۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
ساماندهی وضعیت سوخت رسانی به دامداران| هفت خان رستم ساده تر بود! 
بازار از استان سمنان گزارش می دهد؛

ساماندهی وضعیت سوخت رسانی به دامداران| هفت خان رستم ساده تر بود! 

شاهرود- دامداران استان سمنان برای دریافت ۲۰۰ لیتر نفت باید هفت خانی را پشت سر بگذرانند که یک سر آن پنج اداره و ارگان دولتی است و دشواری های زیادی دارد. 

بازار، گروه استان ها: نفت برای دامداران همان قدر اهمیت دارد که جو و یونجه، اما تجربه به دامداران ثابت کرده که هر وقت به چیزی وابستگی بیشتری دارند، در ارگان های دولتی برای به دست آوردن همان محصول یا نهاده، بیشتر اذیت می شوند و معطل می مانند.

داستان نفت و گازوئیل دامداران برای گرم کردن دامداری هایشان در فصل زمستان هم از این قاعده مستثنی نیست و مشکلات برای دریافت سهمیه نفت بسیار زیاد است. عجیب اینکه در این چرخه به گفته دامداران ناکارآمدی نیز وجود دارد که مسئولیت مستقیم آن با جهاد کشاورزی استان سمنان است.

سیستم ناکارآمد

برای مثال یکی از موارد ناکارآمدی سپردن امور به یک کافی نت در بسطام و گرفتن پول از دامدارنی است که دغدغه مند هستند و برخی شان حتی مبالغی را هزینه کرده اند که از ارزش کل نفت دریافتی شان بیشتر بوده است. برای مثال ۲۰۰ هزار تومان هزینه کرده اند که ۶۵ هزار تومان نفت دریافت کنند!

عزمی هم برای اصلاح امور در زمینه سوخت نیست

جالب اینکه عزمی هم برای اصلاح امور در این زمینه نیست و همچنان جهاد کشاورزی بر همان روال پافشاری می کند روندی که دامداران در آن ناراضی هستند و مشخصاً برخی کارکنان جهاد کشاورزی نیز به آن اذعان دارند اما معتقد هستند که نمی توانند برای اصلاح امور کاری کنند.

یکی از همین کارکنان که نخواست نام خودش را فاش کند اعلام کرد: وقتی تمام امور به یک کافی نت سپرده می شود و او برای پرینت گرفتن یک برگه ۱۵ هزار تومان دریافت می کند و دست آخر هم وقتی اعتراضی می شود با این عامل چرخه معیوب برخورد نمی شود، مشخصاً مردم ناراضی می شوند.

ساماندهی وضعیت سوخت رسانی به دامداران | هفت خان رستم ساده تر بود! 

چرخه توزیع سوخت

چرخه توزیع سوخت اما خود داستان عجیب و غریب است که تنها یک طرف آن جهاد کشاورزی است بخش بزرگتری از مشکلات دامداران در اداره پست است! اداره ای که حتی بانک جامع اطلاعات آدرس های روستاهای استان سمنان را هم ندارد و این برای دامداران مشکل ایجاد کرده است.

قبل از ورود به این موضوع ابتدا باید چرخه دریافت سوخت را برای دامداران توضیح دهیم و سپس به بقیه ماجرا بپردازیم در ادامه حتماً به مقوله اداره پست باز می گردیم و می بینیم که یک چرخه معیوب چقدر می تواند برای دامداران مشکل زا باشد.

شرایط دشوار است

یک عضو سابق اتحادیه دامداران در گفتگو با خبرنگار بازار، گفت: ابتدا دامدار به جهاد کشاورزی مراجعه می کند جهاد او را به ثبت نام در سامانه تشویق می کند اما این ثبت نام مدارک می خواهد که از جمله آنها کد پستی، آدرس دقیق، اسناد مالکیت، کارت واکسن دام، عدم استفاده از سوخت های قبلی و ... است.

محمد عامری بیان کرد: دامداران باید راهی اداره پست شوند چرا که به گفته جهاد کشاورزی، کدهای پستی عوض شده و باید دوباره کد پستی دریافت شود در این اداره از افراد پول دریافت می شود تا روی یک برگه کاغذ کد پستی شان نوشته شود آن هم بعضاً به اشتباه چرا که عمده آدرس های روستاهای استان سمنان بر حسب کد پستی ثبت نشده است.

وی افزود: به عبارت دیگر کد پستی برای دامداران ایجاد می شود و عمدتاً هم اشتباه است چرا که یک متصدی باجه پست با گوگل مپ نقشه روستایی را باز می کند و دامدار که اصلا نمی داند این نقشه چیست یک جا را با انگشت نشان می دهد و همان جا را کد پستی صادر می کنند در صورتی که ممکن است چند صد متر با محل اصلی دامداری فاصله داشته باشد.

مشکلات دامداران

این امر مشکل زا است آن طور که حسینی دامدار میغانی به خبرنگار بازار، می گوید: با مراجعه به اداره پست مکانی را به ما نشان دادند و گفتند که این جا حدود دامداری شما است و ما هم گفتیم بله! همان جا یک کد پستی صادر کردند در صورتی که اصلا مکان دامداری ما نبود و در نتیجه فاصله ما تا خط گاز نزدیک تر از واقعیت بود و همین امر سبب شد تا به دردسر بیافتیم.

اشاره این دامدار به قانون جدید است که اگر فاصله دامداری ها از خط لوله گاز بیش از یک اندازه معین باشد، به آنها نفت اختصاص پیدا می کند و اگر کمتر باشد نمی توانند از نفت استفاده کنند که البته خود داستان مجزایی دارد در نتیجه اصل و اساس اخذ کد پستی برای همین موضوع است اما بارها شده که آدرس ها بی هیچ اصل و اساسی صادر شده و همه دامداران را به مشکل انداخته است.

یک دامدار : در گذشته کارت واکسن برای دریافت سوخت کافی بود اما اخیرا باید پلاک گوش های دامداران از دامپزشکی دریافت شود

مشکل اینجا است که اگر شانس بیاورید و کد پستی شما درست باشد تازه یک خان از هفت خان عجیب و غریب دریافت نفت را رد کرده و تازه وارد خان دوم می شوید که داستان دامپزشکی و واکسیناسیون و همچنین سرشماری دام ها است که خود روایت عجیبی دارد.

واکسیناسیون و دامپزشکی

اسماعیل شاه حسینی دامدار شاهرودی در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: در گذشته کارت واکسن برای دریافت سوخت کافی بود اما اخیرا باید پلاک گوش های دامداران از دامپزشکی دریافت شود تا هم میزان دام ها و هم واکسیناسیون آنها مورد تائید قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دامپزشکی تا زمانی که شما چاله آهک، دیوار سیمان زده، نرده کشی رنگ شده، موزائیک کفت شیردوش و ... را نداشته باشید به شما گوشواره دام نمی دهد و در نتیجه برای ۲۰۰ لیتر نفت باید چند میلیون تومان هزینه کنید، افزود: بسیاری از دامداران هستند که دامپزشک برایشان به صورت فله ای گوشواره می دهد اما برخی هم هستند که باید بدبختی بکشند.

موضوع اعطای فله ای گوشواره های زرد رنگ واکسیناسیون موضوعی است که تحقیقات خبرنگار بازار هم آن را تایید می کند دست کم دو دامدار دیگر هم این اذعان را دارند که برخی هستند که به صورت فله ای هر تعداد گوشواره واکسیناسیون را که بخواهید به شما می دهند و می توانید دامداری که در آن ۲۰ گوسفند وجود دارد را ۶۰ راسی کنید! در آن واحد و بدون هیچ دامی!

ساماندهی وضعیت سوخت رسانی به دامداران | هفت خان رستم ساده تر بود! 

بازدید ها انجام می شود

در اینجا تازه بازدید های جهاد کشاورزی شروع می شود بازدید هایی که باید تائید کند که چند دام در این دامداری ها هستند و اگر مغایرتی وجود داشته باشد داستان دوباره از اول باید طی شود هر چند گفته می شود که بسیاری از این بازدید ها شکل فرمالیستی دارند.

ماجرا تازه به اداره گاز و شرکت نفت می رسد، بعد از استعلام ها و کد پستی تازه باید مشخص شود که فاصله دامدار تا خط لوله گاز چقدر است و آیا این دامدار می تواند که از گاز استفاده کند یا خیر؟ بعد از آن جهاد کشاورزی در سیستم خود سوخت را تائید می کند و آنجا می تواند سهمیه ها را بالا و پائین کند که البته به اذعان دامداران بالایی در کار نیست و عمدتاً سهمیه ها کمتر هم می شود چرا که ما مشکل کمبود سوخت نیز داریم.

تمام این کارها می تواند با یک سامانه برخط که تمام ادارات به آن دسترسی داشته باشند، به صورت ساده انجام شود

بعد از آن حواله برای دامداران صادر می شود و با پیامک به آنها ابلاغ تا بتوانند به نزدیک ترین محل سوخت گیری مراجعه و نفت خود را دریافت کنند که البته آنجا هم با مشکل روبرو هستند چرا که هم دامدار باید فکر وانت و بشکه ۲۲۰ لیتری و هزینه آن باشند چرا که سوخت به صورت ماهانه و طبق سهمیه داده می شود و جایگاه ها هم فقط سوخت را عرضه می کنند.

چرخه ای که باید اصلاح شود

درست است که این هفت خان عجیب و غریب بروکراتیک باید یکبار طی شود اما باید به یاد داشت که سهمیه های سوخت دامداران ماهانه است و به جای اینکه به یکباره سه ماه را به دامداران بدهند، باید هر ماه دامداران وانت بار و بشکه کرایه کرده و نفت مورد نیاز خودشان را دریافت کنند!

شگفت آور این است که تمام این کارها می تواند با یک سامانه برخط که تمام ادارات به آن دسترسی داشته باشند، به صورت ساده انجام شود اما مشخص نیست چرا هیچ عزمی برای این امر وجود ندارد که یکبار برای هیمشه سامانه توزیع سوخت ساماندهی شود آن هم وقتی که ربع قرن بیست و یکم را هم کم کم پشت سر می گذاریم و دنیا در حال گذار از دوران کاغذ بازی است.

سوالی که دامداران از دولتمردان استان سمنان مطرح می کنند این است که چه حمایتی از آنها می شود و چرا باید اصلا کسی به شغل دامداری اشتغال داشته باشد که هر روز دشوارتر و گران تر از قبل می شود شغلی که در سایه بروکراسی، دشوارتر هم شده است.

کد خبر: ۲۶۶٬۰۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha