۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
برنج قرمز دارای خاصیت دارویی است/ ۲۱۵ هزار هکتار شالیزار مازندران زیر کشت برنج
مدیر مرکز تحقیقات برنج بابل:

برنج قرمز دارای خاصیت دارویی است/ ۲۱۵ هزار هکتار شالیزار مازندران زیر کشت برنج

بابل- آقاملکی، مدیر مرکز تحقیقات کشاورزی - برنج بابل با اشاره به رواج کشت برنج قرمز در استان مازندران گفت: این برنج دارای خاصیت دارویی و ارزش غذایی بالایی است.

محمدتقی کربلایی آقاملکی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه تا ۶۰سال پیش، برنج قرمز (شاهک) در مازندران و شمال ایران با خاصیت دارویی و ارزش غذایی بالایی کشت می‌شد، افزود: بابل قطب تولید برنج کشور است.

وی با بیان اینکه متاسفانه تخلیط برنج در کشور یک چالش مهم به شمار می رود که باید این موضوع با روش علمی و فنی اصلاح شود، ادامه داد: اقتصاد این شهرستان برپایه برنج است و باید تقویت شود.

مدیر مرکز تحقیقات کشاورزی - برنج بابل با عنوان اینکه متاسفانه کشاورز و شالیکار مظلوم واقع شده است، تاکید کرد: باید تمرکز مسئولان بر روی موضوع توسعه کشت برنج باشد و اکنون به این مسئله توجه چندانی نمی شود.

آقا ملکی با اظهار اینکه تا پیش از ۶۰ سال پیش، برنج شاهک که به رنگ قرمز بود کشت می‌شد و مورد مصرف مردم بود زیرا این برنج دارای خاصیت دارویی بود، افزود: علم برنج‌های تراریخته رد شده نیست و حتی در کشورهای پیشرفته و اروپایی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد اما باید به صورت مدیریت شده و اصولی وارد چرخه تولید شود.

این محقق ادامه داد: برنج شاهک به لحاظ ریزش بالا، دانه گرد بودن و سفت شدن بعد از پخت به مرور از چرخه تولید حذف و از سبد غذایی ما خارج شد.

مازندران ۲۱۵ هزار هکتار شالیزار دارد و سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج در آن تولید می‌شود.

کد خبر: ۲۶٬۶۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha