۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
پیش بینی زیان ۲۰۰ همتی خودروسازان تا پایان سال| فروش ۱۲۰هزار دستگاه خودرو ۴ همت بودجه تامین می کند
گفتگو با رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی

پیش بینی زیان ۲۰۰ همتی خودروسازان تا پایان سال| فروش ۱۲۰هزار دستگاه خودرو ۴ همت بودجه تامین می کند

نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی به بازار گفت: ضرر خودروسازان ناشی از جبر قیمت گذاری دستوری زیان ۱۶۰ همتی ایجاد کرده است. پیش بینی می شود این زیان تا پایان سال جاری به عدد ۲۰۰ همت برسد.

امید محمدی؛ بازار: فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو با قمیت ۵ درصد زیر حاشیه بازار جنجالی در محافل خودرویی ایجاد کرده است، بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که در صورت عرضه این تعداد خودرو باید منتظر گرانی بیشتر در این بازار بود. اما وضعیت نقدینگی خودروسازان نشان از آن دارد که اگر این تعداد خودرو راهی بازار نشود، باید منتظر افت تیراژ تولید و توقف خطوط قطعه سازی و خودروسازی بود. سیاست های اشتباه صنعتی و اقتصادی در پنج سال گذشته وضعیت مالی صنایع خودروسازی را به چالش کشیده است، در صورت تداوم این روند نباید انتظار رشد کیفی، اشتغالزایی و افزایش تیراژ داشت. برای بررسی وضعیت عرضه ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو به بازار و تاثیر آن در نقدینگی خودروسازان با محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور به گفت و گو پرداختیم:

ضرر خودروسازان ناشی از جبر قیمت گذاری دستوری زیان ۱۶۰ هزار میلیارد تومانی ایجاد کرده است. پیش بینی می شود این زیان تا پایان سال جاری به عدد ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برسد

* عرضه ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو با قیمت ۵ درصد زیر حاشیه بازار چه تاثیری در تامین نقدینگی زنجیره تامین در ماه های پایانی سال می تواند داشته باشد؟

همانطور که اشاره کردید به ماه های پایانی سال در حال نزدیک شدن هستیم، ضرر خودروسازان ناشی از جبر قیمت گذاری دستوری زیان ۱۶۰ هزار میلیارد تومانی ایجاد کرده است. پیش بینی می شود این زیان تا پایان سال جاری به عدد ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برسد، بنابراین شرکت های خودروساز نقدینگی برای پرداخت مطالبات قطعه سازان ندارند. لذا طی جلسه میان خودروسازان و وزارت صمت تصمیم فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو به صورت نقدی جهت تامین مالی زنجیره تامین اتخاذ شد.

در خوش بینانه ترین حالت فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو ۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی برای خودروسازان جهت پرداخت به قطعه سازان فراهم می کند

* فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو می تواند چه مقدار از مطالبات قطعه سازان را برای تداوم فعالیت تامین کند؟

نقدینگی حاصل از فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو نمی تواند تمام مطالبات قطعه سازان را پوشش دهد، در حال حاضر زنجیره تامین خودروسازان ۸۵ هزار میلیاردتومان طلب دارند. بنابراین در خوش بینانه ترین حالت فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو ۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی برای خودروسازان جهت پرداخت به قطعه سازان فراهم می کند. قطعه سازان درخواست کمک به اجرای سریع این طرح دارند تا بتوانند تیراژ تولید خود در ماه های پایانی سال را تامین کنند.

پیش بینی زیان ۲۰۰ همتی خودروسازان تا پایان سال| فروش ۱۲۰هزار دستگاه خودرو ۴ همت بودجه تامین می کند

* برخی از فعالان بازار خودرو معتقد هستند که اگر فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو با قیمت ۵ درصد زیر حاشیه بازار انجام شود، قیمت خودرو در بازار گران خواهد شد، نظر شما در این خصوص چیست؟

معتقدم اگر خودروها با این قیمت در بازار عرضه می شد، اختلاف نرخ میان کارخانه تا بازار از بین می رفت و مصرف کننده نهایی خودرو را با قیمت کمتر از شرایط فعلی در بازار خریداری می کرد. توجه داشته باشید که سال گذشته ۷ میلیون معامله خودرو در بازار انجام شد، فقط یک میلیون از این مقدار متعلق به تولیدات خودروسازان بود. تمام توجه ها و نظارت ها نیز به فروش همین یک میلیون دستگاه خودرو معطوف شده بود.

* به تازگی شورای رقابت مدعی انتقال قیمت گذاری به وزارت صمت شده است، در صورت تحقق این موضوع زیان خودروسازان کاهش خواهد یافت؟

باتوجه به اینکه وزارت صمت متصدی و متولی خودروسازان است و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان نیز زیر مجموعه این وزارتخانه است، احتمالا قیمت گذاری خودروها با اعمال سیاست کاهش زیان همراه باشد. اگر قیمت گذاری فعلی خودروها به روز رسانی شود علاوه بر کاهش قیمت محصولات در بازار، تیراژ تولید نیز رشد می یابد.

کد خبر: ۲۶۶٬۸۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بهزاد غیبی IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      0 0
      یک سورااخ بزرگ مافیایی از جنس سیاسی مردم را به ستوه آورده است، وقتی یک فعل حرام اتجام می شود دیگر درست شدنی نیست، بانک ها، مالیات بگیرها، مافیایی که اصلا سرش پیداست ولی پیدا نمی شود