چین مطابق با کنوانسیون سازمان ملل در مورد حقوق دریاها. بر این اساس، مارکوس جونیور ممکن است در طول سفر خود برای همبستگی استراتژیک بیشتر تلاش کند و حتی یک توافقنامه دریایی را بررسی نماید.

این موضوع احتمالاً شامل تعیین حدود ادعاهای همپوشانی برای تسهیل معاملات مشترک اکتشاف انرژی در اسپراتلی، تمرینات دریایی مشترک منظم و اشتراک اطلاعات در مناطق مورد مناقشه و کمک به هماهنگی پرونده‌های بالقوه داوری دریای چین جنوبی بر اساس رأی دادگاه داوری در سال ۲۰۱۶ است.

با این حال، به طور کلی، سفر مارکوس جونیور به ویتنام احتمالاً از نظر نمادهای استراتژیک سنگین تر از ماهیت آن است.

کد خبر: ۲۶۷٬۵۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha