۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸
پیگیری موضوعات مشترک حوزه حمل‌ونقل با استفاده از ظرفیت شورای هماهنگی ترافیک
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد

پیگیری موضوعات مشترک حوزه حمل‌ونقل با استفاده از ظرفیت شورای هماهنگی ترافیک

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از انجام پیگیری‌های لازم در خصوص موضوعات مشترک حوزه حمل و نقل و شهرسازی با استفاده از ظرفیت شورای هماهنگی ترافیک شهرهای کشور خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزرات راه و شهرسازی، شهریار افندی زاده، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و عضو شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور، با ارائه پیشنهاداتی جهت استفاده از ظرفیت شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به منظور طرح و تصویب موضوعات مشترک حوزه حمل و نقل و شهرسازی، موارد چهارگانه‌ای اعلام کرد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: اولین موضوع توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی است(TOD) که یکی از جدیدترین رویکردهایی است که در طرح‌های توسعه‌ای در شهرها مورد ملاحظه جدی قرار می‌گیرد و در آن سعی می‌شود تا نحوه‌ ارتباط حمل‌ونقل و کاربری زمین به نحوی تنظیم شود که از اثرات نامطلوب زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی حمل‌ونقل بر شهر کاسته شود.

افندی زاده گفت: یکی از روش‌هایی که می‌توان میزان نزدیک شدن توسعه یک شهر به این الگو را سنجید، ارزیابی طرح‌های توسعه‌ای با استفاده از شاخص‌هایی است که از اهداف و اصول تشکیل دهنده این رویکرد استخراج شده‌اند.

وی افزود: پیرو تصویب سند توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی در سال ۱۳۹۶ و راهنمای ملی توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی در سال ۱۳۹۸ در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی نیز دستورالعمل اجرایی و سامانه ملی ساطح (TOD-Iran) را در سال ۱۴۰۰ با هدف ارزیابی طرح‌های توسعه و عمران شهری با توجه به اصول TOD طراحی و راه اندازی کرد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: بررسی و اعمال اصول و ملاحظات توسعه مبتنی بر حمل ونقل همگانی (TOD) می‌تواند در مطالعات مورد بررسی در آن شورای‌عالی (نظیر طرح‌های جامع حمل و نقل و ترافیک) تحت مفاد شیوه نامه و یا اصول تدوین شده‌ای مدنظر قرار گیرد.

افندی‌زاده دومین موضوع را هماهنگی طرح‌های توسعه شهری و طرح‌های جامع حمل و نقل و ترافیک نام برد و توضیح داد: اهمیت هماهنگی بین طرح‌های جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهری با طرح‌های جامع شهری و نیز تکلیف مندرج در مصوبه هیات وزیران در سال ۱۳۹۴ با عنوان «تصویبنامه در خصوص اجرای اقدامات مربوطه به حمل‌ونقل طی زمانبندی تعیین شده توسط دستگاه‌های مقرر» با موضوع «تهیه و تصویب همزمان طرح‌های جامع شهری و حمل‌ونقل و ترافیک (آمد وشد) در شهرهای بالاتر از یکصد هزار نفر در قالب مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور» و نیز تکلیف مقرر در بند «پنج» مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون سند توسعه مبتنی بر حمل ونقل همگانی (موضوع مکاتبه شماره ۳۰۰ / ۱۶۴۷۳ مورخ ۱۳ / ۰۴ / ۱۳۹۶)، تدوین برنامه و چارچوبی برای پیاده‌سازی این مهم را ضروری می‌سازد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه سومین موضوع را آیین نامه طراحی معابر شهری نام برد و گفت: اولین شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۲/۴/۱۳۹۹ و پیرو مصوبات جلسات مورخ ۷/۹/۱۳۷۳ و ۱۹/۱۱/۱۳۹۴ خود و در اجرای مصوبه مورخ ۱۳/۸/۱۳۹۴ هیات وزیران مبنی بر لزوم به روزرسانی «آئین نامه طراحی راه‌های شهری» توسط وزارت راه و شهرسازی، آئین نامه اصلاح شده پیشنهادی معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی را پیرو تصویب درجلسه مورخ ۲/۴/۹۹ شورای‌عالی ترافیک شهرهای کشور مورد بررسی قرار داد و ضمن تصویب نهایی مقرر کرد سند مذکور با اعمال اصلاحات مندرج در صورتجلسه مورخ ۳۰/۱۱/۱۳۹۸ کمیته فنی شماره ۵ شورا (کمیته فنی طرح‌های فرادست وکلان مقیاس) توسط دبیر شورای‌عالی به مراجع ذیربط ابلاغ شود.

افندی‌زاده یادآور شد: با توجه به تصویب آئین نامه در شورای‌عالی شهرسازی و معماری و شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ضروری است مراتب از طریق این دو شورا مورد نظارت و پیگیری قرار گیرد. مقتضی است گزارش تحقق این ابلاغیه (وموانع احتمالی) در دستور کار آن شورای‌عالی قرار گیرد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی چهارمین موضوع را تشکیلات متولی سهم حرکت پیاده در شهرها نام برد. نظر به ابلاغ آیین نامه طراحی معابر شهری طی مکاتبه شماره ۳۰۰/۱۲۵۱۰۵ مورخ ۲۲/۰۹/۱۳۹۹ و با عنایت به تکلیف مندرج در بند ۵ مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران که اشعار می‌دارد: «نظر به اهمیت حرکت پیاده درشهرهای امروز و وجود برخی کاستی‌ها و ناهماهنگی‌های موجود در طراحی و احداث و بهره برداری پیاده راه‌های شهری، وزارت کشور و شهرداری‌ها، حداکثرظرف مدت یک سال درساختار تشکیلاتی خود بخش ویژه‌ای به عنوان متولی مدیریت این سهم از جابه جایی‌ها در شهرها را پیش بینی و اجرایی خواهند کرد»، مقتضی است گزارش تحقق این ابلاغیه (وموانع احتمالی) در دستور کار آن شورای‌عالی قرار گیرد".

در پایان معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، توجه همزمان به مباحث توسعه شهری از منظر حمل و نقل و شهرسازی را ضروری دانست و شوراهای عالی مربوطه نظیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری و شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور را ظرفیت مناسبی برای نیل به اهداف موردنظر عنوان کرد.

کد خبر: ۲۶۶٬۰۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha