۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸
با حملات آمریکا علیه یمن کشتی‌های بیشتری از دریای سرخ تغییر مسیر دادند
رویترز:

با حملات آمریکا علیه یمن کشتی‌های بیشتری از دریای سرخ تغییر مسیر دادند

خبرگزاری رویترز گزارش داد از بامداد دیروز جمعه(۱۲ ژانویه) با حملات ائتلاف آمریکایی علیه یمن، شرکت‌های کشتیرانی از بیم افزایش خطرات امنیتی در دریای سرخ از تردد در این منطقه اجتناب کردند.

به گزارش بازار، حملات ایالات متحده و بریتانیا علیه یمن، شرکت‌های کشتیرانی در جهان را سراسیمه و حمل و نقل کشتی‌ها در دریای سرخ را مختل کرده است، افزون بر اینکه قیمت نفت و طلا را نیز افزایش داد.

به گزارش رویترز، داده‌های حمل و نقل از گروه بورس لندن و وبگاه اطلاعات تجارت جهانی کپلر نشان داد که حداقل چهار نفتکش از دیروز جمعه به دنبال حملات ایالات متحده و بریتانیا به یمن در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده از گسترش تنش‌ها، از دریای سرخ منحرف شده‌اند.

بر اساس داده‌های ردیابی کشتی‌ها، نفتکش‌های Toya، Diana-i، Stolt Zulu و Navigate Pride LHJ روز جمعه در اواسط سفر، مسیر خود را تغییر دادند و از حرکت به سمت دریای سرخ اجتناب کردند.

داده‌ها نشان داد که یکی از تانکرها به نام تویا، یک نفتکش بزرگ نفت خام با ظرفیت حمل دو میلیون بشکه نفت است، خالی بود و سه کشتی دیگر تانکرهای سوخت هستند.

این در حالی است که رویترز هفته پیش گزارش داده بود، با وجود تداوم حملات یمنی‌ها، رفت و آمد کشتی‌های حامل نفت و سوخت در دریای سرخ طی ماه دسامبر وضعیت باثباتی داشت و معدود کشتی‌های تغییر مسیر داده وابسته به آمریکا و اسرائیل بودند.

گروه کشتیرانی دانمارکی Torm نیز روز جمعه اعلام کرد که تصمیم گرفته است به طور موقت تمام عملیات کشتیرانی از طریق دریای سرخ را متوقف کند.

شرکت کشتیرانی سنگاپوری هافنیا هم دروز جمعه اعلام کرد که تصمیم گرفته است حرکت تمام کشتی‌هایی را که به سمت یا نزدیک تنگه باب المندب حرکت می‌کنند، متوقف کند.

در بیانیه هافنیا آمده است که این تصمیم پس از توصیه نیروهای دریایی مشترک مبنی بر دوری از منطقه پس از حملات هوایی آمریکا و انگلیس علیه یمن گرفته شده است.

به دنبال آن شرکت کشتیرانی Stena Bulk به رویترز گفت که ترانزیت از طریق دریای سرخ را از اوایل روز جمعه متوقف کرده است.

دو شرکت بزرگ کشتیرانی، مرسک و هاپاگ-لوید نیز با وجود اینکه از اقدامات با هدف تامین امنیت دریای سرخ استقبال کرده بودند، اما روشن نکردند که آیا حملات ایالات متحده و بریتانیا برای بازگرداندن عملیات ناوبری منتهی به کانال سوئز، کافی است یا خیر. در حالی که کانال سوئز به عنوان مسیری بین آسیا و اروپا که حدود ۱۲ درصد از کانتینربرهای جهان از آن عبور می‌کنند.

شرکت کشتیرانی آلمانی هاپاگ-لوید نیز گزارش داد که تنش‌ها در دریای سرخ باعث شده این شرکت هزینه‌های ماهانه اضافی ده‌ها میلیون دلاری متحمل شود.

رویترز گفت که انجمن نفتکش (اینترتانکو) یادداشتی را بین اعضای خود توزیع کرده است که در آن گفته شده است که نیروهای دریایی مشترک(CMF) به همه کشتی‌ها هشدار می‌دهند از باب المندب فاصله زیادی بگیرند.

اینترتانکو افزود: انتظار می‌رود که دوره تهدید برای عملیات کشتیرانی تا چند روز آینده ادامه یابد در حالی که حدود ۱۰ درصد تجارت جهانی از دریای سرخ می گذرد.

افزایش قیمت نفت و طلا
پس از حملات هوایی و دریایی ایالات متحده و بریتانیا به اهدافی در یمن در پاسخ به حملاتی که این گروه از اواخر سال گذشته میلادی به راه انداخته بود، قیمت نفت ۴ درصد جهش کرد.

بر اساس گزارش رویترز، قیمت نفت در ابتدای دیروز جمعه بیش از چهار درصد جهش کرد هو قیمت معاملاتی برنت به دلیل خطرات ژئوپلیتیکی بالا از ۸۰ دلار گذشت اما ساعاتی بعد به حدود ۷۸.۳ دلار بازگشت.

نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز ۴ درصد بالاتر از ۷۵ دلار افزایش یافت، قبل از اینکه در معاملات عصر به نزدیک ۷۳ دلار برسد.

تحلیلگران ING در یادداشتی اعلام کردند که بیش از ۲۰ میلیون بشکه نفت در روز از طریق تنگه هرمز عبور می کند که معادل حدود ۲۰ درصد مصرف جهانی است.

قیمت طلا روز جمعه به دلیل حملات هوایی به یمن افزایش یافت که منجر به افزایش جذابیت فلز زرد گرانبها به عنوان پناهگاه امن شد. تا ساعت ۲۰:۳۳ به وقت گرینویچ روز جمعه، طلا در معاملات فوری ۰.۹ درصد افزایش یافت و به ۲۰۴۶.۶۲ دلار در هر اونس رسید.
قیمت طلای آمریکا نیز با حدود ۲ درصد افزایش به ۲۰۵۰ دلار و ۹۰ سنت رسید.
کلوین وانگ، تحلیلگر ارشد بازار در منطقه آسیا-اقیانوسیه در OANDA شرکت اواندا، گفت که در حال حاضر توجهات بر تنش ژئوپلیتیکی رو به رشد متمرکز خواهد شد، که با تشدید آن، قیمت طلا بالاتر از میانگین متحرک ۵۰ روزه ۲۰۱۵ دلار خواهد رفت.

کد خبر: ۲۶۷٬۳۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha