۹ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸
موج‌سواری گرانی در اردبیل؛ وقتی عنان کار از دست مسئولان در می‌رود
بازار گزارش می‌دهد؛

موج‌سواری گرانی در اردبیل؛ وقتی عنان کار از دست مسئولان در می‌رود

اردبیل- این روزها گرانی به واژه ملموس برای هر شهروند اردبیلی تبدیل‌شده است. از بقالی سر کوچه گرفته تا بازارچه‌ها و مجتمع‌های تجاری بزرگ، هرروز با نرخ جدیدی کالا و محصولات موردنیاز مردم را در بازار عرضه می‌کنند.

فرید میرزاپور؛ بازار: این روزها گرانی به واژه ملموس برای هر شهروند اردبیلی تبدیل‌شده است. از بقالی سر کوچه گرفته تا بازارچه‌ها و مجتمع‌های تجاری بزرگ، هرروز با نرخ جدیدی کالا و محصولات موردنیاز مردم را در بازار عرضه می‌کنند.

گرانی که حالا محدود و محصور در کالایی خاص نبوده و هرآن چه که مردم برای خرید آن اقدام می‌کنند با افزایش قیمت حداقل ۳۰، ۴۰ درصدی و حتی در برخی کالاها با افزایش ۱۰۰ درصدی نیز همراه بوده است.

نکته جالب در این میان اینکه مردم نیز به این گرانی‌ها عادت کرده‌اند و اگر هم قیمت محصول مورد نیازشان در بازار تغییری نسبت به روزهای قبل نداشته باشد بیشتر تعجب و البته اظهار خوشحالی می‌کنند.

در این میان با توجه به نیاز اصلی مردم به برخی اقلام ازجمله مواد غذایی، گرانی این محصولات شرایط را پیچیده‌تر نیز کرده است. قیمت اقلامی چون مرغ، تخم‌مرغ، انواع حبوبات و...، که حالا با سرعتی غیرمجاز در حال افزایش بوده و به نظر می‌رسد به این زودی‌ها نیز هوای بازایستادن نداشته باشد.

منصوری یکی از شهروندان اردبیلی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص گرانی‌های اخیر، می‌گوید: متأسفانه شرایط زندگی بسیار سخت شده است. هرروز محصولات با نرخ جدید به بازار عرضه می‌شود و هیچ‌کس هم واکنشی به این گرانی‌ها ندارد.

شهروند اردبیلی ادامه می هد: این گرانی‌ها در شرایطی است که خیلی از مردم درآمد آن‌چنانی هم ندارند و خیلی‌ها به نان شب خود محتاج‌اند.

بازنشسته آموزش و پرورش می‌گوید: در شرایط اقتصادی فعلی، تأمین حداقل‌های زندگی برای آن دسته از افرادی که حقوق ماهانه دارند سخت است چه برسد افرادی که شغل و کسب‌وکار مناسبی نیز نداشته باشند.

منصوری با انتقاد از نهادهای مسئول می گوید: در این شرایط نظارت بر بازار حداقل انتظار از مسئولان است.

حال در این شرایط نکته قابل‌تأمل نبود نظارت کافی بر بازار از سوی نهادهای متولی است که به نظر می‌رسد عنان کار هم از دستشان دررفته و حالا صرفاً ناظر گرانی بازار شده‌اند.

قیمت مصوب اجناس و کالاها به تولیدکنندگان اعلام‌شده است
هرچند اکبر بهنام‌جو استاندار اردبیل در جلسه بررسی وضعیت بازار در اردبیل اظهار کرد: با توجه به پایین آمدن درآمدهای نفتی و کاهش ارز وارداتی به کشور قیمت برخی کالاها بالا رفته که قیمت مصوب به تولیدکنندگان اعلام‌شده است.

وی بیان کرد: درصورتی‌که عرصه کالاها و اقلام موردنیاز مردم به قیمتی بالاتر از مصوب عرضه شود، برخورد خواهد شد.

اظهاراتی که حالا همه شهروندان انتظار دارند با جدیت عملیاتی شده و روند افزایش قیمت کالاها کنترل شود.

هرچند در این میان باید اذعان کرد که خرده فروشان و عرضه‌کنندگان کالا نیز خود در دور تکراری گرانی گرفتارشده‌اند.

فرشی فروشنده پرده‌های توری در اردبیل در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به تغییرات لحظه‌ای قیمت کالاها می گوید: در گران شدن محصولات، خرده‌فروش‌ها هم دخالتی ندارند؛ چراکه ما سود با درصد مشخص را برای کالاها در نظر می‌گیریم؛ اگر محصول و کالای درخواستی مشتریان، باقیمت پایین به دست ما برسد قطعاً خریداران نیز از این قضیه منتفع می‌شوند.

اگر ثبات در بازار حاکم باشد فروشندگان هم در بحث قیمت و هم در امهال دریافت پول، شرایط خریداران را مدنظر قرار می‌دهند

فرشی بابیان اینکه متأسفانه با شرایط به وجود آمده ماهم در برخورد با خریداران بدقول می‌شویم می‌گوید: اگر ثبات در بازار حاکم باشد، فروشندگان هم در بحث قیمت و هم در امهال دریافت پول؛ شرایط خریداران را مدنظر قرار می‌دهند.

این بازاری می‌گوید: در شرایط فعلی، حساب سود و زیان از دست ما نیز خارج‌شده است؛ چراکه اگر امروز پرده‌ای را با احتساب سود خودمان به قیمت متری ۵۰ هزار تومان بفروشیم، فردا همان نوع جنس را ۶۰ یا ۷۰ هزار تومان باید بخریم.

البته در این میان نرخ ارز نیمایی نیز به موضوع چالشی تبدیل‌شده است.

افزایش دو برابری قیمت برخی محصولات ازجمله برنج و نهاده‌های دامی
بهروز نظری رئیس اتحادیه علافان، آجیل و خشکبار اردبیل در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به افزایش دو برابری قیمت برخی محصولات ازجمله برنج و نهاده‌های دامی اظهار کرد: متأسفانه نرخ ارز نیمایی یکی از عواملی است که باعث شده قیمت‌ها نیز روند صعودی داشته باشد.

وی اظهار کرد: زمانی برنج خارجی با ارز ۴ هزار ۲۰۰ تومانی به بازار عرضه می‌شد؛ در این مقطع قیمت برنج در حدود ۷۰ الی ۷۵ هزار تومان به فروش می‌رفت اما در حال حاضر قیمت خرید دلار نیمایی افزایش داشته و همین موضوع افزایش قیمت محصولات را نیز به همراه داشته است.

نظری تصریح کرد: همین مسئله باعث شده تا بسته ۱۰ کیلویی برنج هندی در بازار با افزایش همراه شده و به قیمت تقریبی ۱۵۰ هزار تومان به دست مردم برسد.

رئیس اتحادیه علافان، آجیل و خشکبار اردبیل عدم تناسب بین عرضه و تقاضا را از دیگر عوامل افزایش قیمت در برخی از محصولات عنوان کرد.

وی در خصوص نظارت بر کنترل قیمت اقلام از سوی نهادهای مسئول اظهار کرد: نظارت بر بازار و قیمت کالاها از سوی نهادها انجام می‌شود امام باید اذعان کرد که در شرایط فعلی نظارت چاره کار نیست؛ وقتی خود دولت با تعیین ارز نیمایی باعث افزایش قیمت شده دیگر جایی برای نظارت نیست.

این روزها در سایه نبود برنامه‌ای منظم برای مدیریت بازار از سوی مسئولان امر، شاهد افزایش افسار گسیخته قیمت انواع محصولات اعم از خوراکی و غیرخوراکی هستیم

درهرحال این روزها در سایه نبود برنامه‌ای منظم برای مدیریت بازار از سوی مسئولان امر، شاهد افزایش افسار گسیخته قیمت انواع محصولات اعم از خوراکی و غیرخوراکی هستیم و همین موضوع شرایط را برای گذران زندگی برای شهروندان اردبیلی و البته در سطح کلان برای مردم ایران زمین سخت‌تر کرده است؛ این در حالی است که به اذعان مسئولان، کمبودی در بازار وجود ندارد و به همین زودی ها شرایط ثبات بر بازار حاکم خواهد شد.

در هر حال این روزها باتوجه به اینکه شیوع کرونا ویروس تاثیر منفی بر معیشت همه اقشار به ویژه قشر ضعیف جامعه داشته انتظار می رود نهادهای مسئول، ورود جدی بر بازار داشته باشند و در راستای کنترل قیمت ها اقدامات اساسی انجام دهند.

کد خبر: ۲۶٬۵۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha