۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
شاخص کل بورس در موقعیت مناسب تکنیکالی| زمان افزایش تقاضا و تزریق نقدینگی کی فرا می رسد؟
بازار بررسی می کند؛

شاخص کل بورس در موقعیت مناسب تکنیکالی| زمان افزایش تقاضا و تزریق نقدینگی کی فرا می رسد؟

بورس اوراق بهادار ایران در وضعیت بنیادی خوبی قرار دارد؛ اما برای تحقق اهداف در تکنیکال نیازمند حمایت و افزایش تقاضا در بازار میباشد.

هادی بهرامی؛ بازار: بورس اوراق بهادار یک بازار متشکل سرمایه‌ای است که در آن سهام شرکت‌های خصوصی و دولتی طبق قانون خاصی خرید و فروش می‌شود و از سویی محلی برای جمع‌آوری پس‌انداز و نقدینگی بخش خصوصی به‌منظور انجام پروژه‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت است و مرجعی است برای مردم که وجوه مازاد خود را برای سرمایه‌ گذاری در شرکت ‌ها به‌ کار انداخته و از سود آن برخوردار شوند. بورس از طریق جذب و به‌ کار انداختن سرمایه‌ های راکد، حجم سرمایه ‌گذاری در جامعه را بالا میبرد.

بورس بین عرضه‌ کنندگان و تقاضا کنندگان سرمایه ارتباط برقرار میکند و معاملات بازار سرمایه را تنظیم مینماید. همچنین با قیمت‌ گذاری سهام و اوراق بهادار تا حدودی از نوسان شدید قیمت‌ ها جلوگیری می ‌کند.


تحلیل بنیادی بازار بورس

با توجه به اخبار منتشر شده، بنظر میرسد نسبت تورم واقعی ۱۱۰ درصدی، افزایش حقوق ۲۰ درصدی و مالیات ۵۰ درصدی با یکدیگر ناترازی بودجه را به شکل واضح نشان میدهد و خبر خوبی برای اقتصاد نیست. سلب اعتماد سرمایه گذاران خرد، کاهش فروش و سود سازی برخی شرکت ها، پذیرش روز افزون صندوق ها به بازار و به دنبال آن ایجاد معاملات الگوریتمی و کاهش ارزش معاملات در بازار نیز در حال حاضر مانع از رشد بازار سرمایه شده است. باید خبر تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها عملی شود و در کنار اخبار مثبت، دولت و حقوقی ها نیز از بازار حمایت کنند تا با افزایش گردش نقدینگی و ورود پول به بازار، از تولید و کسب و کار نیز حمایت شود. شرایط بنیادی اکثر شرکت ها در وضعیت خوبی قرار دارد.

شاخص با حفظ حمایت ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحد میتواند به اهداف ۲ میلیون و ۳۵۰ و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار برسد؛ در غیر اینصورت، احتمال دارد بازار بورس مجددا کف ۱ میلیون و ۹۵۰ هزار واحد را لمس کند. گزارشات در بازه بلند مدت و تحلیل ها در بازه کوتاه مدت ارائه گردید.


تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

شاخص پس از رشد ۱۰۴ درصدی که در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ داشت در آبان ماه امسال با ۲۳ درصد ریزش مواجه شده و در ۱ میلیون و ۹۳۹ هزار واحد حمایت شد. با نوساناتی که در هفته های اخیر وجود داشت ارزش معاملات و ورود پول حقیقی بشدت کاهش یافته بود. در هفته های گذشته نیز شاخص کل بورس مقاومت ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحد را شکست و در حال حاضر با تثبیت هفتگی، بالای این محدوده قرار دارد و تمایل به صعود بیشتر دارد. در صورت افزایش تقاضا و ورود پول هوشمند به بازار، میتوان انتظار افزایش قیمت و شاخص ها را داشت. شاخص با حفظ حمایت ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحد میتواند به اهداف ۲ میلیون و ۳۵۰ و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار برسد؛ در غیر اینصورت، احتمال دارد بازار بورس مجددا کف ۱ میلیون و ۹۵۰ هزار واحد را لمس کند. گزارشات در بازه بلند مدت و تحلیل ها در بازه کوتاه مدت ارائه گردید.

شاخص کل بورس در موقعیت مناسب تکنیکالی| زمان افزایش تقاضا و تزریق نقدینگی کی فرا می رسد؟



تحلیل تکنیکال شاخص هم وزن

پس از اینکه شاخص هم وزن در آذر ماه مقاومت ۷۲۷ هزار واحد را شکست رشد ۴ درصدی را تجربه کرد و در حال حاضر در محدوده ۷۶۳ هزار واحد قرار دارد. پیش بینی میشود شاخص با حفظ حمایت ۷۲۷ هزار بتواند خود را به مرور به هدف ۸۷۴ هزار واحد برساند. عبور از مقاومت کوچک ۷۷۸ هزار واحد ادامه روند صعودی را تایید خواهد کرد. حمایت گفته شده نباید از دست برود؛ در غیر اینصورت، ریزش بیشتری را تا حمایت معتبر ۶۶۳ هزار واحد شاهد خواهیم بود. تحلیل شاخص هم وزن نیز مانند شاخص کل بورس کوتاه مدت است.

شاخص کل بورس در موقعیت مناسب تکنیکالی| زمان افزایش تقاضا و تزریق نقدینگی کی فرا می رسد؟



تعریف شاخص کل و هم وزن

شاخص کل قیمت در بورس اوراق بهادار که به اختصار آن را شاخص کل می‌گویند، نشان‌ دهنده تغییرات سطح عمومی قیمت‌ها در کل بازار است و میانگین افزایش یا کاهش قیمت سهام در بازار را بیان میکند. در شاخص کل هم‌وزن، تمامی سهام به یک میزان و با یک وزن در عدد شاخص اثرگذار هستند و می‌تواند نمای کلی از روند سهام در روز را نشان بدهد. عدد شاخص قیمت هم ‌وزن در بورس می‌تواند معیاری برای سنجش میزان بازدهی و یا افول بازار باشد.


سخن پایانی

با اخبار مثبت منتشر شده و شرایط بنیادی مناسب بازار بورس، میتوان به صعود بیشتر آن امیدوار بود؛ در صورتی که صرفا اعداد و ارقام شاخص رشد نکند و صورت وضعیت پرتفوی سرمایه گذاران نیز مثبت و رضایت بخش باشد. تجدید ارزیابی دارایی ها و سود سازی شرکت ها از عوامل مثبت برای رشد بازار سرمایه خواهد بود در عین حال جهت سرمایه گذاری در بازار بورس باید تحلیل و بررسی همه جانبه صورت گیرد تا در صورت مدیریت سرمایه و کنترل احساسات کمترین ضرر را متحمل شد.

کد خبر: ۲۶۷٬۰۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha