۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۷
رکورد ۲۰ ساله صدور پروانه ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده تا پایان سال شکسته می‌شود

رکورد ۲۰ ساله صدور پروانه ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده تا پایان سال شکسته می‌شود

در جلسه مجمع عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران که همراه با تصویب صورت‌های مالی شرکت همراه بود بر این نکته تاکید شد که تا پایان سال رکورد صدور پروانه ساخت ‌و ساز در بافت‌های فرسوده شکسته می‌شود.

به گزارش بازار، مجمع عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران همراه با ارایه گزارش عملکرد طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سال ۱۴۰۱ برگزار شد و مهدی نورایی نماینده رییس مجمع و رئیس مرکز امور مجامع و نظارت بر قراردادهای وزارت راه و شهرسازی، از تنظیم صورت‌های مالی دقیق و منظم شرکت بازآفرینی شهری ایران تشکر و قدردانی کرد.

قدردانی از تنظیم صورت‌های مالی دقیق و منظم شرکت بازآفرینی شهری ایران
در این جلسه ابتدا گزارش حسابرسی عملکرد طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سال ۱۴۰۱ توسط نماینده سازمان حسابرسی قرائت شد و در ادامه نورایی با اشاره به این که شرکت بازآفرینی شهری ایران طی دو سال گذشته جزو شرکت‌های ممتاز زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی در حوزه عملکرد و انضباط مالی بوده است، عنوان کرد: محرومیت‌زدایی از آرمان‌های انقلاب اسلامی است و تمام اجزای کشور باید برای تحقق این مهم بسیج شوند، دولت سیزدهم نیز بر این موضوع اهتمام ویژه دارد و شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز این افتخار را دارد که برای ساکنان مناطق کمتر برخوردار خدمت‌رسانی کند.

امیدبخشی و افزایش مشارکت‌های اجتماعی با اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری
نورایی با تاکید بر این که طی دو سال گذشته شاهد خدمات خوب و ارزنده‌ای از سوی شرکت بازآفرینی شهری ایران در بافت‌های ناکارآمد شهری بوده‌ایم و مجمع نیز هم‌راستا با این تلاش‌ها گام برداشته است، اظهار کرد: بازآفرینی شهری صرفا به معنای احیای ساخت و سازها نیست، بلکه احیاگر فرهنگ و اشتغال نیز هست و به همین دلیل نیاز به توجه بیشتر دارد.

وی یکی از آثار بازآفرینی شهری را امیدبخشی و افزایش مشارکت‌های اجتماعی برشمرد و گفت: ما خود را مدیون مردم مناطق کمتر برخوردار می‌دانیم، زیرا همیشه در شرایط سختی‌ها حامی نظام بوده‌اند و وظیفه خود را خدمت بیشتر و تسهیل شرایط زندگی آن‌ها می‌دانیم.

نماینده رییس مجمع و رئیس مرکز امور مجامع و نظارت بر قراردادهای وزارت راه و شهرسازی ضمن تشکر و قدردانی از تلاش‌های مدیرعامل، اعضای هیات‌مدیره و تمام کارکنان شرکت بازآفرینی شهری ایران، گزارش عملکرد طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سال ۱۴۰۱ را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این شرکت همواره توجه ویژه‌ای به برگزاری جلسات مجمع دارد و با حساسیت خاص گزارش‌ها و صورت‌های مالی را تدوین می‌کند که این امر جای قدردانی دارد.

تکمیل پروژه‌های نیمه تمام تا شهریور سال آینده در صورت تامین اعتبار
محمد آیینی نیز در این جلسه گزارش عملکرد طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سال ۱۴۰۱ را ارایه کرد و گفت: تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ مجموعا ۵۸۵ پروژه با میانگین پیشرفت فیزیکی ۵۳ درصد در دست ساخت بوده که از این تعداد ۲۸۸ پروژه تکمیل شده است. همچنین در این بازه زمانی ۲۹۷ پروژه در دست احداث است که به طور میانگین ۵۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و در صورت تامین اعتبار تا پایان شهریور سال آینده به اتمام می‌رسند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده را یکی از اولویت‌های اصلی شرکت بازآفرینی شهری ایران برشمرد و گفت: ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در کشور وجود دارد و وزیر راه و شهرسازی نیز در سخنانی بر اهمیت نوسازی در بافت های فرسوده تاکید کرد و گفت: «این کار به اندازه ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مهم است، بلکه مهمتر، زود بازده‌تر، اثربخش‌تر و مفیدتر است». بنابراین ترویج نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده جزو برنامه‌های اصلی شرکت به شمار می‌رود و فعالیت‌های گوناگونی در این زمینه در حال انجام است.

وی توضیح داد: یکی از موانع جدی در نوسازی بافت‌های فرسوده این است که ساکنان این بافت‌ها توانایی مالی، فنی و اجرایی لازم جهت نوسازی را ندارند. از سوی دیگر سازندگان به دلیل اقتصادی نبودن سرمایه‌گذاری در این بافت‌ها از انگیزه لازم برای سرمایه‌گذاری و حضور در این مناطق برخوردار نیستند، به همین دلیل بسته‌های تشویقی مالی، اداری و شهرسازانه را تدوین کردیم و این امکان برای شهرها فراهم شد تا بتوانند بسته تشویقی متناسب با شرایط جغرافیایی، فرهنگی و اجتماعی خود تدوین کنند و تاکنون ۱۵۰ شهر بسته تشویقی خاص خودشان را تدوین تهیه کرده‌اند.

آموزش ۵ هزار و ۵۷۵ نفر طی سال ۱۴۰۱
آیینی یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود بر سر راه نوسازی مسکن را عدم آگاهی مردم نسبت به تسهیلات مالی، اداری و شهرسازانه که در قانون برای آن‌ها در نظر گرفته شده است، عنوان کرد و گفت: برای حل این چالش از ظرفیت رسانه به خصوص صدا وسیما استفاده می‌کنیم. اما بهترین راه، اطلاع‌رسانی چهره به چهره است که این امر با همکاری دفاتر تسهیلگری، حلقه‌های میانی، گروه‌های جهادی و داوطلب انجام می‌شود. علاوه بر این شرکت بازآفرینی شهری ایران دوره‌های آموزشی را در محلات هدف برگزار می‌کند و سال مالی گذشته نیز ۱۷۱ دوره آموزشی با عناوین مرتبط با بازآفرینی شهری در محلات مختلف برگزار شد و ۵ هزار و ۵۷۵ نفر آموزش دیدند.

آیینی افزود: همچنین برای تشکیل حلقه‌های میانی همکاری خوبی با شهرداری‌ها داشته‌ایم و تاکنون ادارات کل راه و شهرسازی استان بیش از ۱۹۰ تفاهم‌نامه با شهرداری‌ها در راستای همکاری‌های دو جانبه امضا کرده‌اند.

پیش‌بینی عبور از رکورد ۲۰ ساله صدور پروانه ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده در سال جاری
دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ادامه داد: نتیجه این اقدام‌ها این بود که علی‌رغم وجود رکود در بازار مسکن و رکود پروانه‌های ساختمانی، آمار صدور پروانه در بافت‌های فرسوده رشد داشته است و تا کنون بیش از ۱۸۸ هزار پروانه ساخت در این بافت‌ها صادر شده است. این آمار در سال ۱۴۰۰، ۶۳ هزار واحد و در سال ۱۴۰۱، ۷۲ هزار واحد بوده است، پیش بینی می‌شود در بهمن و اسفند نیز شاهد جهش دیگری در صدور پروانه‌ها باشیم و در این صورت می‌توان گفت، رکورد ۲۰ ساله صدور پروانه ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده زده می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این که اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری در سکونتگاه‌های غیررسمی بارقه‌ای از امید در دل ساکنان ایجاد کرده است، عنوان کرد: در برخی سکونتگاه‌های غیررسمی مانند وکیل‌آباد ارومیه هیچ خدماتی ارایه نشده بود اما موفق شدیم مرکز خدمات جامع سلامت وکیل‌آباد ارومیه را در تابستان سال جاری به بهره‌برداری برسانیم. همچنین در محله نایسر سنندج که یکی از متراکم‌ترین سکونتگاه‌های غیررسمی کشور محسوب می‌شود مجتمع فرهنگی ورزشی به بهره‌برداری رسید و باعث خوشحالی جوانان این منطقه شد.

بهسازی و آسفالت بیش از ۲ هزار و ۵۰ کیلومتر طول از معابرخاکی محلات هدف
وی با بیان این که وجود معابر خاکی بدترین چهره محرومیت است، عنوان کرد: شرکت بازآفرینی شهری ایران تا کنون بیش از ۲ هزار و ۵۰ کیلومتر طول از معابرخاکی محلات هدف را با در اختیار دادن قیر رایگان به شهرداری‌ها بهسازی کرده است و چنانچه ۷.۵ همت دیگر قیر رایگان توزیع کنیم ظرف دو سال آینده کار آسفالت معابر خاکی این محلات به اتمام می‌رسد.

گفتنی است در مجمع عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، نمایندگان سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعضای هیات مدیره و معاونان و مدیران شرکت حضور داشتند.

کد خبر: ۲۶۷٬۵۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha