۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲
برای تامین علوفه و خوراک دام از جیب هزینه می کنیم | عدم صرفه اقتصادی دامداری
دامدار سنتی:

برای تامین علوفه و خوراک دام از جیب هزینه می کنیم | عدم صرفه اقتصادی دامداری

گرگان- شعبانی، دامدار سنتی گلستان گفت: برای تامین علوفه و خوراک دام گاهی از جیب هزینه می کنیم و سبوسی که در تابستان کیلویی ۶ هزار تومان و اقساطی به ما تحویل می دادند، در زمستان با کمبود مواجه شده است.

حسین شعبانی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: برای تامین علوفه و خوراک دام از جیب هزینه می کنم زیرا در سال های اخیر خوراک دام با افزایش قیمت زیادی مواجه شده است.

دامدار سنتی گلستان خاطرنشان کرد: شیر را کیلویی ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان از ما خریداری می کنند، اما برخی اقلام خوراک دام مانند کنسانتره را باید با قیمت هر کیلوگرم ۱۴ هزار تومان تهیه کنیم.

وی یادآور شد: در گذشته قیمت خوراک دام آزاد و دولتی متفاوت بود که باعث میشد بتوانیم برخی از اقلام را با قیمت مناسب تهیه کنیم اما در حال حاضر قیمت آزاد و دولتی فرقی ندارد.

شعبانی با بیان اینکه در تابستان سبوس را کیلویی شش هزار تومان و با شرایط اقساط به ما می فروختند، افزود: در حال حاضر مجبور به خرید این خوراک با قیمت هر کیلوگرم ۹ هزار تومان هستیم، ضمن اینکه به ازای هر دام در ماه ۱۵ کیلوگرم سهمیه برای دامداران در نظر می گیرند که این میزان صرفا خوراک یک روز دام به حساب می آید.

دامدار سنتی با بیان این مساله که سوبسی که در تابستان به وفور وجود داشت چرا باید در زمستان دچار کمبود و قحطی شود؟ ادامه داد: برای جبران کمبود سبوس مجبور می شویم آرد، نان خشک و مواد دیگر را به خوراک دام اضافه کرده تا بتوانیم شکم آن را سیر نگه داریم.

وی ضمن اشاره به اینکه افزایش قیمت و کمبود خوراک دام می تواند از علل گرانی گوشت باشد، گفت: امسال حدود پنج هکتار گندم کشت شده را از یک کشاورز به صورت سبز خریداری کردم تا بتوانم نیاز خوراک دام های خود را تامین کنم.

شعبانی تصریح کرد: به علت کمبود خوراک، دام به اندازه کافی سیر نشده و لاغر به کشتارگاه می رود، گوسفند اگر پروار باشد شاید بتواند کمی از کمبود گوشت بازار را جبران کند و در کنار آن دامدار هم به سود برسد.

کد خبر: ۲۶۷٬۳۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha