۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
رشد ۳۵۰ درصدی بهای گوساله | اختلاف قیمت بازار با فرمول مصوب
بازار از قزوین گزارش می دهد؛

رشد ۳۵۰ درصدی بهای گوساله | اختلاف قیمت بازار با فرمول مصوب

قزوین- وقفه در تولید دام سنگین زنده طی یک‌سال اخیر به رشد ۳۵۰ درصدی قیمت گوساله زنده و گران شدن قیمت گوشت گوساله گرم در استان قزوین منجر شده است.

آرش صالحی- بازار: این روزها گران‌تر شدن قیمت دام زنده به مرور اثر خود بر روی قیمت گوشت می‌گذارد و با توجه به نزدیک بودن بازار شب عید و کمبود تولید گوساله و گوسفند و حتی عدم عرضه آنها به کشتارگاه‌ها برخی افراد پیش‌بینی می‌کنند که در شب عید قیمت هر کیلوگرم گوشت گرم حتی به ۹۰۰ هزار و یک‌میلیون تومان هم برسد که البته با توجه به وضعیت کمبود تولید دام زنده و نبود نقدینگی و توان کافی برای واردات گوشت این رقم چندان هم دور از ذهن به نظر می‌رسد.

با این حال به نظر می‌رسد در زمان باقی‌مانده دولت باید از طریق اهرم‌های موجود خود از جمله شرکت پشتیبانی امور دام نسبت به واردات ویژه و ذخیره‌سازی گوشت اقدام کند تا شاهد غافلگیر شدن همیشگی دولت و مردم در بازار شب عید و ماه رمضان نباشیم. با این همه به گفته معاونت تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین وقفه در تولید دام سنگین زنده طی یک‌سال اخیر به رشد ۳۵۰ درصدی قیمت گوساله کوچک زنده و گران شدن قیمت گوشت گوساله گرم منجر شده است.

قیمت گوساله ۴.۵ برابر شد

معاون بهبود تولیدات‌دامی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه از آبان‌ماه پارسال تا امروز قیمت دام زنده (گوساله کوچک) تا امروز ۴.۵ برابر شده است، گفت: آبان‌ماه سال قبل نوزاد گوساله ۹ میلیون تومان بود و امروز قیمت آن به ۴۰ میلیون تومان رسیده است که ۳۵۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

معاون جهاد کشاورزی قزوین: سازوکار تعیین قیمت مصوب اشتباه است

حمیدرضا عزتی با بیان اینکه افزایش قیمت بالای دام زنده از خردادماه امسال رقم خورده است، گفت: از طرفی هم در این فصل عمده دامداران و دامپروران دام خود را به طمع سودآوری در شب عید نگه داشتند و به کشتارگاه نمی‌فرستند که این موضوع هم در تشدید قیمت دام و گوشت اثرگذار است.

وی با بیان اینکه از طرفی هم هزینه بزرگ کردن یک گوساله کوچک و رساندن آن به سن گوساله پروار هم حدود ۵۰ میلیون تومان است و بنابراین با احتساب قیمت گوساله کوچک برای تولید یک گوساله آماده ذبح باید ۹۰ میلیون تومان هزینه شود و البته با توجه به اینکه قیمت دام زنده حدود ۲۰۰ هزار تومانی تثبیت شده، تولید دام زنده کم‌کم رو به بهبود می‌رود ادامه داد: با این حال واحدهای دامپروری تصمیم به گوساله‌ریزی می‌کنند، اما نتیجه آن را سال آینده همین موقع می‌بینیم و در این مدت با یک وقفه در تولید گوساله زنده مواجه خواهیم بود که این خلأ یک‌ساله باید از طریق واردات گوشت قرمز گرم و منجمد پر شود. بنابراین تنها راه واردات است.

رشد ۳۵۰ درصدی بهای گوساله | اختلاف قیمت بازار با فرمول مصوب

افزایش قیمت دام

معاون تولیدات دامی جهاد استان قزوین اضافه کرد: در آبان‌ماه پارسال قیمت گوساله زنده به طور متوسط کیلویی ۸۰ هزار تومان بود، ولی امروز قیمت گوساله نژاد هولشتاین به ۱۹۰ هزار تومان رسید همچنین قیمت گوساله نژاد سیمین‌تال هم به ۲۱۵ هزار تومان افزایش یافته و بنابراین قیمت دام زنده سنگین یا همان گوساله طی این یک‌سال و ۲ ماه ۱۱۰ تا ۱۳۵ هزار تومان افزایش یافته و افزایش قیمت بین ۲.۵ تا ۲.۷ برابر را تجربه کرده است.

عزتی با بیان اینکه اگر بخواهیم اگر ۵۰ هزار گوساله کوچک را طی یک‌سال پروار کنیم، به ۳ هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز داریم، تصریح کرد: بنابراین پرسش این است که این نقدینگی را با این سود ۲۳ درصدی بانک‌ها باید چطور تأمین کنیم؟ لذا وقتی در چنین دور باطلی گیر می‌کنیم،‌ باید زمانی را صرف کنیم تا دوباره با منظم شدن سیر پرواربندی گوساله روند تولید دام زنده و گوشت گرم عادی شود.
قیمت منطقی گوشت گوساله ۵۰۰ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه قیمت هر کیلو گوشت گرم مخلوط از فرم هر کیلو دام زنده ضربدر ۲.۵ به دست می‌آید، گفت: بنابراین اگر قیمت متوسط هر کیلو گوساله زنده را ۲۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم، قیمت هر کیلو گوشت گوساله گرم در بازار باید حداکثر ۵۰۰ هزار تومان باشد. با این حال شاهد این هستیم که گوشت گوساله را در قصابی‌های قزوین حدود ۶۰۰ هزار تومان می‌فروشند که این رقم ۱۰۰ تا هزار تومان اضافه به خاطر سوداگری، دلالی و عدم رعایت قیمت مصوب ایجاد شده است.

رئیس اتحادیه قصابان قزوین: قیمت دام زنده سبک (گوسفند) کیلویی ۲۵۰ هزار تومان و قیمت دام زنده سنگین (گوساله) کیلویی ۲۱۰ هزار تومان است

معاون جهاد کشاورزی قزوین با بیان اینکه سازوکار تعیین قیمت مصوب اشتباه است، ادامه داد: شاهد این هستیم که قیمت گوشت را به جای دامدار، دامپرور و کشتارگاه که تولیدکننده گوشت هستند، اتحادیه قصابان تعیین می‌کند که این روند کاملاً اشتباه است و باید تولیدکننده گوشت قیمت را تعیین کند، نه توزیع‌کننده که به دنبال سود حداکثری است.

اختلاف فرمول قیمت‌گذاری اتحادیه و جهادکشاورزی

اما در گفت‌وگو با رئیس اتحادیه قصابان قزوین متوجه شدیم که این اتحادیه به ضریب ۲.۷ برابری به جای ضریب ۲.۵ برابری برای تبدیل قیمت دام زنده به گوشت اعتقاد دارند رئیس اتحادیه قصابان قزوین هم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه قیمت دام زنده سبک (گوسفند) کیلویی ۲۵۰ هزار تومان و قیمت دام زنده سنگین (گوساله) کیلویی ۲۱۰ هزار تومان است، گفت: در حال حاضر قیمت مصوب گوشت گوساله مخلوط ۵۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.

غلامحسین دایی‌دایی اضافه کرد: قیمت گوشت هر کیلو دام زنده بعد از کشتار ضربدر ۲.۷ واحد می‌شود و بنابراین اگر قیمت دام برای مثال ۱۰۰ هزار تومان این قیمت بعد از کشتار به ۲۷۰ هزار تومان می‌رسد البته قیمت گوشت همیشه در پیک مصرف شب عید، ماه رمضان و ماه محرم رقم می‌خورد و در حال حاضر اگر دولت برنامه‌ریزی برای تأمین نیاز گوشت در شب عید و ماه رمضان نداشته باشد، به مشکل جدی برمی‌خوریم.

وی همچنین از محدودیت زیاد توزیع گوشت تنظیم‌بازاری در قزوین خبر داد و گفت: سهمیه گوشت تنظیم‌بازاری در قزوین بسیارمحدود است و عمدتاً گوشت تنظیم‌بازاری در قزوین بسته‌بندی و راهی تهران می‌شود. بنابراین گوشت تنظیم‌بازاری در عمل اثری بر تنظیم بازار گوشت در استان قزوین ندارد.

با نگاهی به وضعیت تنظیم‌ بازار گوشت در استان قزوین به نظر می‌رسد که گویا قرار است هر سال با نزدیک شدن به سال نو و شب عید مسئولان و مردم از جهش یک‌باره این محصول غافلگیر شوند و هنوز که هنوز است دستگاه‌های متولی سازوکاری برای افزایش تولید و عرضه دام زنده و گوشت گرم در ماه‌های پایانی سال نیفتاده‌اند تا چوبداران و قصابان همچنان در روزهای پایانی سال ساز دلخواه خود را بزنند و با این موسیقی بدالحان بر روان مشتریان شب عیدی خود راه بروند.

کد خبر: ۲۶۶٬۳۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
      0 0
      همین الان هم جاهایی هست گوشت کیلویی ۱ میلیون دارن میفروشن.