توسعه نسل پنجم اینترنت در گرو توسعه فیبرنوری است
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران:

توسعه نسل پنجم اینترنت در گرو توسعه فیبرنوری است

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: برای توسعه اینترنت نسل پنجم، اینترنت اشیا و بسیاری از فناوری‌های دیگر به غیر از فیبرنوری نمی‌توان به فناوری دیگری اکتفا کرد.

به گزارش بازار، مجید سلطانی درباره ضرورت توسعه فیبرنوری که یکی از طرح‌های مهم وزارت ارتباطات است، گفت: نگاهی که در توسعه فناوری وجود دارد باید همسو با فرایند جهانی باشد. از آنجایی که نیازها جهانی در این حوزه مشترک است نمی‌توانیم خارج از این روند کار کنیم.

وی افزود: با بررسی روند جهانی مشخص می‌شود که حتی کشورهایی که الآن در فناوری مربوط به ارتباطات نسل پنجم صاحب تکنولوژی هستند، برای توسعه فیبرنوری نیز سرمایه‌گذاری‌های متعددی انجام داده‌اند. حتی کشورهایی که بیشترین سرمایه‌گذاری و تبلیغ را در حوزه اینترنت ماهواره‌ای داشته‌اند نیز برای توسعه شبکه فیبرنوری نیز سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

سلطانی تصریح کرد: ۲ ماه قبل خبری آمد که امریکا برای پوشش نقاطی که فیبرنوری در آن‌ها ضعیف‌تر هستند ۴۴۰ میلیارد دلار اعتبار تخصیص دادند. این نشان می‌دهد که توسعه فیبرنوری روندی است که در تمام نقاط جهان دنبال می‌شود؛ اما اینکه کیفیت و کمیت آن باید چگونه باشد و توسعه آن در چه حوزه‌ای اقتصادی است نیاز به تهیه طرح اقتصادی بومی متناسب با داشته‌های کشور و نیازهای مشترکین دارد.

مدیرعامل شرکت مخابرات تاکید کرد: برای دستیابی به بهترین مدل توسعه فیبرنوری، در شرکت مخابرات بررسی‌هایی انجام شده و بر اساس طرح اقتصادی و فنی دقیق موضوع را به دور از بحث‌های تبلیغاتی مورد مطالعه قرار دادیم. از بین ۱۲ سناریو که در نتیجه تحقیقات به دست آمد بهترین سناریو را انتخاب کردیم. سناریویی که هم توسعه کشور و هم توسعه شرکت مخابرات ایران و رضایت مشترکین در آن مستتر بود.

سلطانی با تاکید بر اینکه از خرداد سال گذشته توسعه فیبرنوری را آغاز کردیم و اکنون شاهد پرحجم افتتاح فیبرنوری در تمام استان‌های کشور هستیم، درباره ضرورت توسعه فیبرنوری تاکید کرد: نکته‌ای که نسل پنجم اینترنت دارد این است که باید تعداد سایت‌های آن بیشتر از سایت‌های نسل چهارم اینترنت باشد. چون قرار است سرعت زیادی را پشتیبانی کند، باید این کشش و توانایی در آن وجود داشته باشد. در این حوزه غیر از فیبرنوری نمی‌توان به فناوری دیگری اکتفا کرد.

وی درباره تعداد مشترکان فیبرنوری مخابرات گفت: شرکت مخابرات ایران ۳۰۰ هزار مشترک فعال دائمی در کشور دارد اما پوشش آن نزدیک به ۳ میلیون پوشش است. وزارت ارتباطات در تکالیفی که برای اپراتورها مشخص کرده است، فیبرنوری مکلف به ایجاد هفت میلیون پوشش در تمام شهرها و استان‌ها تا پایان سال ۱۴۰۳ شده است که برنامه‌ریزی در خصوص دستیابی به این هدف انجام شده است.

سلطانی با بیان اینکه بر اساس استاندارد جهانی برای هر پورت فیبرنوری باید سه تا چهار میلیون تومان هزینه کرد، افزود: برای سرعت گرفتن توسعه فیبرنوری بیشترین بحث مربوط به تخصیص اعتبار است. باید اعتبار مورد نیاز برای این کار تخصیص پیدا کند تا اپراتور به سرعت برنامه خود را پیش ببرد. مخصوصاً مجموعه‌ای مانند شرکت مخابرات که از سال‌ها قبل توسعه فیبرنوری را در دستور کار خود قرار داده و این کار برایش یک پروژه تمرینی نیست. اگر پشتیبانی اعتباری به‌موقع انجام شود، می‌توانیم بحث توسعه فیبرنوری را به سرعت پیش ببریم. اکنون در تمام استان‌های کشور از اپراتورهای دیگر جلو هستیم.

کد خبر: ۲۶۵٬۹۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      1 0
      کدوم فیبرنوری ، مدام خبر از فیبر نوری میدین، قبلا میگفتین تا ۷ دی شهر ارومیه تموم میشه و میتونین استفاده کنین . اما کو ؟؟؟ کجاست ؟ کی استفاده میکنه؟ وسط شهر هستم ، زنگ زدم گفتم فیبرنوری ، خندیدن، گفتم لااقل vdsl ، خندیدن، اخرش گفتن فقط adsl هست، اونم باید سرعت ۱۶ بخری و پولش رو بدی ، بعد بری با سرعت ۴ مگ استفاده کنی ، تو این شهر به این بزرگی وسط شهر اوضاع اینه . اقای وزیر اطلاع دارین ؟؟ یا به شما میگن ارومیه همه دارن از فیبر نوری لذت میبرن . تو این شهرک به این بزرگی adsl رو به زور گرفتیم. اونم پول ۱۶ میگیرن ، و سرعت ۴ تحویل میدن.. فیبرنوری رو نخواستیم ، مال خودتون ، همون سرعت adsl رو درست تحویل بدین ، براما کافیه.
    • محمد IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      0 0
      یک خیابون رو فیبر میزنین تو کل شهر، بعد تو رسانه های میگین کل شهر رو مجهز به فیبر نوری کردیم،