۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۱
تمرکز روی خودروی برقی در شرایط بی برقی | تولید خودروهای دوگانه سوز به پایان راه رسیده است؟
جای خالی حکمرانی واحدی برای حوزه انرژی

تمرکز روی خودروی برقی در شرایط بی برقی | تولید خودروهای دوگانه سوز به پایان راه رسیده است؟

وزیر صمت در حالی تمرکز خود را روی خودروهای برقی قرار داده که کشور با ناترازی ۱۵ هزار مگاواتی مواجه بوده و از طرفی ظرفیت صنعت CNG بلااستفاده باقی مانده و تولید خودروهای دوگانه سوز به حداقل رسیده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: وزارت صنعت این روزها تمرکز خود را روی تولید و واردات خودروهای برقی قرار داده است. این سیاست که به نظر می رسد برای کاهش آلایندگی هوا و مقابله با ناترازی بنزین اتخاذ شده اما از نظر کارشناسان انرژی اما ایرادات بسیاری دارد. آنها معتقدند که حکمرانی مشخص و واحدی در انرژی کشور وجود ندارد و دستگاه ساز خود را می زند. ناترازی بنزین و بی توجهی به ظرفیت های صنعت CNG از دیگر انتقادات کارشناسان به رویکرد این روزهای عباس علی آبادی سکاندار این روزهای ساختمان سمیه است.

برق نداریم، خودروی برقی تولید می کنیم

فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه شاهد عملکرد جزیره ای دستگاه های مختلف در کشور هستیم، ادامه داد: چرا در شرایطی که با کسری حدود ۱۵ هزار مگاواتی برق مواجه هستیم صحبت از تولید و واردات خودروهای برقی می کنیم.

عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس : وقتی کشور با ناترازی ۱۵ هزار مگاواتی مواجه است، برق خودروهای برقی قرار است از کجا تامین می شود. اما متاسفانه هماهنگی بین وزارت نیرو، صمت و حتی نفت دیده نمی شود و هر دستگاه و وزارتخانه به صورت جزیره ای کار خودش را انجام می دهد

او همچنین خطاب به مسئولین وزارت صمت گفت: سوال من این است که برق خودروهای برقی قرار است از کجا تامین می شود. اما متاسفانه هماهنگی بین وزارت نیرو، صمت و حتی نفت دیده نمی شود و هر دستگاه و وزارتخانه به صورت جزیره ای کار خودش را انجام می دهد.

وزیر صمت پاسخ گوی کاهش تولید خودروهای دوگانه سوز باشد

اوایل دهه ۸۰ که سوخت «سی‌ان‌جی» به عنوان سوخت جایگزین وارد سبد سوختی کشور شد. قرار بود تا با این کار ضمن استفاده از منابع فوق العاده این سوخت در کشور، به نوعی شرایط برای کاهش آلودگی هوا فراهم شود. حالا که بیش از ۲۰ سال از آن روزها می گذرد شاهد نوعی عقب گرد این صنعت هستیم. نه تنها خبری از افزایش سهم CNG در ناوگان حمل و نقل کشور نیست، بلکه آمارها از کاهش تقاضا در این حوزه خبر می دهند. این در حالی است که کشور با ناترازی شدید بنزین مواجه بوده و دیگر هوایی برای نفس کشیدن باقی نمانده است.

محسن جوهری رییس هیات مدیره انجمن سی ان جی که با انتقاد از سیاست های دولت برای توسعه خودروهای برقی، گفت: وزارت صمت یکی از دلایل این رویکرد را کاهش سطح آلایندگی هوا عنوان می کند. اما سوال من اینجاست هم اکنون تولید برق در کشور با تکیه بر چه سوختی انجام می شود. به عبارت دیگر برای کاهش آلودگی هوا می خواهیم از سوختی استفاده کنیم که برای تولید آن از سوخت های ناپاک استفاده می کنیم. چرا که در حال حاضر به دلیل بهره وری پایین و همچنین استفاده از سوخت های آلاینده همچون مازوت نیروگاه ها یکی از عوامل اصلی آلایندگی در کشور محسوب می شود.

جوهری رییس هیادت مدیره انجمن سی ان جی : وزیر صمت باید پاسخ گو باشد که چرا تولید خودروهای دوگانه سوز در کمترین حالت ممکن صورت می گیرد. در حال حاضر جایگاه های سی ان جی با ۴۴ درصد ظرفیت مشغول به کار هستند و این به هدر دادن سرمایه ملی است

او در ادامه سخنان خود با بیان اینکه وزیر صمت باید پاسخ گو باشد که چرا تولید خودروهای دوگانه سوز در کمترین حالت ممکن صورت می گیرد، ادامه داد: در حال حاضر جایگاه های سی ان جی با ۴۴ درصد ظرفیت مشغول به کار هستند و این به هدر دادن سرمایه ملی است.

جوهری همچنین با اشاره به اینکه سهم سی ان جی سال گذشته در سبد سوخت ۲۱ درصد بوده است، خاطر نشان کرد: در سال گذشته سهم سی انجی برای خودروهای سبک از سبد سوخت ۲۱ درصد بوده است که متأسفانه با کاهش مصرف سی ان جی در سال جاری مصرف به ۱۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

تولید خودروهای گاز سوز در پایان راه

نگاهی به وضعیت تولید خودروها نشان می دهد که تولید خودروهای گازسوز سواری تقریبا به پایان خود رسیده است. در حال حاضر به‌جز ساینا به عنوان خودروی سواری شخصی، خودروی دوگانه‌سوز دیگری برای مصرف شخصی تولید نمی‌شود و مابقی دوگانه‌سوزها متعلق به محصولات وانت و همچنین تاکسی است.

بنا بر آمارنامه تجمعی شهریورماه که توسط وزارت صمت منتشر شده، خودروسازان کشور در ۶ ماهه ابتدایی امسال ۴۵ هزارو ۴۰۵ دستگاه خودروی دوگانه‌سوز تولید کرده‌اند. این در حالی است که در همین مدت چیزی حدود ۶۴۳ هزار خودرو در کشور تولید شده است.

بنا بر آمارنامه تجمعی شهریورماه که توسط وزارت صمت منتشر شده، خودروسازان کشور در ۶ ماهه ابتدایی امسال ۴۵ هزارو ۴۰۵ دستگاه خودروی دوگانه‌سوز تولید کرده‌اند. این در حالی است که در همین مدت چیزی حدود ۶۴۳ هزار خودرو در کشور تولید شده است. یک حساب و کتاب ساده نشان می دهد که سهم خودروهای دوگانه سوز از تولید خودرو در کشور کمتر از ۱۵ درصد است.

جالب است که بدانید در سال های گذشته همین مقدار اندک تولید هم نبود و تقریبا سهم تولید خودروهای دوگانه سوز از سبد تولید جاده مخصوص نشین ها به صفر رسیده بود.

در نیمه ابتدایی سال جاری تنها چهار نوع خودروی گازسوز و دوگانه‌سوز تولید شده است که شامل سورن‌پلاس گازسوز تاکسی، آریسان گازسوز، وانت نیسان انژکتوری دوگانه‌سوز و ساینا ۲۳۲ گازسوز است. همان‌طور که مشخص است تنها سایناست که برای استفاده شخصی تولید می‌شود و دیگر خودروهای دوگانه‌سوز، خودروهای کار هستند. این در حالی است که در سال‌های گذشته تقریبا برای همه خودروهای پرتقاضای بازار، مدل دوگانه‌سوز نیز تولید می‌شد. شاید بتوان دلیل اصلی محدود شدن تولید دوگانه‌سوزها را کاهش تقاضای این دست خودروها دانست. در واقع به نظر می‌رسد اشتیاقی که در سال‌های گذشته برای خرید این دست از خودروها وجود داشت، دیگر فروکش کرده است.

بهانه تراشی خودروسازان برای تولید نکردن خودروهای دوگانه سوز

عواملی مانند فاصله قیمت کم بنزین و گاز، گرانتر بودن این نوع خودروها و اشغال شدن بخش قابل‌توجهی از فضای صندوق عقب خودرو با مخازن گاز، باعث شده تا تقاضا برای خودروهای گازسوز کاهش یابد. البته فعالین صنعت سی ان جی مدعی اند که خودروسازان به دلیل هزینه های مالی تولید این نوع خودروها حاضر به انجام تعهدات خود نیستند. چرا که در حال حاضر تعداد افرادی که خواهان استفاده از سی ان جی برای خودروهای خود هستند کم نیست اما متاسفانه تعداد خودروها بسیار محدود است.

کد خبر: ۲۶۶٬۷۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha