۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
سهم تولیدات آرایشی و بهداشتی کشور از بازار داخلی چقدر است؟
رئیس کمیسیون آرایشی ایران مطرح کرد

سهم تولیدات آرایشی و بهداشتی کشور از بازار داخلی چقدر است؟

گرجی، رئیس کمیسیون آرایشی انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران گفت: حضور تولیدات تولیدکنندگان آرایشی و بهداشتی داخلی در قفسه داروخانه ها نشان دهنده پیشرفت صنعت است.  

به گزارش بازار؛ بازار محصولات بهداشتی و آرایشی، یکی از بزرگترین اقتصادهای دنیا را به دست آورده است. در ایران نیز طی سال های اخیر اقدامات موثر و مطلوبی در حوزه تولید این محصولات انجام شده و فعالان صنعت در این زمینه ابراز رضایت می‌ کنند. با این حال برخی اظهار نظرها در مورد محصولات داخلی این حوزه، به عدم توانایی کسب سهم مناسب بازار این محصولات اشاره داشته است. اما به راستی محصولات بهداشتی و آرایشی تولید داخل از نظر کیفیت و تنوع در چه حدی هستند و آیا توان رقابت با محصولات مشابه خارجی را دارند!؟

رشد کمی و کیفی تولیدات آرایشی و بهداشتی

علی گرجی رئیس کمیسیون آرایشی انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران درباره وضعیت کیفیت محصولات آرایشی و بهداشتی داخلی عنوان کرد: این تصور که شرکت‌ های تولید کننده محصولات بهداشتی آرایشی در کشور نتوانسته‌ اند در سال ‌های پس از ممنوعیت واردات سهم مناسبی را از بازار در اختیار بگیرند، یک برداشت کلی و نادرست است.

وی درباره تغییر و تحولات قانونی در حوزه محصولات بهداشتی آرایشی و تاثیر آن بر تولید این محصولات در داخل کشور افزود: از سال ۱۳۹۷ با ایجاد محدودیت و ممنوعیت واردات محصولات بهداشتی و آرایشی به دلیل محدودیت‌ های ارزی، شرکت ‌های مختلف با دانش و زیرساخت‌ هایی که داشتند توانستند جای خالی تولیدات بهداشتی برند های خارجی را در بازار پر کنند.

افزایش کیفیت تولیدات و افزایش تنوع و تعداد محصولات و برندهای موجود در بازارهای داخلی در این سال ‌ها توانست تا حد زیادی عدم حضور برندهای خارجی در حوزه محصولات بهداشتی را جبران کند

گرجی ادامه داد: افزایش کیفیت تولیدات و افزایش تنوع و تعداد محصولات و برندهای موجود در بازارهای داخلی در این سال ‌ها توانست تا حد زیادی عدم حضور برندهای خارجی در حوزه محصولات بهداشتی را جبران کند و می ‌بینیم که امروز در مورد محصولات این حوزه در مراجعه به داروخانه‌ ها از نظر نوع محصول و تنوع آن کمبود محسوسی وجود ندارد و رضایت مصرف کنندگان را نیز در بر داشته است.

این فعال حوزه محصولات بهداشتی و آرایشی در عین حال در زمینه تولید محصولات آرایشی رنگی در کشور یادآور شد: در حوزه محصولات آرایشی رنگی با توجه به محدودیت‌های جدی که تولید کنندگان در موضوعاتی مانند سرمایه در گردش مورد نیاز صنعت و همچنین مشکلات مربوط به معرفی محصول در سطح جامعه داشته اند، تمایل چندانی برای ورود به این حوزه نزد شرکت‌ های تولید کننده نبوده و به همین دلیل فضا برای ورود و عرضه محصولات قاچاق و تقلبی در بازار ایجاد شده است.

به گفته گرجی از طرف دیگر این محصولات با حجم بسیار کمی که نسبت به قیمت دارند جذابیت بیشتری را برای سوداگران و قاچاقچیان ایجاد می‌ کنند.

وی قوانین و دستورالعمل‌های موجود درباره محصولات آرایشی رنگی را نیز به عنوان یکی از عوامل گستردگی ورود کالاهای قاچاق و تقلبی به بازار داخلی برشمرد و تصریح کرد: برخی از قوانین و گستردگی مرزهای آبی و خاکی کشور در عمل توان مبارزه با قاچاق کالا و کالاهای تقلبی در حوزه محصولات آرایشی رنگی را از بین می‌ برد.

ضرورت اصلاح قوانین سختگیرانه تبلیغات

گرجی در ادامه بیان داشت: به نظر می ‌رسد برای مبارزه با معضل قاچاق و تقلب در حوزه محصولات آرایشی رنگی نیاز است تا تضمینی برای ورود تولیدکنندگان داخلی برای تولید این محصولات ایجاد شود.

این فعال حوزه تولید محصولات بهداشتی و آرایشی همچنین درباره مسیرهای وارداتی محصولات آرایشی رنگی خاطرنشان کرد: در مورد برخی از محصولات آرایشی رنگی به دلیل ریسک مقیاس، توجیه اقتصادی برای تولید آنها وجود ندارد و در سطح دنیا نیز شرکت‌ های انگشت شماری به تولید این محصولات می‌ پردازند. در مورد این کالاها و همچنین محصولاتی که تولید آنها در کشور به تنهایی جوابگوی تقاضای بازار نیست نیز به نظر می‌ رسد باید مبادی قانونی برای واردات در نظر گرفته شود تا وارد کنندگان اصیل این حوزه بتوانند با تضمین کیفیت به بازارهای مصرف داخلی برسانند.

برخی اظهار نظرها مبنی بر تفاوت کیفیت محصولات تولید شده در داخل کشور با نمونه ‌های خارجی یا متفاوت بودن ساختارهای تولید این محصولات در شرکت‌ های داخلی منتشر می ‌شود غیرکارشناسی است

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برخی اظهار نظرهای غیر کارشناسانه در مورد محصولات آرایشی و بهداشتی داخلی گفت: نکته دیگری که در این زمینه به نظر می ‌رسد باید مورد توجه قرار گیرد این است که برخی اظهار نظرها مبنی بر تفاوت کیفیت محصولات تولید شده در داخل کشور با نمونه ‌های خارجی یا متفاوت بودن ساختارهای تولید این محصولات در شرکت‌ های داخلی منتشر می ‌شود غیرکارشناسی است.

این فعال حوزه صنعت در این باره افزود: در این زمینه با توجه به وجود استانداردها و شاخص‌ های سختگیرانه کنترل کیفیت سازمان غذا و دارو که مبتنی بر قوانین اتحادیه اروپاست به جرات می‌ توان گفت شرکت‌ هایی که با اخذ مجوز قانونی اقدام به تولید محصولات آرایشی و بهداشتی می ‌کنند، محصولاتی با رعایت استانداردهای بین المللی را به بازار عرضه می‌ کنند و در این زمینه استانداردهای شرکت‌ های داخلی و جی‌ ام‌ پی این محصولات همسطح محصولات شرکتهای بین‌المللی در این حوزه و حتی در برخی موارد فراتر از آنها است.

گرجی در پایان گفت: در کل به نظر می‌ رسد که جدا از مباحثی مانند تامین سرمایه در گردش بالا و نیاز به تلاش و فعالیت شرکت‌ های تولیدکننده برای ارتقای کیفیت و تنوع محصولات آرایشی رنگی و رقابت با محصولات خارجی این حوزه، در بسیاری موارد درباره این محصولات نیاز به تجدید نظر و اصلاح در قوانین و دستورالعمل‌ هایی مانند نحوه و جایگاه تبلیغات این کالاها وجود دارد.

کد خبر: ۲۶۶٬۴۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha