اولویت‌مان در توسعه پروژه فیبر نوری استفاده از تولیدات داخلی است
مدیرعامل شرکت مخابرات:

اولویت‌مان در توسعه پروژه فیبر نوری استفاده از تولیدات داخلی است

مدیر عامل شرکت مخابرات گفت: در لایه دسترسی پروژه فیبر نوری تقریبا ۷۵ درصد تجهیزات بومی هستند و شرکت مخابرات ایران جزو شرکت‌های پیشرو در این زمینه است که تلاش می‌کند از توانمندی‌های داخلی استفاده کند.

به گزارش بازار، مجید سلطانی رئیس شرکت مخابرات ایران درباره افتتاح فاز دوم طرح «نجما» گفت: طرح نجما، برنامه‌ای مستمر برای توسعه پروژه فیبر نوری در کشور است که توسط شرکت ملی مخابرات ایران دنبال می‌کشود و تا پایان ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت. خوشبختانه با همکاری خوب مدیران استانی مخابرات، کارهای خوبی در توسعه این طرح انجام شده، به طوری‌که در حال حاضر برخی از استان‌ها از برنامه‌هایی که به آن‌ها ابلاغ کرده‌ایم جلوتر هستند.

وی درباره چگونگی ارائه این سرویس‌ در استان‌ها ادامه داد: ما از سال گذشته طرح نجما را شروع کردیم و با سرعت جلو بردیم، این توسعه ادامه‌دار خواهد بود، حتی در برخی استان‌ها در حال ارائه سرویس خدمات به مردم هستیم؛ پس طرح نجما به سرعت در حال پیشرفت است و پیگیر دریافت پروانه «یو ان اس پی» (UNSP) هستیم و به عنوان بزرگترین اپراتور کشور نقش خودمان را در حوزه فیبر نوری ایفا می‌کنیم.

سلطانی در پاسخ به این سوال که چه میزان از تجهیزات استفاده شده در توسعه فیبر نوری بومی و داخلی است، ادامه داد: در لایه دسترسی تقریبا ۷۵ درصد تجهیزات بومی است و شرکت مخابرات ایران جزو شرکت‌های پیشرو در این موضوع است که سعی کرده از توانمندی‌های داخلی استفاده کند. در حال حاضر ما با ۲۰۰ شرکت داخلی و دانش‌بنیان و تولید کننده قرارداد داریم و هرروزه تجهیزات را از آن‌ها خریداری می‌کنیم و حتی برخی استان‌ها خودشان تجهیزات را از شرکت‌ها خریداری می‌کنند پس قطعا اولویتمان استفاده از محصولات تولید داخل است.

وی در ادامه گفت: اما از سوی دیگر بومی‌سازی تجهیزات نباید به گونه‌ای باشد که کیفیت و قیمت فدای این سیاست شود؛ چراکه اپراتورها باید بتوانند با قیمت مناسب و در زمان و کیفیت مناسب تجهزات خود را تامین کنند. از این رو موضوع سیاست‌گذاری در کشور و در حوزه آی سی تی بسیار حساس است و باید مسئولین به این موضوع توجه داشته باشند و ما به عنوان مخابرات سعی کردیم رسالت خودمان را در این زمینه انجام دهیم.

رئیس شرکت مخابرات در باره افزایش تعرفه اینترنت افزود: ما از سال ۹۶ افزایش تعرفه پهن باند نداشتیم و این موضوع مشکلاتی را برای اپراتورها ایجاد کرد؛ چرا که ما در این چند سال هزینه‌های ارزی و ریالی‌مان بالا رفته و باید هزینه‌های ابلاغ شده با درآمدها همخوانی داشته باشد. اگر این اتفاق نیفتد صنعت آی‌سی‌تی ضرر می‌کند هرچند که ما شاهد ضرر این صنعت در ۴ -۵ سال گذشته بودیم و اگر در ادامه درآمدها اصلاح نشود مردم ضرر می‌کنند، چون مردم به فناوری جدید، سرعت بیشتر، پایداری و امنیت نیاز دارند.

سلطانی در انتها خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع به سرمایه گذاری نیازاست، در حال حاضر ممکن است مردم مبلغ اندکی پرداخت کنند؛ ولی در نهایت به دلیل عدم توسعه زیرساخت‌ها ضرر خواهند کرد. بنابراین از مردم تقاضا می‌کنم همان‌طور که همیشه پشتیبان این صنعت بوده‌اند به روند حمایتی خود ادامه دهند؛ چرا که رشد و توسعه این صنعت یکی از نیازهای جدی مردم است. امیدواریم با اصلاح قیمت‌ها زیان‌های وارد شده به اپراتورها جبران و با بازسازی تجهیزات کیفیت ارتقا پیدا کند.

کد خبر: ۲۶۷٬۴۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha