۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲
تردد نفت‌کش‌های غیر مرتبط با آمریکا و اسرائیل در دریای سرخ وضعیت باثباتی دارد
رویترز:

تردد نفت‌کش‌های غیر مرتبط با آمریکا و اسرائیل در دریای سرخ وضعیت باثباتی دارد

رویترز گزارش داد با وجود تداوم حملات یمنی‌ها، رفت و آمد کشتی‌های حامل نفت و سوخت در دریای سرخ طی ماه دسامبر وضعیت باثباتی داشت و معدود کشتی‌های تغییر مسیر داده وابسته به آمریکا و اسرائیل بودند.

به گزارش بازار، تحلیل رویترز از داده‌های مربوط به ردیابی کشتی‌ها حاکی است که تردد کشتی‌های حامل نفت و سوخت در دریای سرخ در ماه دسامبر ثابت و برقرار بوده با وجود اینکه بسیاری از کشتی‌های کانتینری به دلیل حملات یمنی‌ها مسیر خود را تغییر دادند.

به گزارش رویترز، این حملات منجر به افزایش شدید هزینه‌های حمل و نقل و حق بیمه شده، اما تأثیر آنها بر ترانزیت نفت کمتر از حد انتظار بوده و شرکت‌های کشتیرانی همچنان از کریدور اصلی شرق به غرب(تنگه باب المندب) استفاده می‌کنند، زیرا یمنی‌ها که می‌گویند کشتی‌هایی را که به سمت اسرائیل می‌رفتند هدف قرار داده‌اند، عمدتا به محموله‌های کالاهای غیرنفتی حمله کرده‌اند.

اولین حمله نیروهای مسلح یمن به کشتی‌های وابسته به رژیم صهیونیستی در بحبوحه تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه مربوط به نوزدهم نوامبر بود که یک کشتی ویژه حمل خودرو به نام گلکسی لیدر را هدف گرفتند؛ به دنبال آن چندین کشتی دیگر هم که عازم سرزمین‌های اشغالی بودند با اخطار یا حمله نیروهای مسلح یمن روبه‌رو شدند. صنعاء تاکید کرده تا زمانی که اسرائیل تجاوز به غزه را متوقف نکند این حملات ادامه دارد.

استفاده از دریای سرخ باز هم مقرون به صرفه‌تر است
رویترز آورده با وجود تحمیل هزینه‌های اضافی برای اکثر شرکت‌های حمل و نقل دریایی اما آنها هنوز استفاده از دریای سرخ هنوز را مقرون به صرفه‌تر از ترانزیت کالا از مسیر جنوب آفریقا می‌دانند؛ با این حال شرکت‌های نفتی مانند BP و Equinor ترجیح دادند که محموله‌هایشان را از مسیر طولانی‌تر جنوب آفریقا منتقل کنند.

میشل ویز-بوکمن، تحلیلگر کشتیرانی در لویدز لیست، گفت: «ما واقعاً اختلالی در ترافیک نفتکش‌ها که همه پیش‌بینی می‌کردند، ندیده‌ایم.

بر اساس داده‌های سرویس ردیابی کشتی‌های مری تریس در ماه دسامبر به طور متوسط و روزانه ۷۶ نفتکش بارگیری شده با نفت و سوخت از جنوب دریای سرخ و خلیج عدن تردد کردند منطقه‌ای که نزدیک به یمن و صحنه حملات یمنی‌ها بوده است که این تعداد تنها دو کشتی کم‌تر از میانگین ماه نوامبر و تنها سه کشتی کم‌تر از میانگین ۱۱ ماه اول سال ۲۰۲۳ بوده است.

دو برابر شدن نرخ کرایه
موسسه ردیابی نفت‌کش «کپلر» نیز اعلام کرده که روزانه به طور متوسط ۲۳۶ کشتی در کل منطقه دریای سرخ و خلیج عدن تردد داشتند که کمی بیشتر از میانگین روزانه ۲۳۰ کشتی در ماه نوامبر است.

وس بوکمن، تحلیلگر حمل و نقل لویدز لیست گزارش داد که هزینه اضافی کشتیرانی از دماغه راس الرجا در جنوب قاره آفریقا به جای عبور از دریای سرخ باعث می‌شود که ترانزیت نفت با سود کم تری همراه باشد؛ بنابراین سعی خواهد کرد با همین فرمان به جلو حرکت کند.

طبق داده‌های Marhelm، یک شرکت تجزیه و تحلیل داده‌های کشتی، نرخ کرایه کشتی‌ها از ابتدای دسامبر تقریباً دو برابر شده است.

هزینه حمل و نقل نفت در نفت کش‌های Suezmax تقریباً ۸۵ هزار دلار در روز است. این نفتکش‌ها می‌توانند تا یک میلیون بشکه را حمل کنند. هزینه حمل نفت در کشتی‌های Aframax که می‌توانند ۷۵۰ هزار بشکه نفت را حمل کنند، ۷۵ هزار دلار در روز است.

به گفته سرویس ردیابی کشتی مری تریس، ترافیک نفتکش‌ها در منطقه جنوب دریای سرخ بین ۱۸ تا ۲۲ دسامبر - زمانی که یمنی‌ها حملات خود را به کشتی‌ها تشدید کردند - برای مدت کوتاهی کاهش یافت و به طور متوسط ‌به ۶۶ نفتکش رسید، اما تردد عادی پس از آن از سر گرفته شد.

به گفته ماری تریس، ترافیک کشتی‌های کانتینری در دریای سرخ در ماه دسامبر به میزان ۲۸ درصد نسبت به نوامبر کاهش چشمگیری داشته است و در نیمه دوم دسامبر به دلیل تشدید حملات یمنی ها کاهش بیش تری را نشان داده است.

نفت‌کش‌های وابسته به آمریکا و اسرائیل هراس دارند
تجزیه و تحلیل داده‌ها توسط گروه بورس لندن نیز نشان داد که بسیاری از شرکت‌های بزرگ نفتی، پالایشگاه‌ها و شرکت‌های خدمات کشتیرانی همچنان از مسیر دریای سرخ استفاده می‌کنند.

کالوین فرودیگ، بنیانگذار شرکت تجزیه و تحلیل داده کشتی Marhelm، گفت: «شرکت‌های کشتیرانی و مشتریان آنها واقعاً می‌خواهند از اختلالات در برنامه ترازیت نفت جلوگیری کنند. بنابراین آنها همچنان ریسک را می پذیرند.

وی تاکید کرد که بسیاری از نفتکش‌هایی که از دریای سرخ عبور می‌کنند، نفت خام روسیه را به هند می‌برند که یمنی‌ها به دنبال حمله به آنها نیستند.

بر اساس داده‌های ردیابی کشتی از گروه بورس لندن، کشتی «دلتا پوزیدون» که توسط شرکت شورون اداره می‌شود، در پایان دسامبر در مسیر خود به سنگاپور از کانال سوئز و دریای سرخ عبور کرد.

داده‌ها نشان می‌دهد که کشتی "Sanmar Sarod" که توسط شرکت پالایش هند "Reliance" اداره می‌شود، در اواخر ماه دسامبر نیز از دریای سرخ عبور کرد تا فرآورده‌های بنزینی را به ایالات متحده تحویل دهد.

داده‌های شرکت ردیابی کشتی فورتسکا نشان می‌دهد که از نیمه دوم دسامبر حداقل ۳۲ نفتکش از مسیر دماغه امید به جای کانال سوئز استفاده کنند به گفته این شرکت کشتی‌های تغییر مسیر داده وابسته به آمریکا یا اسرائیل بوده‌اند.

با این حال داده‌های Kpler نشان می‌دهد که اختلالات در ترانزیت شرق به غرب با عبور از دریای سرخ عمدتا بر واردات دیزل و سوخت جت اروپایی ‌ها تأثیر گذاشته است. در همین حال ترانزیت از غرب به شرق هم بر برخی محموله‌های نفت کوره و بنزین اروپایی‌ها به خاورمیانه، آسیا-اقیانوسیه و شرق آفریقا تأثیر گذاشته است.

کد خبر: ۲۶۶٬۹۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha