۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۱
روند ۶ ماهه کاهش تورم در منطقه یورو، وارونه شد
در آخرین ماه ۲۰۲۳؛

روند ۶ ماهه کاهش تورم در منطقه یورو، وارونه شد

تورم منطقه یورو در ماه دسامبر به ۲٫۹ درصد افزایش یافت و به‌این‌ترتیب ۶ ماه کاهش نرخ تورم در این منطقه وارونه شد. حال این پرسش قوت گرفته که بانک مرکزی اروپا از چه زمانی کاهش نرخ بهره را آغاز خواهد کرد.

به گزارش بازار، افزایش سالانه قیمت‌های مصرف‌کننده در ۲۰ کشور مشترک یورو در ماه دسامبر از ۲٫۴ درصد در ماه قبل که پایین‌ترین سطح طی بیش از دو سال گذشته بوده است، کمی افزایش یافت و به ۲.۹ درصد؛ اما این افزایش اندکی کمتر از نرخ ۳ درصدی پیش‌بینی‌شده در نظرسنجی رویترز بود.

کاهش یارانه‌های دولتی برای گاز، برق و مواد غذایی که از سال گذشته آغاز شد، باعث شتاب مجدد تورم سالانه در بیشتر اروپا شده است. این امر باعث شده است که سرمایه‌گذاران احتمال اینکه بانک مرکزی اروپا کاهش نرخ بهره را از اوایل ماه مارس آغاز خواهد کرد، کاهش دهند و این امر باعث کاهش رشد اخیر در بازارهای اوراق قرضه شده است.

اکثر اقتصاددانان بر این باورند که تورم منطقه یورو به‌زودی دوباره شروع به کاهش خواهد کرد. جک آلن رینولدز از کپیتال اکونومیکس گفت که افزایش فشار قیمت‌ها در ماه دسامبر فقط یک‌لحظه بوده و پیش‌بینی کرد که در ژانویه به دلیل کاهش بیشتر قیمت مواد غذایی و تورم اصلی معکوس خواهد شد.

بانک مرکزی اروپا که قرار است در ۲۵ ژانویه برای بحث در مورد سیاست‌های پولی تشکیل جلسه دهد، ماه گذشته در برابر انتظارات سرمایه‌گذاران مبنی بر کاهش قریب‌الوقوع نرخ بهره عقب‌نشینی کرد و گفت که می‌خواهد نشانه‌هایی از کاهش فشار دستمزدها را ببیند تا مطمئن شود که تورم در مسیر رسیدن به ۲ درصد هر است.

فروش ملایم در بازارهای اوراق قرضه دولتی منطقه یورو در پاسخ به ارقام روز جمعه ادامه یافت. بازده اوراق قرضه دوساله آلمان با ۰٫۰۵ درصد افزایش به ۲٫۵۹ درصد رسید. با کاهش قیمت اوراق، بازده اوراق قرضه افزایش می‌یابد.

براساس شاخص هماهنگ قیمت مصرف‌کننده که در روز جمعه توسط مرکز آمار اروپا منتشر شد، قیمت انرژی در منطقه یورو در سال منتهی به دسامبر ۶٫۷ درصد کاهش یافت، درحالی‌که در ماه قبل ۱۱٫۵ درصد کاهش داشت. قیمت مواد غذایی تازه در دسامبر شتاب گرفت و از ۶٫۳ درصد ماه قبل به ۶٫۷ درصد رسید.

تورم اصلی، که قیمت‌های پر نوسان انرژی و مواد غذایی را حذف می‌کند تا تصویر بهتری از فشارهای اساسی قیمت‌ها ارائه کند، از ۳٫۶ درصد ماه نوامبر به ۳٫۴ درصد در دسامبر کاهش یافت. تورم خدمات، که توسط بانک مرکزی اروپا برای مشاهده تأثیر افزایش دستمزدها به‌دقت پیگیری می‌شود، روی ۴ درصد ثابت بود.

کد خبر: ۲۶۵٬۹۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha