۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
 قاچاق قطعات خودرو ۱.۱ میلیارد، واردات رسمی یک میلیارد دلار!
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی خبرداد

قاچاق قطعات خودرو ۱.۱ میلیارد، واردات رسمی یک میلیارد دلار!

محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی در گفتگو با بازار میزان قاچاق قطعه به کشور را ۱.۱ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: این درحالی است که واردات قطعات بازار یدک کشور تنها یک میلیارد دلار است.

بازار؛ گروه صنعت: واردات غیر رسمی قطعات خودرو از واردات رسمی آن هم سبقت گرفت. درست در روزهایی که مسئولان وزارت صنعت در تلاش هستند که حال صنعت خودرو ایران را خوب نشان دهند، فعالان صنعت قطعه‌سازی از افزایش قاچاق قطعه‌های بی‌هویت غیر کیفی و بلایی که دامن‌گیر صنعت و البته دارندگان خودرو شده است، می‌گویند. آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی با اشاره به واردات ۳.۵ میلیارد دلاری قطعه به بازار می‌گوید: «اگر قرار باشد قطعات مصرفی در خودروهای CKD را از این میزان واردات کم کنیم متوجه می‌شویم که واردات رسمی قطعات بازار یدک تنها یک میلیارد دلار است در حالیکه واردات غیر رسمی آن حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.»

با این اوصاف می‌توان ادعا کرد درست در شرایطی که مسئولان از کاهش ذخایر ارزی و برنگشتن ارزهای حاصل از صادرات گله می‌کنند و محموله‌های زیادی در گمرکات کشور به دلیل عدم تخصیص ارز رسوب کرده‌اند، قاچاقچی‌ها بی هیچ نگرانی نسبت به تامین ارز و به دور از محدودیت های بروکراسی و هزینه های گمرکری، در حال نابود کردن صنعت قطعه سازی و  البته افزایش هزینه‌های مردم هستند.

افزایش قیمت ارز تنها روی قیمت قطعه‌های وارداتی تاثیر نمی‌گذارد. بر اساس مصوبه مجلس قطعه‌سازها ناچارند که مواد اولیه مصرفی خود همچون فولاد، روی یا مس را ۵ درصد کمتر از قیمت فوب خلیج فارس و بر اساس کشف قیمتی که در بورس صورت می‌گیرد

درخواست افزایش ۵۵ درصدی قیمت قطعه
 محبی نژاد همچنین  در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با تاثیر افزایش نرخ ارز روی تولید قطعه‌های خودرو گفت: قراردادهای خودروسازان با قطعه سازان بر مبنای ارز ۱۱ هزار تومانی است در حالیکه تا امروز بهای ارز نزدیک به ۸۰ درصد بیشتر شده و از مرز ۲۰ هزار تومان گذر کرده است.

او ادامه داد: اما مساله اینجاست که افزایش قیمت ارز تنها روی قیمت قطعه‌های وارداتی تاثیر نمی‌گذارد. بر اساس مصوبه مجلس قطعه‌سازها ناچارند که مواد اولیه مصرفی خود همچون فولاد، روی یا مس را ۵ درصد کمتر از قیمت فوب خلیج فارس و بر اساس کشف قیمتی که در بورس صورت می‌گیرد، تامین کنند. به همین دلیل هر گونه افزایش قیمت ارز بهای مواد اولیه داخلی و البته خارجی را افزایش می‌دهد.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با اشاره به چسبندگی قیمت خودرو با نهاده‌های تولید و بهای ارز، افزود: در چند ماه گذشته حدود ۸۰ درصد نرخ نهاده‌های تولید و حدود ۴۰ درصد نرخ دستمزد افزایش پیدا کرده است. در چنین شرایطی میانگین قیمت قطعات خودرو باید ۵۵ درصد افزایش یابد. بدون شک اگر این اتفاق رخ ندهد نه صرفه اقتصادی در روند تولید حاصل می‌شود و نه خبری از توسعه صنعت خودروسازی در کشور خواهد بود.

در شرایط فعلی میانگین قیمت قطعات خودرو باید ۵۵ درصد افزایش یابد که اگر این اتفاق رخ ندهد شاهد دو اتفاق خواهیم بود. یا قطعه ساز تعطیل می شود یا کیفیت تولید به شدت افت خواهد کرد

 او در ادامه می‌گوید: در صورتی که امکان افزایش قیمت قطعه در کشور فراهم نشود برخی از قطعه‌سازها به دلیل زیان‌های سنگین از گردونه رقابت حذف و ورشکسته می‌شوند. برخی دیگر هم برای اینکه برای تداوم تولید خودرو ناچار به کاهش کیفیت محصولات یا به اصطلاح عامیانه زدن از کیفیت قطعه و استفاده از مواد اولیه نامرغوب و بنجل برای کاهش قیمت خود و جلوگیری از ضرر و زیان خود می‌شوند.

این فعال صنعت قطعه‌سازی همچنین ادامه داد: در شرایطی که تولی خودرو زیان ده باشد، خودروساز ناچار است آنقدر مشخصات فنی خودرو را تغییر دهد یا به قیمت مورد نظر اعلامی برسد و این مساله به معنای افت شدید کیفیت خودروست.

بیش از ۶۰ درصد قطعات وارداتی بازار یدک قاچاق هستند. این قطعات بی هویت عمدتا از چین و هند وارد کشور شده   و هیچ نظارتی روی کیفیت آنها صورت نگرفته است

برای تولید کننده ارز ندارم اما برای قاچاقچی داریم

او با بیان اینکه از ابتدای امسال تا حالا تقریبا هیچ ارزی برای واردات قطعه تخصیص داده نشده است، ادامه داد: تولید کننده رسمی‌ اجازه واردات ندارد اما ارز مورد نیاز قاچاقچی خیلی راحت تامین می‌شود.
در حال حاضر در تامین قطعه‌های وارداتی با دو مشکل عمده افزایش واردات غیررسمی‌ قطعه یا همان قاچاق و کاهش واردات رسمی ‌به دلیل عدم تخصیص ارز مواجه هستیم این دو مشکل در کنار یکدیگر شرایط سختی را برای قطعه ساز فراهم آورده است.

محبی‌نژاد با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد قطعات وارداتی بازار یدک قاچاق هستند، ادامه داد: روی کیفیت این قطعه هیچ نظارتی نداشته و عمدتا بی هویت بوده و به دلیل بی کیفیت بودن خیلی زود خراب شده و هزینه‌های سنگینی را روی دست دارندگان خودرو می‌گذارند.

به گفته دبیر انجمن صنایع همگان قطعه سازی، از قطعه‌های بی هویت عمدتا از هند و چین وارد می‌شوند. اما بیشتر واردات رسمی ‌از اروپا و چین صورت می‌گیرد. حتی خود هند هم قطعه‌سازهای خوبی دارد.

اگر قرار باشد قطعات مصرفی در خودروهای CKD را کنار بگذاریم می‌توان ادعا کرد که واردات رسمی ‌قطعات بازار یدک ما حدود یک میلیارد دلار بوده و قاچاق ما حتی بیشتر از واردات رسمی ‌است

سبقت قاچاق از واردات رسمی 
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی میزان قاچاق قطعه را حدود یک سوم واردات رسمی ‌آن دانست و گفت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته چیزی حدود ۳.۵ میلیارد دلار قطعه به صورت قانونی وارد کشور می‌شود این در حالی است که حجم قاچاق قطعه چیزی حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

او البته در ادامه گفت: فاجعه‌بار تر اینجاست که بخشی از واردات ۳.۵ میلیون دلاری قطعاتی که انجام می‌شود مربوط به خودروهای CKD هم هست. در واقع اگر قرار باشد قطعات مصرفی در این خودروها را کنار بگذاریم می‌توان ادعا کرد که واردات رسمی ‌قطعات بازار یدک ما حدود یک میلیارد دلار بوده و قاچاق ما حتی بیشتر از واردات رسمی ‌است.

 درست در روزهایی که موجی از گرانی در بازار قطعه‌های مصرفی در خودرو به وجود آمده، صاحبان ماشین بعد از کلی دوندگی و تامین هزینه خرید قطعه‌های مصرفی در خودروها، باید نگران کیفیت آنها باشید تا مبادا در تور قطعه های قاچاقی که هیچ کنترلی روی کیفیت آنها صورت نگرفته، گرفتار نشوید.

کد خبر: ۲۶٬۷۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha