۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹
مرکز مبادله؛ پاسخگوی نیازهای ارزی مردم| اوراق ارزی جدید در راه است
مدیرعامل مرکز مبادله ایران مطرح کرد

مرکز مبادله؛ پاسخگوی نیازهای ارزی مردم| اوراق ارزی جدید در راه است

مدیرعامل مرکز مبادله ایران گفت: در مجموع ۲۰۰ میلیون یورو اوراق مرابحه ارزی منتشر خواهد شد که ۱۰۰ میلیون یورو منتشر شد و به زودی ۱۰۰ میلیون یوروی دیگر منتشر میشود.

به گزارش بازار، علی سعیدی؛ مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران در نشست تخصصی بازارسازی و مداخلات موثر ارزی در بازار ارز ایران که از نشست‌های همایش حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی است، در رابطه با مرجعیت نرخ ارز و حجم بازار رسمی و غیررسمی ارز، اظهار کرد: واژه مرجعیت قیمت در دنیا با نام Reference price شناخته می‌شود و در واقع نرخی است که عموم مردم به آن مراجعه می‌کنند. در واقع آن نرخی به عنوان نرخ مرجع شناخته می‌شود که مردم بیشتر به آن اعتماد می‌کنند.

وی افزود: در برخی دارایی‌ها، نوسان امری طبیعی است و محرک انجام معاملات است، اما در رابطه با برخی از دارایی‌ها چنین نیست. نرخ ارز دارایی مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست. چرا که ارز نوعی پول است و کارکرد آن در انتقال مالکیت و گردش است.

سعیدی با تاکید بر اینکه نرخ ابزارهای بازدهی عامل مهمی در اقتصاد کشورها است، گفت: اگر کشوری بازده مورد انتظار سهامداران و نرخ تامین مالی از ابزارهای مالی پائینی داشته باشد تمام کسب و کارهایی که بازدهی بیشتر از ۵ درصد دارند اقتصادی خواهند بود، اما اگر نرخ تامین مالی در کشوری برای مثال ۲۵ درصد باشد، تمام فعالیت‌هایی که بازدهی کمتر از ۲۵ درصد دارند از چرخه اقتصادی خارج می‌شوند.

وی افزود: بنابراین نرخ و پیش‌بینی پذیری اقتصاد مسئله مهمی است. وقتی نوسان یک بازار کمتر باشد، در این وضعیت پیش‌بینی پذیری بازار بیشتر خواهد شد و هر قدر نوسان یک دارایی بیشتر باشد پیش‌بینی پذیری آن هم کمتر خواهد بود.

مدیرعامل مرکز مبادله ایران در ادامه با اشاره به اینکه این مرکز برای پاسخگویی به نیازهای ارزی مردم به وجود آمده است، گفت: نیازهای متعددی در بین مردم است و مردم می‌توانند برای این نیازها به بازار غیررسمی رجوع کنند، اما این موجب افزایش تقاضا و نوسانات غیرمنتظره می‌شود. به همین علت مرکز مبادله ایران به وجود آمده است تا به نیازهای واقعی پاسخگو باشد تا نوسانات ارزی کمتر شده و حجم بازار غیررسمی کاهش پیدا کند.

وی افزود: در مرکز مبادله ایران، ابزارهای تامین مالی و ابزارهای پوشش ریسک نیز به وجود آمده است. یکی از این ابزارها اوراق مرابحه ارزی بود که اخیرا از اولین اوراق مرابحه ارزی داخل کشور رونمایی شد. روی بقیه اوراق ارزی نیز با توجه به ویژگی‌های صنایع مختلف کار کرده‌ایم و به زودی از آن‌ها نیز استفاده می‌شود.

به گفته سعیدی، اوراق سلف ارزی و اوراق وکالت ارزی برای تامین مالی بخش ارزی پروژه‌های داخل کشور به وجود آمده است. این اوراق در ویژگی‌ها با اوراق مرابحه ارزی تفاوت‌هایی دارد و هر کدام در بخش متناسبی قابل استفاده است.

مدیرعامل مرکز مبادله ایران تاکید کرد: در مجموع ۲۰۰ میلیون یورو اوراق مرابحه ارزی منتشر خواهد شد که در سری اول ۱۰۰ میلیون یورو منتشر شد و به زودی ۱۰۰ میلیون یوروی دیگر نیز منتشر خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که الگوی مطلوب موثر مداخله در بازار ارز و مدیریت بانک مرکزی چگونه باید باشد؟ گفت: گستره ابزارها که هر کدام از آن‌ها می‌تواند کارکردی داشته باشد می‌تواند در ایجاد الگوی مطلوب مدیریت بازار ارز موثر باشد.

سعیدی افزود: بازرهای مالی معمولا با هدف کشف قیمت ایجاد می‌شوند و یکی از ویژگی‌های بورس‌ها نوسان است. هر قدر هم از نوسان در گریز باشیم به هر حال نوسان وجود دارد و گاه می‌توان آن‌ها را به متغیرهای بنیادی و گاه به انتظارات، ترس بازارها و اتفاقات مختلف نسبت داد، اما ایجاد امکان برنامه‌ریزی زمانبندی شده برای نیازهای واقعی و مدیریت ریسک بسیار مهم است.

مدیرعامل مرکز مبادله ایران تاکید کرد: رسانه‌ها نقش مهمی در ایجاد ذائقه ادراکی جامعه نسبت به اتفاقات مرتبط با اقتصادی دارند و می‌توانند در ایجاد ثبات و کاهش نوسانات بازار موثر باشند.

روی استفاده از ارزهای خصوصی در کشورهای دیگر نیز میتوانیم حساب کنیم. چرا که در مبادله با کشورهای دیگر در ارزهای عمومی محدودیت داریم، اما در رابطه با ارزهای خصوصی محدودیتی نداریم؛ بنابراین می‌توانیم از ارزهای خصوصی نیز استفاده کنیم.

کد خبر: ۲۶۶٬۷۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha