۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
نوسانگیرها سوار بر موج جدید خودرو می شوند
بازار گزارش می دهد؛

نوسانگیرها سوار بر موج جدید خودرو می شوند

خبر مجوز مشروط افزایش قیمت خودرو منجر به افزایش تقاضا برای سهام خودرویی ها شده است اما بسیاری از کارشناسان بازار معتقدند اثر این خبر در کوتاه مدت فقط یک نوسان گیری است.

بازار؛ گروه بورس: بازار ابتدای هفته متعادل شروع به کار کرد و در ادامه با گمانه زنی ها و اخبار پراکنده مبنی بر خروج قیمت گذاری خودرو از شورای رقابت و واگذاری آن به وزارت صمت شاهد رنج مثبت در گروه خودرویی و حتی صف خرید شدن برخی از نمادهای این گروه بودیم که تا انتهای بازار ادامه یافت. برخی از فعالان بازار سرمایه معتقدند که گروه خودرویی در شرایط کنونی می تواند به لید بازار تبدیل شود و سایر گروه ها را هم به دنبال خود بکشد.

به گفته محمود مرادی قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت کمی تغییر پیدا کرد و از این پس محاسبه نرخ براساس بهای تمام شده با سازمان حمایت خواهد بود و شورای نظارت بر آن کنترل می‌کند و به وظیفه اصلی خودش برمی‌گردد. همچنین این گام اخیر نیز یکی از اقداماتی است که می‌تواند سرعت تعدیل نرخ فروش شرکت‌ها را بالا ببرد

محمود مرادی کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت کمی تغییر پیدا کرد، گفت: از این پس محاسبه نرخ براساس بهای تمام شده با سازمان حمایت خواهد بود و شورای نظارت بر آن کنترل می‌کند و به وظیفه اصلی خودش برمی‌گردد. همچنین این گام اخیر نیز یکی از اقداماتی است که می‌تواند سرعت تعدیل نرخ فروش شرکت‌ها را بالا ببرد.

او افزود: در مجموع می‌توان انتظار داشت از فصل پاییز امسال به بعد سرعت تولید زیان دو خودروساز کم شود و حتی متوقف شده و تبدیل به سودآوری شود. اما به محض اینکه این دو خودروساز یک فصل گزارش عملکرد بهتری بدهند، آن موقع تغییرات جزئی ۶ ماهه اخیر که به صورت تجمیعی قابل توجه است، از طرف بورسی‌ها جدی گرفته می‌شود.

عامل بعد که مسیر متفاوتی را می‌تواند برای بازار رقم بزند گروه خودرو است، دیروز به خوبی شاهد بودیم که در صفحه اخبار دوباره اتفاقات و رویدادهای خودرو مطرح شده که به نظر بازی گروه خودرو می‌تواند حتی با انرژی و قدرت بیشتر از تجدید مسیر بازار را سر و شکل ببخشد و هدایت کند خودرو با تمام انتقادها و اتفاقاتی که همیشه داشته، به معنای واقعی کلمه حبل المتین بازار است که جمعاً به او می‌آویزند و بازار را می‌تواند به حرکت درآورد. از همین رو در کنار افکار و اخبار و اتفاقات گروه خودرو می‌تواند در بازار به عنوان عامل تحرک جدید بازار یاد شود البته همچنان از دل این گروه سود و خبر بنیادی خاصی بعید است به گوش برسد.

آیا خودرویی ها می توانند بازار سهام را رونق دهند؟

در حال حاضر نمادهای خودرویی بسیار زیان ده هستند و به بهانه همین موضوع به وعده های خود برای افزایش تولید اقدام نکرده اند، در حالی که بازار با ناترازی عرضه مواجهه است و برخی از فعالان بازار در حال فشار آوردن برای آزادسازی واردات هستند آن هم در شرایطی که کشور به شدت با مشکل تحریم ها و تامین ارز مواجه هستند.

فردین آقابزرگی معتقد است که با توجه به اینکه حرکت نمادهای خودرویی بنیادی نیست به همین دلیل در هر موقعیتی تحت تاثیر اخبار یک روند صعودی آغاز می کنند و نوسان گیرها از این فضا در جهت سود بردن بیشتر استفاده خواهند کرد و بعد از مدتی کوتاه دوباره وارد روندی اصلاحی می شوند

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر اینکه گروه خودرویی در شرایط مختلف می توانند در بازار تحرکاتی ایجاد کنند، گفت: با توجه به اینکه حرکت نمادهای خودرویی بنیادی نیست به همین دلیل در هر موقعیتی تحت تاثیر اخبار یک روند صعودی آغاز می کنند و نوسان گیرها از این فضا در جهت سود بردن بیشتر استفاده خواهند کرد و بعد از مدتی کوتاه دوباره وارد روندی اصلاحی می شوند.

او با تاکید بر اینکه فضای کنونی بازار کاملا درگیر رکود است، اظهار کرد: با توجه به اینکه ارزش معاملات بازار سهام پایین است حرکت هایی که در بازار بروز می کند تحت تاثیر اخبار هستند. همیشه رشدهای این چنینی موقتی است و بعد از افت هیجانات دوباره این گروه به شرایط نرمال برمی گردد.

آقابزرگی با بیان اینکه تنها در یک شرایط حرکت گروه خودرویی می تواند در بازار سهام تاثیر بگذارد که گروه های بعدی هم وارد روند مثبت شوند، اظهار کرد: در حال حاضر بازار سهام در یک موقعیت مناسب قرار دارد که می تواند وارد روند مثبت شود.

او با تاکید بر اینکه تا زمانی که نمادهای خودرویی زیان ده هستند نمی توان به آنها به عنوان سهام بنیادی نگاه کرد، تصریح کرد: به طور قطع گروه خودرو برای اینکه به سودآوری برسد علاوه بر اینکه موضوع قیمت گذاری برای آنها باید حل شود تغییراتی هم در تولید آنها باید به وجود بیاید که هم بهره وری لازم را داشته باشد و هم بتواند با رقبای خارجی رقابت کند در غیر این صورت همچنان سهام خودرویی ها تنها باب میل نوسان گیرها خواهد بود.

به گزارش بازار، افرادی که بنا به هر دلیلی تا قبل از اینکه دست به فروش پرتفوی شخصی بزنند بیشتر تماشاچی بازار بودند و طی روزهای بعد از حادثه، با فروش پرتفوی شخصی شروع به فروش سهام صندوق‌ها کردند و این موضوع، فشار فروش در بازار را بیشتر کرد. به طوری که همه کسانی که قصد داشتند از بازار حمایت کنند ناامید شده تا پس از اینکه موج فشار فروش از بازار خارج شد دوباره وارد برنامه حمایت از بازار شوند. بنابراین حرکت پول به سمت گروه خودرو فعلا قابل اعتماد نیست زیرا پول داغ محسوب نمی شود، به همین دلیل باید منتظر واکنش واقعی سرمایه گذاران ماند.

ارزش کل معاملات روز شنبه بازار حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان بوده که از این مبلغ حدود ۴.۶ هزار میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و صندوق های قابل معامله سهامی بوده که ۳۳ درصد ارزش کل معاملات است و تراز ورود پول حقیقی به معاملات خرد منفی ۲۱۴ میلیارد تومان بوده و تراز خروج پول حقیقی از صندوق های درآمد ثابت منفی ۳۴۵ میلیارد تومان ثبت شده که نشان می دهد هنوز شرایط کلی بازار مساعد نیست. از طرف دیگر بیشترین ورود پول حقیقی به گروه خودرو، منسوجات و محصولات غذایی بوده و بیشترین خروج پول حقیقی از گروه صندوق های درآمد ثابت، شیمیایی و فلزات اساسی بوده است.

کد خبر: ۲۶۶٬۲۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha