۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۴
سردرگمی گندم‌کاران در سال زراعی جدید | دلیل عدم ابلاغ قیمت گندم چیست؟
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران انتقاد کرد

سردرگمی گندم‌کاران در سال زراعی جدید | دلیل عدم ابلاغ قیمت گندم چیست؟

گرگان- هاشمی، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران گفت: اعدم ابلاغ قیمت خرید تضمینی گندم از سوی وزارت جهاد کشاورزی موجب سردرگمی کشاورزان گندمکار شده و آقای وزیر پاسخ دهند دلیل عدم ابلاغ قیمت چیست.

هامان هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، ضمن هشدار به وزارت جهاد کشاورزی به دلیل شرایط حاکم بر گندم کاران، اظهار کرد: عدم ابلاغ قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی پیش رو از سوی وزارت جهاد کشاورزی موجب سردرگمی کشاورزان گندمکار شده است.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران افزود: این در حالی است که طبق تبصره دوم قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب مجلس شورای اسلامی، دولت موظف است قیمت‌های مصوب را قبل از آغاز هر سال زراعی رسماٌ اعلام کند.

هاشمی ادامه داد: با وجود گذشت چند ماه از مصوبه شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی و کاشت محصول در اکثر استان های کشور، متاسفانه هنوز قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی پیش رو توسط وزارت جهاد کشاورزی و شخص وزیر ابلاغ نشده و این مسئله موجب سردرگمی جامعه کشاورزان گندمکار در سراسر کشور شده است.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان گفت: گندم استراتژیک ترین محصول ملی ماست لذا با توجه به تجربه خرید تضمینی فصل زراعی گذشته، عدم ابلاغ رسمی قیمت و چگونگی تسویه حساب از سوی دولت موجبات تردید و بازنگری در هزینه های مرحله «داشت» را فراهم آورده است.

وی توضیح داد: فرایند مرحله «داشت» نیازمند هزینه کردهای لازم برای استفاده از نهاده های کشاورزی مانند کود و سموم برای دستیابی به حداکثر عملکرد است و افزایش دغدغه ها و تاثیر روانی آن بر بازار کشاورزی باعث عدم مدیریت صحیح مزارع در این مرحله مهم و طبعاً کاهش عملکرد خواهد بود.

هاشمی با تاکید بر این که مرحله داشت گندم علاوه بر رونق بازار نهاده، موجب افزایش اشتغال فصلی فارغ التحصیلان کشاورزی و کارشناسان و افزایش ضریب نفوذ دانش در کشاورزی نیز هست افزود: با در اختیار داشتن قیمت تضمینی، کشاورز می تواند برای تامین نهاده ها از قبل برنامه ریزی کند و دولتمردان ما با عدم اقدام به موقع، در عمل کشاورزان را در تأمین هزینه و نهاده های مرحله داشت دچار مشکل و سردرگمی می کنند.

هاشمی در پایان از وزیر جهاد کشاورزی خواست تا با ابلاغ هرچه سریع‌تر قیمت خرید تضمینی گندم به این خواسته به حق جامعه کشاورزی پاسخ دهد.

کد خبر: ۲۶۷٬۵۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha