۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷
جنگ اوکراین به اقتصاد اتحادیه اروپا آسیب زده است
سازمان ملل:

جنگ اوکراین به اقتصاد اتحادیه اروپا آسیب زده است

مقام سازمان ملل اذعان کرد، جنگ اوکراین رشد اقتصادی در سراسر جهان و به ویژه اتحادیه اروپا را کُند کرده است و چشم‌انداز اقتصادی روشنی در انتظار این اتحادیه نیست.

به گزارش بازار، تارنمای اوکراینی کی‌یف ایندیپندنت نوشت: حمید رشید رئیس بخش نظارت بر اقتصاد جهان سازمان ملل متحد (GEMB) گفت که به‌دلیل جنگ اوکراین پیش‌بینی آینده اقتصاد اتحادیه اروپا برای سال ۲۰۲۴ «کاملا تاریک» است.

این مقام سازمان ملل، سرپرستی تیم تهیه گزارش «اوضاع اقتصادی و چشم‌اندازهای سال ۲۰۲۴» سازمان ملل را به‌عهده داشت که در ۴ ژانویه (۱۴ دی) منتشر شد.

وی به خبرنگار این رسانه اوکراینی گفت: تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا سال گذشته میلادی (۲۰۲۳) فقط ۰.۶ درصد رشد داشت و انتظار می‌رود نرخ رشد آن در سال آینده ۱.۲ درصد باشد. این رشد برای این منطقه بسیار اندک است.

مقام اقتصادی سازمان ملل، کندی رشد اقتصادی را ناشی از «تاثیر مستقیم» جنگ روسیه و اوکراین عنوان کرد و گفت که این جنگ، اروپا را در آینده با چالش‌های بسیاری مواجه خواهد کرد.

رشید همچنین درباره وضعیت اقتصادی آلمان گفت: اوضاع اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۳ دچار «رکود فنی» بود.

رکود فنی اصطلاحی است که در رابطه با دو فصل متوالی کاهش تولید اقتصادی استفاده می‌شود.

جولیا سویرینکو وزیر اقتصاد اوکراین ۲۸ دسامبر (۸ دی) مدعی شد با وجود سختی‌های زمان جنگ، کشور رشد اقتصادی مثبتی را در سال ۲۰۲۳ تجربه کرد. وی مدعی شد پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد صادرات اواکراین در سال ۲۰۲۴ رشدی ۹ درصدی خواهد داشت.

کی‌یف ایندیپندنت نوشت: مقامات صندوق بین‌المللی پول در نوامبر ۲۰۲۳ اقتصاد اوکراین را به‌دلیل «تاب‌آوری قابل ملاحظه» ستودند اما تایید کردند که تا زمانی که جنگ ادامه دارد قطعیتی درباره ادامه این وضعیت وجود ندارد.

کد خبر: ۲۶۵٬۹۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha