۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸
غفلت از تبدیل کشور به هاب اول بار منطقه را جبران می‌کنیم
وزیر راه و شهرسازی:

غفلت از تبدیل کشور به هاب اول بار منطقه را جبران می‌کنیم

اسلامی، وزیر راه گفت: در سال‌های گذشته از ایجاد و توسعه لجستیک هوایی غفلت کردیم، اما امیدواریم منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی امام خمینی به هاب هوایی منطقه و قطب اول جابجایی بار در منطقه تبدیل شود.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، محمد اسلامی امروز در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه همکاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد با وزارت راه و شهرسازی و آغاز به کار رسمی منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی امام خمینی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه فرودگاه امام خمینی باید صنعت حمل و نقل را در خدمت پشتیبانی لجستیک قرار دهد و از آن حمایت کند، افزود: منطقه آزاد فرودگاه امام خمینی بستری برای تولیدات محصولات دانش بنیان خواهد بود.

وی اضافه کرد: تولید کالا در این منطقه آزاد در قالب تعرفه ترجیحی حمل کالا در اوراسیا می‌تواند از سوی شهر فرودگاهی امام خمینی پشتیبانی شود.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، شهر فرودگاهی امام خمینی و مناطق ویژه و آزاد اقتصادی آن فرصت مناسبی را در اختیار صنایع دانش بنیان قرار می‌دهند تا به تولید محصولات فناورانه خود بپردازند و با تبدیل این منطقه به هاب صنایع دانش بنیان، این شرکت‌ها سهم خود را از بازارهای منطقه و جهانی افزایش خواهند داد.

اسلامی افزود: چندین سال بود که منطقه آزاد و همچنین منطقه ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی امام خمینی صرفاً در مصوبات باقی مانده بود و اجرایی نمی‌شد، اما از سال گذشته، کد گمرکی به این منطقه تعلق گرفت و گمرک در آن مستقر شد و در چند ماه اخیر تمرین شد تا این منطقه به هاب کارگو هوایی (حمل بار) تبدیل شود و این اتفاقات ما را به سمت آغاز رسمی فعالیت منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی امام خمینی رساند.

وی با اشاره به حضور و سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور در منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی تصریح کرد: این شهر فرودگاهی می‌تواند با ادامه سرمایه گذاری‌ها به مرکز جامع تولیدی- خدماتی در کنار پایتخت تبدیل شود و در نتیجه سهم بیشتری از بازارهای جهانی را کسب کند.

اسلامی با اشاره به فعال شدن بخش لجستیک و همچنین کارگو هوایی در فرودگاه امام خمینی، گفت: در سال‌های گذشته از صنعت لجستیک هوایی غفلت کردیم و باید طی این سال‌ها به هاب هوایی در منطقه تبدیل می‌شدیم. اما می‌توانیم طی سال‌های پیش رو شاهد شکل گیری ظرفیت شکل گیری دانش بنیان و اخذ سهمی از بازارهای جهانی با تکمیل سرمایه گذاری در منطقه آزاد فرودگاه امام خمینی باشیم.

دعوت از سرمایه گذاران در صنایع دانش بنیان و حمل و نقل
وزیر راه:سرمایه گذاران ایرانی مقیم خارج کشور با توجه به مزیت‌های مناطق آزاد، شهر فرودگاهی امام خمینی و صنایع دانش بنیان در آن سرمایه گذاری کنند.

محمد اسلامی در مراسم امضای تفاهم‌نامه وزارت راه و شهرسازی با دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور که پیش از ظهر امروز در وزارت راه برگزار شد، از سرمایه‌ گذاران ایرانی مقیم خارج کشور دعوت کرد: با توجه به مزیت‌ های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی امام خمینی و اهمیت آن در حمل و نقل بار در منطقه و همچنین صنایع دانش بنیان، در آن سرمایه ‌گذاری کنند.

وزیر ره و شهرسازی افزود:ایجاد منطقه آزاد تجاری در نزدیکی پایتخت را فرصتی تاریخی و مهم برای سرمایه گذاران و فعالان صنعت حمل و نقل دانست و افزود: با این اقدام، افزایش قدرت لجستیکی کشور که پیشران موثر اقتصاد و دارای نقش کلیدی در رونق اقتصادی کشور است، بستر مناسبی برای توسعه اقتصادی در کشور شکل گرفت.

وی اضافه کرد: این اقدام، می‌تواند بستری برای توسعه تولیدات دانش بنیان در کشور با توجه به ظرفیت‌های بالا و مطلوب مناطق آزاد برای تولید کنندگان و شرکت‌های دانش بنیان باشد چراکه تعرفه‌های ترجیحی مناسب و سایر ظرفیت‌های قانونی مناطق آزاد تجاری می‌تواند مطلوبیت تولید را در چنین مناطقی افزایش دهد.

اسلامی با اشاره به اینکه امروز همزمان با دهه کرامت، سنگ بنای یک اقدام موثر و کارساز برای رونق اقتصادی کشور آغاز شد، گفت: منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از این جهت حایز اهمیت است که در جوار پایتخت قرار دارد و می‌تواند تجلی همه محورهایی باشد که تا امروز از آن به عنوان آرمان یاد کرده‌ایم.

وی افزود: منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی می‌تواند در جهت توالی توسعه لجستیک و تجارت به عنوان دو عامل موثر برای رونق اقتصادی در نظر گرفته شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مصوبه ایجاد منطقه آزاد تجاری در شهر فرودگاهی امام خمینی سال‌ها بود که به تصویب رسیده بود، گفت: از سال گذشته تاکنون اقدام‌های موثری برای رونق این بخش انجام شد و امروز از همه هموطنان که در خارج از کشور و کشورهای همسایه سرمایه گذاری کرده‌اند دعوت می‌کنیم تا به منظور سرمایه گذاری در حوزه لجستیک و تولیدات دانش بنیان، در این منطقه سرمایه گذاری کنند تا شاهد یک مجموعه لجستیکی و تجاری یکپارچه در کشور باشیم.

وی افزود: سرمایه گذاران داخلی و خارجی می‌توانند از همه تسهیلات تصریح شده در قانون ایجاد مناطق آزاد از جمله واگذاری زمین طبق طرح جامع مصوب منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی امام خمینی بهره‌مند شوند.

گفتنی است؛ منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی به مساحت ۱۵۰۰ هکتار به موجب ماده ۱۶۶ برنامه پنجم توسعه و در جهت اهداف کلان اقتصاد کشور و تبدیل شدن شهر فرودگاهی به قطب اولٍ بار و قطب دوم مسافری منطقه و با تاکید بر بنیان گذاری و توسعه فعالیت‌های اقتصادی، تولیدی، صنعتی و افزایش جذابیت‌های سرمایه گذاری به عنوان یک طرح بزرگ ملی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.

جذب و حمایت از سرمایه گذاری خارجی و داخلی، توسعه تجارت، انتقال فناوری روز جهانی، ایجاد اشتغال مولد و توسعه پایدار شهر فرودگاهی، از اهداف منطقه ازاد تجاری شهر فرودگاهی است.
فاز پیشران منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی امام خمینی با مساحت ۲۴۰ هکتار که با نام پارک کسب و کار شرقی نیز شناخته می‌شود، در محدوده جنوب شرقی شهر فرودگاهی واقع شده است. این محدوده با توجه به توپوگرافی مناسب، نزدیکی به زیرساخت‌های موجود و دسترسی به دفاتر موجود شهر فرودگاهی، جهت شروع توسعه منطقه آزاد انتخاب شده است.

کد خبر: ۲۶٬۶۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha