۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
دست شستن از تولیدِ شوینده؛ تعطیلی ۲۰ درصد کارخانجات صنایع شوینده و بهداشتی در یکسال
رئیس انجمن: تولید کننده، مسافرکشی می کند!

دست شستن از تولیدِ شوینده؛ تعطیلی ۲۰ درصد کارخانجات صنایع شوینده و بهداشتی در یکسال

علم بیگی رئیس انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی کشور به بازار گفت: برخی از سیاست های مسئولان باعث حذف تولیدکنندگان رسمی و جایگزینی تولیدات با کیفیت با محصولات تقلبی شده است.

بازار؛ گروه صنعت: سایه قیمت گذاری دستوری چند سالی است که بر سر صنعت شوینده، بهداشتی و آرایشی کشور سنگینی می کند؛ صنعتی که بر خلاف صنایع دیگر تولید کنندگان تمایلی به دریافت یارانه ندارند و می خواهند در فضای آزاد عرضه و تقاضا حتی اگر زیان دهی هم داشته باشند تولید را ادامه دهند. با این حال از یک سو دولت به ارائه ارز نیمایی به این صنعت اصرار می ورزد و از سویی دیگر با قیمت گذاری دستوری عرصه را برای این صنعت دشوار ساخته است.

اتفاقی که به گفته فعالان صنعت باعث حذف برخی از تولیدکنندگان از عرصه رقابتی و بازار شده و برخی کارخانه ها را به ورشکستگی و تعطیلی کشانده است. شیوه ای از اداره صنعت که به نظر می رسد باید از سوی متولیان مربوطه تجدید نظری در آن رخ دهد تا تولیدکنندگان بتوانند به ادامه فعالیت بپردازند.

عدم همخوانی تورم و قیمت گذاری دستوری

گفتنی است در شرایطی که سالانه در حدود ۲۵ درصد قیمت تولیدات شوینده، آرایشی و بهداشتی افزایش می یابد نرخ تورم به تازگی از سوی مرکز آمار کشور نرخ تورم ۴۴.۴ درصد اعلام شده است و به نظر نمی رسد رشد تورم و هزینه های تولید با قیمتی که دولت به تولیدات می دهد چندان همخوانی داشته باشد. در این رابطه بختیار علم بیگی رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع شوینده، ‌بهداشتی و آرایشی کشور به بازار گفت: تمام حرفی که ما تولیدکنندگان داریم هم همین هست.

اگر مسئولان تولیدکنندگان بخش خصوصی را به حال خود رها کنند گاهی ممکن است سود کنیم و گاهی ممکن است بر اساس عرضه و تقاضا زیان دهیم

وی افزود: از طرفی می گوییم برای اینکه منابع ارزی کشور در جای مناسب مصرف شود به صنعت شوینده، آرایشی و بهداشتی ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی تعلق نگیرد و هم تولیدکننده را گرفتار کند و هم منابع ارزی به هدر برود.

علم بیگی با اشاره به اینکه ارز نیمایی بلای جان صنعت شده است ادامه داد: با ارز نیمایی و تحریم ها ادامه فعالیت دشوار می شود و از مسئولان می خواهیم که ارز این صنعت را از گروه یک به گروه چهار ببرید و به نحوی دیگر از مردم حمایت کنید.

به گفته این تولیدکننده، فعالان صنعت شوینده، آرایشی و بهداشتی تمام هدفی که دارند این است که بتوانند چراغ صنعت خود را روشن و اشتغالی که ایجاد کرده اند را حفظ کنند.

علم بیگی با اشاره به اینکه امروز برای ما سخت است ببینیم بخاطر برخی از تصمیم های مسئولان چراغ کارخانه ای خاموش و چندصد کارگر بیکار شوند تاکید کرد: اگر مسئولان تولیدکنندگان بخش خصوصی را به حال خود رها کنند گاهی ممکن است سود کنیم و گاهی ممکن است بر اساس عرضه و تقاضا زیان دهیم و این زیان را به جان می خریم چون دوره هایی هم تولید برایمان سود داشته است. از طرفی هر کسی که به حوزه تولید قدم می گذارد می داند تولید همیشه همراه با سود نیست و گاهی باید زیان بدهد.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان شوینده، آرایشی و بهداشتی کشور تصریح کرد: تولیدکننده امروز با عشق و علاقه ادامه می دهد و از اینکه توانسته برای مثال برای ۵۰۰ نفر ظرفیت اشتغال ایجاد کند لذت می برد و در کنار آن با سود و زیان خود هم کنار می آید. همین الان ببینید عیدی و پاداشی که بخش خصوصی به کارکنان خود می دهد چقدر است و دولت چقدر به کارمندان خود آخر سال پرداخت می کند؟ همین گواه علاقه ای است که در صنعت وجود دارد.

بنده از خودم خجالت می کشم که همان همکارانی که یک دوره ای به واسطه تلاش هایی که برای این حوزه کردند عزت و اعتباری برای خودشان داشتند برای تامین نیاز خانواده شان به مسافر کشی افتاده اند

تولیدکنندگان همواره همراه مردم

علم بیگی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان شوینده، آرایشی و بهداشتی کشور در تمام دوره های حساس تاریخی کشور کنار مردم بوده اند و می مانند گفت: مردم خودشان می دانند که نه در دوره جنگ و نه در دوره کرونا هیچ گاه تولیدکنندگان این حوزه آن ها را تنها نگذاشتند. بنابراین همانطور که این ۴۴ سال اخیر با تمام مشکلات نیاز مردمی که از خودمان هستند را تامین کردیم پس از این هم این مسیر را ادامه می دهیم.

وی افزود: در دوره هایی تولید نه تنها سودی نداشت بلکه همراه با زیان بود اما ادامه دادیم تا نیاز کشور برطرف شود و همین موضوع هم باعث شده تا امروز هم بتوانیم بمانیم. بنابراین اگر حتی با حذف قیمت گذاری دستوری و یارانه شوینده ها به زیان دهی برسیم می توانیم تاب بیاوریم و مردم هم ارزش کالایی که دریافت می کنند را متوجه می دانند. بنابراین اگر حتی بر فرض ۵ هزار تومان هم به قیمت کالایی اضافه شود، همین که چرخ تولید از حرکت متوقف نشده و کالای مورد نظر در کشور موجود است مردم مشکلی نخواهند داشت.

سیاست های غلط تولیدکنندگان را به مسافرکشی انداخته!

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان شوینده، آرایشی و بهداشتی کشور در پاسخ به این سوال که آیا در ۲ سال اخیر در نتیجه تصمیم های غیر کارشناسی واحدی هم تعطیل شده است یا خیر گفت: بله، حداقل حدود ۲۰ درصد صنعت طی ۲ سال اخیر به تعطیلی کشیده شده است.

با ۶۰ سابقه فعالیت در این صنعت می گویم که خودمان تولیدکنندگان با مردم بهتر از امروز می توانیم بر سر قیمت کنار بیاییم

وی افزود: بنده از خودم خجالت می کشم که همان همکارانی که یک دوره ای به واسطه تلاش هایی که برای این حوزه کردند عزت و اعتباری برای خودشان داشتند برای تامین نیاز خانواده شان به مسافر کشی افتاده اند؛ تولیدکننده ای که ۱۲۰ کارگر داشت و اواخر عمرش در حال مسافرکشی مشاهده شد و این موضوع برای ما رنج آور است.

علم بیگی در پاسخ به این سوال که اکنون با شرایط فعلی چه خواسته از متولیان مربوطه دارد بیان داشت: تنها خواسته ای که داریم این است که ارز یارانه ای این صنعت حذف کنند و از گروه یک به گروه چهار ببرید؛ خودمان ارز مان را تامین کنیم. همچنین نیاز است قیمت گذاری دستوری هم بردارند.

این تولیدکننده با سابقه به مردم قول داد و گفت: با ۶۰ سابقه فعالیت در این صنعت می گویم که خودمان تولیدکنندگان با مردم بهتر از امروز می توانیم بر سر قیمت کنار بیاییم. مردم می خواهند صنعت ادامه یابد و کالای باکیفیت به دستشان برسد، نه اینکه با قیمت گذاری دستوری کمبود ایجاد شود. نباید بذاریم کار به جایی برسد که وقتی می خواهیم یک مایع ظرف شویی خریداری کنیم یک کالای دیگر مثل روغن هم اجباری بفروشند و سبد فروشی در مارکت ها برسیم.

حذف تولید با کیفیت و جایگزینی آن با کالای تقلبی

علم بیگی با اشاره به اینکه امروز شرایط تولید خیلی دشوار شده است گفت: اگر امروز کارگران ما برای دریافت مطالبات صنعت به جلوی دفتر هر یک از مسئولان بروند، رسانه های معاند از شرایط سواستفاده خواهند کرد و متولی مربوطه هم می گوید شما دنبال جو سازی هستید.

این تولیدکننده افزود: در یک کلام اگر دولت برون سپاری کند و کار را بر عهده انجمن ها و بخش خصوصی متشکل از تولیدکننده ها بگذارد مطمئن باشد که بهتر از هر زمان هم از نظر قیمت و بهداشت این موضوع کنترل خواهد شد؛ چرا فقط در این صورت است که قیمت می تواند در رقابت تعیین شود. یعنی ما به دولت می گوییم آزادی عمل بیشتر دهید و از ما نتیجه بخواهید، نتیجه ای که قول می دهیم بهتر از الان خواهند دید.

وی ادامه داد: کدام صنعت را می شناسید که نسبت به کیفیت سنجی تولید خودش اقدام کند و آزمایشگاهی را هم برای این مهم قرار داده باشد؟ آکرودیته سازمان غذا و دارو، آزمایشگاهمان است. آکرودیته استاندارد است و آزمایشگاهی داریم که مسئول آن ۳۰ سال در صنعت سابقه دارد. خودمان این همه بر روی بحث کیفیت و قیمت تولیداتمان کار می کنیم کافی است.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان شوینده، آرایشی و بهداشتی کشور تاکید کرد: بهتر است دولت انرژی ای که برای این بخش می گذارد را در جاهای دیگری که درست کار نمی کنند بگذارد. وقتی جنس تولید نمی شود، قاچاق و تقلب افزایش می یابد. همین ۲۰ روز پیش رسانه ملی نشان داد که از برندهای معروف خارجی و ایرانی کالای تقلبی تولید و به بازار عرضه می شود. بنابراین این چه سیاستی که است که نمی گذارند تولیدکننده مسیر مستقیم و شفاف را طی کند و عرصه را برای متقلبان باز می کنند؟

به گفته این تولیدکننده در حال حاضر ظرفیت این صنعت ۲.۵ تا ۳ برابر حجم تولید فعلی است و در نبود سیاست مناسب برای تولید، تولیدکنندگان رسمی به مرور از عرصه تولید حذف می شوند و جای تولیدات آن ها را کالاهای تقلبی می گیرد.

کد خبر: ۲۶۶٬۵۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha