۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
روند بورس همچنان صعودی خواهد بود/ دارا یکم تاثیر منفی چندانی بر بازار ندارد
کارشناس بورس در گفتگو با بازار:

روند بورس همچنان صعودی خواهد بود/ دارا یکم تاثیر منفی چندانی بر بازار ندارد

خزلی، کارشناس بازار بورس معتقد است با تداوم افزایش قیمت دلار، بورس نیز افزایشی خواهد بود اما این به معنی نبود اصلاح در بازار نیست.

بازار؛ گروه بورس: رشد نرخ ارز و عبور دلار از مرز ۲۰ هزار تومان در چند روز اخیر زمینه رکود شکنی های پی درپی شاخص کل در بازار بورس و اوراق بهادار را فراهم آورده است. موضوعی که کارشناسان تبعیت بازار سرمایه از شاخصه ارز را گریز ناپذیر دانسته و معتقدند اگرچه بازار پس از رکود شکنی فاز اصلاحی را تجربه خواهد کرد اما وجود عنصر هیجان به همراه تلاش سرمایه گذاران برای حفظ دارایی ها تداوم صعود را محقق خواهد کرد . از سوی دیگر همزمانی صعود شاخص با  استراتژی دولت در عرضه سهام شرکت ها در قالب صندوق های ETF اگرچه در صندوق یکم چندان اثری گذاری خاصی را در پی نداشته اما قطعا با توجه به افزایش ارزش سهام در دارا یکم انگیزه مضاعفی را برای هجوم سرمایه گذاران به صندوق های بعدی رقم خواهد زد که احتمالا نمی تواند منکر اثر گذاری آن بر شاخص شد.

بورس از ارز تبعیت میکند
حسین خزلی خرازی کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با سایت بازار در خصوص تاثیر نوسانات ارز بر رشد شاخص اظهار داشت: تبعیت بازار سرمایه از نرخ ارز پدیده تازه ای نیست و در تمامی بورس های جهان نیز شاهد تاثیر پذیری شاخص از نوسانات دلار هستیم

وی علاوه بر رشد نرخ ارز افزایش قیمت کامودیتی ها خبرهای منتشر شده در زمینه کاهش نرخ خوراک پتروشیمی ها و همچنین حذف دلار ٤٢٠٠ تومانی در برخی از صنایع را در رکورد شکنی چندروزه اخیر شاخص موثر دانست و افزود:هم اکنون موج جدیدی از نقدینگی از سوی حقیقی ها وارد بازار شده اما باید توجه داشت بعد از رشد پر شتاب باید در انتظار اصلاح بود.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به اینکه برخی از کارشناسان رکودشکنی ها اخیر را ناشی از حباب ارزی دانسته که باید به زودی در انتظار ترکیدن آن بود، گفت: تجربه نشان داده که نرخ ارز همواره روند صعودی خود را حفظ می کند ضمن آنکه تلاطم های  اخیر حاکی وجود عنصر هیجان در بازار است که در شرایط کنونی به شکل مثبت بروز پیدا میکند و به نظر می رسد تا زمانیکه فضای اقتصاد کلان کشور به این شکل باشد صعود بازار سرمایه نیز گریز ناپذیر خواهد بود

حسین خزلی خرازی گفت : آنچه که حائز اهمیت است حضور سهم های خوب در بازار سرمایه بود اما سرمایه گذاران لازم است از مشاوره و یا از صندوق های سرمایه گذاری استفاده کنند.

دارایکم تاثیر منفی چندانی بر بازار ندارد
وی درباره تاثیر معامله صندوق‌های ETF یا همان دارا یکم بر روند معاملات بازار، اظهار داشت: با توجه به حجم بالای تقاضا در بازار، معاملات این صندوق‌ها نمی‌تواند تاثیر زیادی بر بازار داشته باشد، چرا که سهم های موجود در این صندوق از ارزندگی خوبی برخوردار بوده که در صورت تمایل سهامداران به فروش تقاضای بالای کنونی آن را جذب خواهد کرد بنابراین اگرچه صندوق دارا یکم تاثیر چندانی بر روند بازار نداشته است اما احتمالا با افزایش تقاضا در صندوق های بعدی تاثیر گذاری بر روند بازار دور از انتظار نخواهد بود.

وی در پاسخ به دلایل عدم استقبال از صندوق های سرمایه گذاری گفت: صندوق دارا یکم با قیمت بسیار مناسبی عرضه شد و خریداران این سهام هم اکنون به سوددهی مناسب ۹۰ درصدی رسیده اند . اما به نظر می رسد عدم اطلاع رسانی کافی و نبود شناخت کافی از کارکرد صندوق های ETF باعث شد تا ظرفیت پیش بینی شده برای عرضه محقق نشود.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با عنوان اینکه پس از انجام معاملات دارا یکم احتمالا در صندوق های بعد و در صورت ارائه تخفیف مناسب شاهد افزایش استقبال خواهیم بود در خصوص اینکه آیا عدم عرضه تمامی شرکت ها در یک صندوق استراتژی دولت برای استفاده از جذابیت حاصل از سوددهی صندوق دارا یکم بوده است گفت: تنها استراتژی دولت در عرضه سهام خود در شرکت ها در قالب صندوق های ETF  حفظ مدیریت خود علی رغم واگذاری منافع مالی بوده است . از سوی دیگر دولت به این میزان باهوش نیست تا چنین برنامه ریزی را انجام دهد و دسته بندی عرضه شرکت ها به صورت چند صندوق بر اساس دسته بندی صنعتی بوده است .

خزلی خرازی در خصوص چگونگی تامین منابع ناشی از تخفیف های ارائه شده در هنگام پذیره نویسی گفت:باید توجه داشت که دولت همچنان بیش از ۶۰ درصد از سهام خود را در صندوق دارا یکم حفظ کرده و قطعا برای عرضه مجدد این صندوق قیمت ها با تغییر رو به رشد همراه خواهند شد .

کد خبر: ۲۶٬۶۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha