۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۷
پرونده پانون؛ سردرگمی موقت در مشارکت راهبردی هند و امریکا|سیاست ایندو_پسیفیک عامل مسکوت بودن پرونده
در مقاله ای مطرح شد؛

پرونده پانون؛ سردرگمی موقت در مشارکت راهبردی هند و امریکا|سیاست ایندو_پسیفیک عامل مسکوت بودن پرونده

با توجه به اینکه تعامل هند و امریکا چند وجهی و از طریق سرمایه گذاری سیاسی متقابل در حال رشد است، دو کشور ترجیح می‌دهند که پرونده پانون را نسبتاً مسکوت نگه دارند و در سطح دولت به دولت رسیدگی کنند.

بازار؛ گروه بین الملل: به گزارش ساوت ایشین ویسز، در ۲۹ نوامبر ۲۰۲۳، دادگاه منطقه ای ایالات متحده برای ناحیه جنوبی نیویورک کیفرخواستی را منتشر کرد که مدعی بود یک تبعه هندی به نام نیکیل گوپتا برای ارتکاب قتل علیه گوروپاتوانت سینگ پانون، رهبر گروه جدایی طلب خالستانی مستقر در آمریکا و شهروند آمریکایی، توطئه کرده است. جنجال کیفرخواست در بحبوحه تنش های دیپلماتیک بین دهلی نو و اتاوا بر سر قتل هارشدیپ سینگ نجار، یک جدایی طلب سیک و شهروند کانادایی در ژوئن ۲۰۲۳ صورت می گیرد که کانادا ادعا می کند به دستور مقامات هندی کشته شده است.

تعجب آور نیست که تحلیلگران و مفسران این سوال را مطرح کرده اند که چگونه پرونده پانون ممکن است بر روابط و دوستی میان هند و ایالات متحده تأثیر بگذارد. علیرغم تنش ها، این پرونده بخشی از زمینه گسترده تری است که در آن ایالات متحده و هند مشتاق همکاری نظامی در هند و اقیانوس آرام برای مقابله با افزایش قاطعانه چین و همچنین همکاری در مورد مسائل مربوط به حکمرانی جهانی مانند تغییرات آب و هوا و فناوری های نوظهور بوده اند.

دهلی نو و واشنگتن به تازگی پنجمین گفت‌وگوی ۲+۲ بین وزارتخانه‌های خارجه و دفاع خود را با موفقیت به پایان رسانده‌اند و در حال آماده‌سازی برای گفت‌وگوی چهارجانبه بعدی هستند که اکنون در اواخر سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده است. پاسخ های دوستانه از هر دو طرف و خطرات استراتژیک درگیر در مشارکت قوی تر هند و ایالات متحده ثابت می کند که پرونده پانون یک سردرگمی و پریشانی دیپلماتیک است که تصمیم گیرندگان هر دو طرف باید به طور کامل به آن رسیدگی کنند.

جامعیت هند و ایالات متحده، مشارکت در چندین آژانس و حمایت سیاسی اعطا شده از این رابطه، کانال های ارتباطی مناسبی را برای انتقال نگرانی های یکدیگر و رسیدگی به چنین شکاف های جزئی فراهم می کند. پرونده پانون یک تجربه یادگیری برای هر دو کشور است تا همکاری اطلاعاتی را به میزان بیشتری توسعه داده و سازوکارهای دیپلماتیک، مانند کارگروه مشترک مبارزه با تروریسم و گفتگوی امنیت داخلی را تقویت کنند که می تواند آژانس های هر دو طرف را که درگیر مقابله داخلی و خارجی با تهدیدات امنیتی هستند گرد هم آورد.

ردیف کیفرخواست؛ واکنش ها و پاسخ ها

دولت هند از ژوئیه سال گذشته و پس از مرگ نجار در کانادا، تهدیدات پانون را تشدید کرده است. پانون، چندین تهدید علنی علیه دیپلمات های هندی، یک فرودگاه و شرکت هواپیمایی هند و حتی پارلمان هند انجام داده است. با این وجود، سوء قصد ادعایی برای ترور یک شهروند آمریکایی در خاک ایالات متحده، اعتراض قابل توجهی را از سوی کنگره و جامعه مدنی برانگیخته است. در ششم دسامبر ۲۰۲۳، طی جلسه استماع کمیته در مورد سرکوب فراملی، بن کاردین، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، سخنان افتتاحیه خود را با ذکر اتهامات علیه دخالت دولت هند «در برنامه ریزی برای ترور یک شهروند آمریکایی در نیویورک» آغاز کرد که منتقد دولت هند است.

در ۱۸ نوامبر ۲۰۲۳، وزارت امور خارجه هند تشکیل یک تحقیق در سطح بالا را برای بررسی موضوع پانون اعلام کرد. سپس، در ۲۹ نوامبر، وزارت امور خارجه، دریافت اطلاعات خاصی را در مورد جنایت سازمان یافته، قاچاقچی اسلحه، تروریست ها و غیره تایید کرد. علی‌رغم کیفرخواست، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، اظهار نظری را ارائه کرد و از اینکه دولت نخست‌وزیر هند موافقت کرده بود این موضوع را در زمان طرح آن بررسی کند، ابراز رضایت نمود. علاوه بر این، دادگاه عالی هند اخیرا از مداخله در پرونده گوپتا امتناع ورزید و صلاحیت دادگاه های خارجی را در مورد ردیف کیفرخواست تایید کرد.

رویکردهای متفاوت ایالات متحده و کانادا در رسیدگی پرونده هایی مانند پانون با هند، عامل اصلی مشارکت هند و ایالات متحده در جستجوی سیاست مشترک آزاد، باز، فراگیر هند و اقیانوس آرام را نشان می دهد

افزون بر این، دادگاه عالی هند تاکید کرد که این یک موضوع حساس است و باید به صلاحدید دولت هند واگذار شود. برعکس، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، در جریان قتل نجار، موضع تهاجمی تری در قتل عام نجار اتخاذ کرد و در پارلمان کانادا اتهاماتی را علیه هند مطرح کرد که منجر به شکاف های دیپلماتیک شدید بین دو کشور شد. جای تعجب نیست که پاسخ دهلی نو به اتهامات نخست وزیر ترودو بسیار تندتر بود. در ۱۹ سپتامبر، وزارت خارجه هند، ادعاهای نخست وزیر و وزیر خارجه کانادا را کاملاً رد کرد. همچنین، بر عدم اقدام دولت کانادا در رابطه با حضور جدایی طلبان خالستانی در خاک کانادا که هند آن را یک تهدید امنیتی می داند، تاکید کرد.

بیانیه های مشترک اجلاس های دوجانبه و چندجانبه با حضور هند و ایالات متحده نشان می دهد که تعامل آنها چند وجهی است و از طریق سرمایه گذاری سیاسی متقابل در حال رشد است

در همان روز، یک دیپلمات ارشد کانادایی از هند اخراج شد و در ۱۹ اکتبر، وزیر امور خارجه کانادا تایید کرد که ۴۱ دیپلمات کانادایی باید از هند خارج شوند در حالی که روابط دیپلماتیک وخیم شده است. رویکردهای متفاوت ایالات متحده و کانادا در رسیدگی به این پرونده ها با هند، عامل اصلی مشارکت هند و ایالات متحده در جستجوی سیاست مشترک آزاد، باز، فراگیر هند و اقیانوس آرام را نشان می دهد. بیانیه های مشترک اجلاس های دوجانبه و چندجانبه با حضور هند و ایالات متحده نشان می دهد که تعامل آنها چند وجهی است و از طریق سرمایه گذاری سیاسی متقابل در حال رشد است.

در نتیجه، به نظر می‌رسد که هم هند و هم ایالات متحده ترجیح می‌دهند که پرونده پانون را نسبتاً مسکوت نگه دارند و در سطح دولت به دولت رسیدگی کنند. در همین حال، روابط کانادا و هند همان انگیزه ژئوپلیتیکی را ندارد که هر دو طرف را وادار کند تا در تلاش برای ایجاد شکاف دیپلماتیک، مسافت بیشتری را طی کنند. در حالی که قوه مقننه ایالات متحده و سناتورهای خاص علناً این اتهامات را برجسته کرده اند، قوه مجریه خویشتن داری بیشتری نشان و ترجیح داد این اختلافات را پشت درهای بسته مدیریت کند. این موضوع نشان دهنده این واقعیت است که کیفرخواست و اتهامات_ که محاکمه آنها هنوز شروع نشده است_ به احتمال زیاد صدمات جبران ناپذیری به شراکت ایالات متحده و هند وارد نمی کند، زیرا برای دیدگاه ایالات متحده در مورد سیاست آزاد و باز هند و اقیانوس آرام یک پیامد محسوب می شود.

این رابطه برای آرمان های منطقه ای و جهانی خود هند نیز به همان اندازه مهم است. در طی مصاحبه اخیر، نخست وزیر هند نارندرا مودی بر جدیت روابط هند و ایالات متحده تاکید کرده است. وی اظهار داشته که همکاری امنیتی و مبارزه با تروریسم جزء کلیدی مشارکت آنها بوده است. مودی همچنین عنوان کرده که او فکر نمی کند مناسب باشد که چند حادثه را با روابط دیپلماتیک بین دو کشور مرتبط کرد.

هدف استراتژیک روابط هند و امریکا چیزی است که در نهایت به هر دو کشور کمک می کند تا از حادثه پانون البته با درس آموزی عبور کنند

چنین اپیزودهایی برای دهلی و واشنگتن به اشتراک گذاشتن اطلاعات بی‌درنگ را تا حد امکان، برای عیب‌یابی مسائل قبل از اینکه با نمایش عمومی و مواجهه دیپلماتیک قابل اجتناب پیچیده‌تر شوند، ضروری‌تر می‌کنند. در گذشته، زمانی که چنین شکاف‌های دیپلماتیکی بین دهلی نو و واشنگتن مانند شکاف دیپلمات هندی «دویانی خبراگاد» در دسامبر ۲۰۱۳ رخ داده است، خبراگاد از سوی مقامات ایالات متحده به دلیل ارتکاب کلاهبرداری در ویزا برای ورود کارگر خانگی خود به امریکا متهم شد که منجر به درگیری دیپلماتیک بین ایالات متحده و هند گردید. پس از آن حادثه، هر دو کشور توانستند روابط خود را از سر بگیرند و تعاملات خود را به سطح فعلی توسعه دهند.

حتی در آن زمان، درک هر دو طرف مبنی بر اینکه روابط هند و ایالات متحده برای امور منطقه‌ای و جهانی بسیار مهم است و نمی‌توان آن را برای یک نقص موقت هدر داد، نیروی اصلی راه‌حل بود. به همین ترتیب، هدف استراتژیک این رابطه چیزی است که در نهایت به هر دو کشور کمک می کند تا از حادثه پانون البته با درس آموزی و دریافت درس عبرت عبور کنند.

نتیجه

با انگیزه استراتژیک فزاینده برای حفظ یک رابطه پویا و در عین حال مستحکم، بسیار مهم است که هند و ایالات متحده عادات همکاری را ایجاد کنند. هم دهلی و هم واشنگتن، در این قسمت، با اهمیت بیشتری به شراکت استراتژیک خود واکنش نشان داده اند که اجازه دادن به این روابط یک گزینه نیست. پیوندهای چند سازمانی و بین نهادی که هر دو کشور در دو دهه اخیر موفق به ایجاد آن شده اند، منجر به ایجاد یک رابطه جامع شده است که می تواند در برابر تغییرات در رهبری سیاسی مقاومت کند و شکاف های کوچک دیپلماتیک را جذب نماید.

غیبت رئیس جمهور امریکا جو بایدن در جشن های هفتاد و پنجمین روز جمهوری هند و تغییر زمان برگزاری اجلاس سران چهارگانه، در رسانه های بین المللی و هندی سردرگمی ایجاد کرده و این گمانه زنی را به وجود آورده است که غیبت بایدن ممکن است با پرونده پانون مرتبط باشد. با این حال، رابطه‌ای که در حال شکل دادن به سیاست «آزاد، باز، مبتنی بر قوانین و فراگیر» ایندو_پسیفیک است، برای از دست دادن جهت و هدف بسیار مهم است.

تعدادی از کارگروهها و ابتکارات مشترک در حال حاضر بین دو کشور وجود دارد که شامل آژانس‌های دیپلماتیک، اطلاعاتی و مجری قانون است که به اندازه کافی برای رسیدگی به پرونده پانون فرصت و کشش کافی را ارائه می دهد. ارتباط دو طرفه در این ابتکارات مشترک برای جلوگیری و رسیدگی به چنین سردرگمی در آینده ضروری است.

کد خبر: ۲۶۷٬۵۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha