۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱
روند کاهشی استخراج رمزارز با جلوگیری از فعالیت مراکز غیرمجاز
مجری طرح رمزارز توانیر مطرح کرد

روند کاهشی استخراج رمزارز با جلوگیری از فعالیت مراکز غیرمجاز

مجری طرح رمز ارز توانیر گفت: به دنبال جلوگیری از فعالیت مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز معادل مصرف برق استان کردستان از مصرف برق در این حوزه جلوگیری شد.

به گزارش بازار، محمد خدادادی در رابطه با اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از استخراج غیرقانونی رمز ارز گفت: راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت برای جلوگیری از این پدیده وجود دارد که کنترل قیمت‌ها به عنوان راهکار بلندمدت این موضوع است، زیرا به عنوان پدیدهای اقتصادی و اجتماعی کنترل قیمت‌ها باید در پیش گرفته شود.

مجری طرح رمزارز توانیر در رابطه مجموع کشفیات تاکنون اتفاق افتاده، خاطر نشان کرد: مجموع مراکز کشف شده غیرمجاز از ابتدای سال ۹۸ تاکنون ۲۶۵هزارو ۴۳۳ دستگاه در ۹۲۶۱ مرکز کشف شده است که ظرفیت آن به ۷۳۰ مگاوات می‌رسد یعنی معادل کل ظرفیت مصرفی استان کردستان که عددی قابل تأمل است.

به گفته مجری طرح رمز ارز توانیر بر اساس برآوردهای صورت گرفته ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات رمز ارز غیرمجاز در کشور فعال است و بر خلاف پیش بینی‌ها بیشترین فعالیت در استان‌های صنعتی شامل تهران، خراسان رضوی، اصفهان و آذربایجان شرقی بوده است.

بر اساس این گزارش، خدادادی چندی پیش در رابطه با میزان مصرف مراکز مجاز استخراج رمز ارز گفته بود: اکنون ۱۵۳ مرکز مجاز با ظرفیت ۲۳۸ مگاوات در کشور فعالیت دارد، این مراکز مجاز مطابق قانون در ایام محدودیت اجازه خرید برق از شبکه را ندارند و سیاست کلی کشور نیز این است که این واحدها نیاز خود را از نیروگاه‌های تجدید پذیر برطرف کنند.

همچنین در سال جاری چند قانون برای استخراج کنندگان رمز ارز در نظر گرفته شد. آن دسته از مراکز قانونی استخراج رمز ارز که از نیروگاه‌های تجدید پذیر جدیدالاحداث برای تأمین برق خود استفاده کنند، امکان استفاده از شبکه سراسری را در تمامی ایام سال دارند و مابقی مراکز قانونی، در ایام اوج مصرف خاموش می‌شوند.

از ابتدای سال ۱۴۰۲، به منظور رصد پذیری بیشتر، مشخصات تمامی ماینرهای قانونی باید در سامانه جامع تجارت ثبت شده و کد رهگیری یکتا دریافت کنند در غیر این صورت ماینر فاقد برچسب کد رهگیری یکتا به عنوان کالای قاچاق ضبط و با متخلف مطابق با مجازات‌های مقرر در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برخورد جدی می‌شود.

این گزارش حاکی است، استفاده از ماینرهای غیراستاندارد با رتبه مصرف زیر B ممنوع بوده و با متخلف مطابق با قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد برخورد جدی خواهد شد.

کد خبر: ۲۶۷٬۴۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha