۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
تملک بانک‌ها و کمبود نقدینگی مهمترین مشکل صنایع شاهرود
بازار گزارش می‌دهد؛

تملک بانک‌ها و کمبود نقدینگی مهمترین مشکل صنایع شاهرود

شاهرود- تولید در شرق استان سمنان دارای مشکلات عدیده‌ای است اما از بین همه مشکلات تملک واحدهای بدهکار و مشکل‌دار توسط بانک‌ها و همچنین تأمین نقدینگی بیشتری فراوانی را بین واحدها و کارخانه‌های صنعتی دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: نماینده شاهرود و میامی در مجلس به همراه مدیرکل صمت و مدیرکل شهرک‌های صنعتی استان سمنان و معاونان این دو مدیرکل در کنار مدیران وابسته به صنایع در شهرستان شاهرود در آستانه روز صنایع از تعدادی واحد تولیدی و صنعتی در شهرستان شاهرود بازدید کردند.

در حاشیه این بازدید مشکلات واحدهای تولیدی شهرستان شاهرود در بخش‌های مختلف بررسی شد که ازجمله مهم‌ترین این مشکلات می‌توان به تملیک توسط بانک‌ها به دلیل بدهی، عدم تأمین نقدینگی برای راه‌اندازی خطوط تولید و خطوط توسعه‌ای، عدم توانمندی در تأمین مواد اولیه با توجه به تحریم‌ها و مشکلات ارزی، تأمین آب و برق، مشکلات دارایی و ... اشاره کرد.

عمده مشکلات تولید در شاهرود مالی هستند
مدیرکل صنعت معدن استان سمنان در حاشیه این بازدیدها و در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه کارخانه‌های شاهرود بعضاً با مشکلات مالی روبرو هستند و حتی نتوانسته‌اند به تولید برسند، بیان کرد: ازجمله این کارخانه‌ها می‌توان به داروسازی فردوس آرا اشاره کرد که ۱۳ سال پیش مجموعه‌ای با چندین خط تولید، دستگاه‌های مجهز، آزمایشگاه و ... در آن ساخته‌شده اما متأسفانه هرگز به تولید نرسیده است.

علی تشنه دل بابیان اینکه این واحد امروز به دلیل بدهی بانکی به تملک بانک ملی درآمده است، ابراز کرد: در صورت پرداخت بدهی که زمانی شش میلیارد تومان بود و امروز به بیش از ۲۰ میلیارد تومان افزایش‌یافته، می‌توانیم شاهد ایجاد اشتغال خوبی در این زمینه باشیم.

وی با اشاره به تولید کاغذ از سنگ‌آهک در شاهرود نیز، گفت: سرمایه‌گذار این طرح ۲۷ میلیارد و ۳۰۰ هزار یورو به‌طرف چینی پیش‌پرداخت داشته و مشکل ارزی این کارخانه هنوز باقی‌مانده و این در حالی است که به گفته سرمایه‌گذار تمام سوله‌ها، دستگاه‌ها و ... خریداری و آماده تجهیز و نصب هستند.

فولاد آماه بهره برداری
مدیرکل صمت استان سمنان درباره کارخانه ذوب فولاد شاهرود نیز، گفت: برای این کارخانه سه فاز تدارک دیده‌شده که یک‌فاز آخر آن نورد است و می‌تواند سالانه اشتغال خوبی را برای منطقه ایجاد کند. این واحد نیز مشکل دریافت وام از بانک ملی دارد و به دلیل کرونا این وام به آن‌ها پرداخت نمی‌شود.

تشنه دل بابیان اینکه تمام کوره‌های ذوب‌آهن اسفنجی و شمش آهن و فولاد و ... در این کارخانه خریداری و به شاهرود منتقل هم شده است اما هنوز وام این کارخانه پرداخت‌نشده تا شاهد نصب آن‌ها باشیم.

وی درباره شرکت سیم و کابل مغان شاهرود نیز، بیان کرد: این شرکت با فراز و نشیب‌های فراوانی روبرو بوده و امروز با ۳۰ الی ۴۰ درصد توان خود کار می‌کند لذا حفظ وضعیت موجود در تولید شهرستان شاهرود و سپس توسعه واحدهای تولیدی دو اولویت و سیاست اصلی صنعت معدن در قبال واحدهای تولیدی این شهرستان است.

تملک بانکی به سود کشور نیست
نماینده شاهرود و میامی در مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن گلایه از بانک‌ها در راستای تملک واحدهای تولیدی، بیان کرد: از تملک واحدهای تولیدی هیچ‌کس سود نمی‌برد لذا باید چراغ تولید را روشن نگه داشت.

علی‌اصغر خانی بابیان اینکه بانک‌ها خودشان اهل تولید نیستند و لذا با تملک نه می‌گذارند تولیدکننده تولید کند و نه خودشان دست‌به‌کار می‌شوند و دراین‌بین قطعاً سرمایه‌گذار و مردم بابت اشتغال فراهم نشده متضرر می‌شوند.

وی بابیان اینکه سرمایه در گردش و نقدینگی در کنار وام‌های بانکی از دیگر مشکلات واحدهای تولیدی است، تأکید کرد: در صورتی می‌توانیم اشتغال‌زایی خوبی در شهرستان شاهرود داشته باشیم که بتوانیم به تولید کمک کنیم. امروز تولید در شهرستان نیازمند دمیده شدن خون تازه است.

بیکاری ۳۵ درصدی در شاهرود 
نماینده شاهرود و میامی در مجلس بابیان اینکه در کل شهرک صنعتی شاهرود تنها ۹۰ واحد مشغول به کار هستند که این یعنی مشکلات تولید در این شهرستان فراوان است، بیان کرد: برخی آمده‌اند تسهیلاتی گرفته‌اند و درجایی غیر از تولید آن را خرج کرده‌اند که با آن‌ها که عده‌شان هم قلیل است کاری نداریم اما آن‌کسی که تولیدکننده واقعی است و امروز با مشکل روبرو شده می‌بایست حمایت شود.

خانی بابیان اینکه بیکاری در شاهرود و میامی ۳۵ درصد است و این‌زمانی می‌تواند کاهش یابد که بتوانیم تولید را ارتقا دهیم، تأکید کرد: زمانی ما می‌نشستیم تا سرمایه‌گذار برایمان بیاید اما امروز دیگر ۴۰ سال پیش نیست امروز باید دنبال سرمایه‌گذار دوید و این‌یک اراده از سوی دستگاه‌های مسئول می‌طلبد.

وی بابیان اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی در شاهرود هستند که هزینه‌های سنگینی را کرده‌اند اما تعطیل هستند، بیان داشت: واحدهایی در شاهرود هستند که بیش از ۱۳ تا ۱۵ سال پیش تمام تجهیزات و ساختمان‌های موردنیاز و امکانات را مهیا کرده‌اند اما هنوز به تولید نرسیده‌اند لذا اولویت ما باید راه‌اندازی این نوع واحدها باشد که بعضاً تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

تفاوت نوع سرمایه پذیری در شهرستان‌ها
مدیرکل شهرک‌های صنعتی استان سمنان نیز در این بازدید و در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن بیان اینکه شرایط و نوع سرمایه‌گذار پذیری شاهرود با سمنان متفاوت است، گفت: امروز برای واگذاری زمین در شهرک صنعتی ایوان کی مزایده برگزار می‌شود یعنی آن‌قدر طالب برای هر قطعه زمین در آن شهرک وجود دارد اما در شاهرود این شرایط نیست لذا امروز زمین‌های شهرک صنعتی شاهرود به نازل‌ترین قیمت در حال واگذاری هستند و بازهم متقاضی کم است.

حسن آل‌بویه بابیان اینکه نمی‌توان نوع سرمایه‌گذاری که در غرب استان سمنان وجود دارد را با شرق مقایسه کرد، گفت: در سامانه شهرک‌های صنعتی کشور می‌توان همین امروز استعلام گرفت و دید که شهرک صنعتی شاهرود یکی از ارزان‌ترین زمین‌های شهرک صنعتی در کل کشور است اما بازهم سرمایه‌گذار برای این شهرستان به‌سختی پیدا می‌شود.

وی افزود: اگر هزینه‌کرد و درآمدهای شهرک صنعتی شاهرود را مشاهده کنیم خواهیم دید که هزینه‌کردها خیلی بیشتر هستند و این یعنی ما در مجموعه شهرک‌های صنعتی استان از مناطق دیگر اعتبار و هزینه به شاهرود آورده‌ایم لذا این‌که شهرک صنعتی شاهرود مورد جفا قرارگرفته اصلاً موضوع درستی نیست و اگر استقبال از سرمایه‌گذاری در شاهرود کمتر است به دلیل نوع سرمایه پذیری این شهرستان محسوب می‌شود وگرنه نگاه مجموعه ما به استان سمنان نگاهی متوازن است.

شهرک صنعتی شاهرود آتش نشانی  ندارد
علیرضا نگهبان عضو هیئت‌مدیره شهرک‌های صنعتی شاهرود نیز در حاشیه این بازدید و در گفتگو با بازار بابیان اینکه وجود آتش‌نشانی و خانه بهداشت یا درمانگاه یکی از مهم‌ترین مطالبات و کمبودهای شهرک صنعتی شاهرود است، تأکید کرد: این کمبودها سبب شده تا برخی رغبتی به سرمایه‌گذاری نداشته باشند.

نگهبان بابیان اینکه در ادوار مختلف طی سال‌های مختلف بارها و بارها مذاکراتی با شهرداری شاهرود و مدیریت شهری و فرمانداری شد اما همیشه وعده‌هایی داده‌شده و هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

وی بابیان اینکه دیگر مشکل شهرک صنعتی آب آشامیدنی است، گفت: مجموعه مدیریت شهرک‌های صنعتی تنها تأمین آب صنعتی را بر عهده دارد و درزمینهٔ شرب تعهدی ندارد اما با این حال بازهم درخواست داریم تا شهرداری و اداره آب و فاضلاب شاهرود از وادی السلام انشعابی را واگذار کنند تا خودمان لوله کشی و بتوانیم در مرکز شهرک صنعتی یک شیر بگذاریم تا حداقل آب مورد نیاز واحدهای صنعتی تأمین شود هرچند در خور شان صنعت نیست اما از بی آبی بهتر است.

کارخانه قند، کاغذ سنگی، فولاد، ذوب فولاد شاهرود، داروسازی و ... در زمره کارخانه‌هایی بودند که مورد بازدید مسئولان ارشد استانی و شهرستانی حوزه صنعت قرار گرفتند.

کد خبر: ۲۶٬۷۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha