۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۴
سهم ۷۰ درصدی بخش خصوصی از کالاهای متوقف شده در گمرکات/ ترخیص ۹۰۰ هزار تن کالای اساسی
گفتگوی اختصاصی بازار با سخنگوی گمرک

سهم ۷۰ درصدی بخش خصوصی از کالاهای متوقف شده در گمرکات/ ترخیص ۹۰۰ هزار تن کالای اساسی

لطیفی، سخنگوی گمرک گفت: ۷۰ درصد از کالاهای اساسی متوقف شده در بنادر و گمرکات متعلق به بخش خصوصی است و  شرکت های پشتیبانی امور دام و بازرگانی دولتی با ورود بانک مرکزی و حل مشکلات ارزی و برای تنظیم بازار و حفظ ذخایر استراتژیک بیشتر کالاهای خود را به صورت کامل یا درصدی ترخیص کردند.

ملیحه خورده پا؛ بازار: تامین کالای اساسی به منظور حفظ امنیت غذایی و تولید یکی از اولویت های اساسی تمامی دولتها است. در شرایطی که اقتصاد ایران از اعمال تحریم های ظالمانه آمریکا متحمل زیان هایی شده است تامین این اقلام با سختی و هزینه های بسیار بالاتر از نرخ جهانی صورت می گیرد تا امنیت غذایی مردم و فعال نگه داشتن واحدهای تولیدی به سهولت انجام شود.

مسئولیت دور زدن تحریمها را فعالان بخش خصوصی با همراهی برخی شرکت های دولتی به عهده گرفتند اما مساله اساسی این است که کشتی های حامل کالاهای اساسی در بنادر و محموله های تخلیه شده در انبارهای گمرکات رسوبی شده اند که این امر به نوعی اتلاف سرمایه های بخش خصوصی و دولتی محسوب می شود و لازم است تا در این زمینه چاره اندیشی شود.

روح اله لطیفی با اعلام این مطلب اظهار کرد: در حال حاضر بیش از چهار میلیون و۳۶۱ هزار و ۸۲۰ تن کالای اساسی در لنگرگاهها و انبارهای بنادر کشور موجود است و بیش از یک میلیون و۵۰۰ هزار تن کالای اساسی نیز اظهار شده و در حال انجام  تشریفات گمرکی است که ۹۰۰ هزار تن آن در مرحله خروج از گمرک قرار دارند.

وی افزود: از ابتدای سال بیش  چهار میلیون و ۱۰۱ هزار و ۱۹۱ تن کالای اساسی، در بندر امام (ره) تخلیه  شده است که از این میزان سهم گندم یک میلیون و ۲۹ هزار و ۲۳۲ تن، ذرت دو میلیون و ۵۸ هزار و ۷۱۳ تن، دانه های روغنی ۳۷۳ هزار و ۷۸۲ تن، کنجاله ۶۳ هزار و ۷۷۹ تن، شکر ۵۲۶ هزار ۴۹۷ تن، برنج سه هزار و ۶۷۸ تن و روغن خوراکی ۴۵ هزار و ۵۰۹ تن  است.

لطیفی تصریح کرد: میزان  کالاهای  اساسی مانده  در اماکن بندر و پشتیبانی بندر امام  دو میلیون و ۴۳۴ هزار و ۶۴ تن است که از این میزان سهم گندم ۱۹۷ هزار و ۳۹۹ تن، ذرت یک میلیون ۵۹۸ هزار و ۱۶۱ تن، جو ۸۳ هزار و ۷۷۹ تن، دانه های روغنی ۸۷ هزار و ۶۹۵ تن، کنجاله سویا ۱۵۵ هزار و ۷۱۶ تن، شکر ۲۱۳ هزار و ۸۸۷ تن، برنج ۱۰ هزار و ۷۶۶ تن و روغن خورکی ۸۶ هزار و ۶۶۱ تن است.

 شرکت های پشتیبانی امور دام و بازرگانی دولتی با ورود بانک مرکزی و حل مشکلات ارزی و برای تنظیم بازار و حفظ ذخایر استراتژیک کشور بخش زیادی از  کالاهای خود را به صورت کامل یا درصدی ترخیص کردند و در انبارهای این دو شرکت و عرضه به مردم از گمرک ترخیص کردند

۱۰ فروند کشتی حامل کالای اساسی لنگر انداختند
سخنگوی گمرک ادامه داد: در حال حاضر ۱۰ فروند کشتی حامل کالا در لنگرگاه بندر امام هستند که ۶ فروند کشتی حامل ذرت، دو فروند کشتی حامل گندم، دو فروند کشتی حامل دانه های روغنی هستند.

لطیفی با بیان اینکه این ۱۰ کشتی در مجموع حامل ۶۷۵ هزار و ۴۳۶ تن کالای اساسی هستند، تصریح کرد: از مجموع کشتی هایی که در بندر امام خمینی(ره) منتظر تخلیه بار هستند دو فروند کشتی حامل ۱۳۸هزار و ۲۳۸ تن  گندم متعلق به شرکت بازرگانی دولتی و یک شناور متعلق به شرکت پشتیبانی امور دام حامل ۶۷ هزار و ۳۱۴ تن ذرت است.

وی درباره میزان کالاهای متوقف  در بنادر مازندران خاطرنشان کرد: در بنادر مازندران نیز ۱۵ هزار و ۱۷۵ تن گندم، ۴۴۶ هزار و ۷۷۷ تن جو، ۲۴۳ هزار و ۹۸۲ تن ذرت، ۱۴ هزار و ۸۸۹ تن سویا، ۵۶ هزار و ۷۲۸ تن روغن، ۹۰۱ تن کاغذ منتظر مجوزهای لازم برای اظهار کالا هستند.

سخنگوی گمرک اظهار کرد: مجموع کالای متوقف در بنادر مازندران ۷۷۸ هزار و ۴۵۲ تن است.

لطیفی درباره میزان کالاهای مانده در بنادر هرمزگان گفت: در این بنادر پنج هزار و ۹۹۱ تن حبوبات، ۸۲۹ کانتینر کاغذ، ۳۶۱ کانتینر لاستیک، دو هزار و ۱۴۳ تن گوشت قرمز، ۷۴  هزار و ۸۵۳ تن برنج، ۹ هزار و ۷۲۶ تن شکر منتظر مجوزهای لازم از سوی دستگاه‌های قانونی  برای شروع  تشریفات گمرکی هستند.

به گفته سخنگوی گمرک ایران در بندر چابهار نیز ۹ هزار تن شکر، ۷۵ تن لپه، ۱۳هزار ۶۵۴ تن برنج و ۴۵ هزار و ۴۰۸ تن جو در اختیار سازمان بنادر و مرحله قبل از اظهار هستند.

وی درباره میزان کالای اساسی که از بنادر گیلان ترخیص نشده است، گفت: ۱۶۶ هزار و ۶۲۶ تن کالا از این بنادر هنوز در انتظار انجام تشریفات برای ترخیص است.

ترخیص ۱.۵ میلیون تن کالای اساسی در روزهای آتی
لطیفی خاطرنشان کرد: مجموع کالاهای اساسی موجود در گمرک پیش از اظهار چهار میلیون و ۳۶۱ هزار و ۸۲۰ تن است که سهم بخش خصوصی از این  کالاها بیش از  ۷۰ درصد است.

سخنگوی گمرک درباره وضعیت کالای رسوبی شرکتهای دولتی گفت:  شرکت های پشتیبانی امور دام و بازرگانی دولتی با ورود بانک مرکزی و حل مشکلات ارزی و برای تنظیم بازار و حفظ ذخایر استراتژیک کشور بخش زیادی از  کالاهای خود را به صورت کامل یا درصدی ترخیص کردند و در انبارهای این دو شرکت و عرضه به مردم از گمرک ترخیص کردند.

وی تصریح کرد: حدود یک میلیون و ۵۰۰هزار تن کالای اساسی در گمرکات اظهار شده که در حال انجام تشریفات گمرکی هستند. ۹۰۰ هزار تن  از این میزان کالای اساسی در مرحله خروج از گمرک هستند.

وی در پایان گفت: همه این کالاها قابلیت انجام تشریفات گمرکی و ورود به سرزمین اصلی را به شرط برطرف کردن موانع دارند پس نمی توان از کلمه رسوب کالا استفاده کرد، چون رسوب کالا برای محموله هایی  تلقی می شود که به هیچ وجه امکان ترخیص ندارند. در بنابراین با رفع مشکلات این کالاها که عمدتا تخصیص و تامین ارز و دریافت کد ساتا یا انتقال اسناد حمل، ثبت سفارش یا تمدید آن و پرداخت برخی از حقوق ورودی و مجوزهای سلامت است این کالاها می توانند با اظهار آن تشریفات گمرکی را طی و ترخیص شوند.

کد خبر: ۲۶٬۷۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha