۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲
بازار سهام دی ماه اصلاحی است
تاثیر شوک حملات تروریستی بر بورس

بازار سهام دی ماه اصلاحی است

افزایش قیمت ارز و نفت دو سیگنالی است که بعد از حملات تروریستی کرمان اتفاق افتاده و نشان می دهد که نگرانی درباره افزایش تنش های منطقه ای وجود دارد و می تواند تاثیرات منفی روی بازار سهام داشته باشد.

حامد شایگان؛ گروه بورس: پس از حادثه تروریستی کرمان و همچنین جنوب لبنان اخبار رسانه های خارجی از نگرانی ها برای افزایش تنش منطقه ای حکایت دارد و از طرف دیگر قیمت دلار حدود هزار و پانصد تومان گران شده و نشان دهنده تاثیر تنش های منطقه ای بر بازارهاست. بنابراین روز شنبه شاهد شوک جدیدی به بازار سهام خواهیم بود. البته این موضوع به سیاست بازارساز هم بستگی دارد که چقدر بخواهد از طریق حقوقی شرکت های بزرگ از بازار حمایت کند.

به گفته احمد جانجان وزن تحولات سیاسی و تنش در منطقه بالا گرفته، هرچند بازار به این تنش‌ها عادت کرده اما در هر صورت امروز چاشنی احتیاط برای هفته بعد در چهره بازار به طور کامل مشهود و روشن شده است

از طرف دیگر از نظر تابلوی معاملات درمیانه‌های دی ماه بازار خیلی جذاب پیش نرفته و بازار با این حمایت‌های نیمه جان نتوانسته برگردد و هنوز تحولات زمستانی نتوانسته تن بازار را کمی گرم کند و عطش خبرهای تجدید ارزیابی هم آن طوری که همه فکر می‌کردند نبود و بازار سردرگم و رها در این موج‌های نوسانی در تلاطم مانده است
احمد جانجان کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه وزن تحولات سیاسی و تنش در منطقه بالا گرفته، گفت: بازار به این تنش‌ها عادت کرده اما در هر صورت امروز چاشنی احتیاط برای هفته بعد در چهره بازار به طور کامل مشهود و روشن شده است. البته امیدواری‌هایی برای زنده نگه داشتن بذر امید در جان بازار وجود دارد که می‌تواند در هفته‌های بعد آرام آرام جوانه زده و کمی در این زمستان دل سهامداران را گرم کند. در واقع شاید چند رخداد در دو هفته کاری پیش رو کمی بتواند دوباره دل بازار را محکم تر و اردرهای خرید را قوی‌تر کند برای نمونه تغییرات احتمالی در بودجه و خبرهای منفی سیاسی عوامل اصلی تاثیر گذار هستند.
او با بیان اینکه نرخ دلار بار دیگر به عنوان یکی از مهم‌ترین درایورهای رشد بازار در کانون توجه قرار گرفته، افزود: اما بعد از تنش های منطقه عملا رشد دلار یک سیگنال مثبت محسوب نمی شود.

ریشه تحولات بیرونی و سیاسی می‌تواند اثرات جدیدی پدید آورد که قابلیت توام با ریسک را برای بازار ثبت کند. از این رو بهتر است حداقل حقوقی‌ ها فارغ از تحولات کوتاه مدت رخ داده با تکیه بر تحولات بنیادی در بازار حرکت کنند

تحلیل های سیاسی بسیار متغیر و پیچیده هستند و به نوعی شاید بتوان گفت تغییرات پورتفوی براساس نظرات سیاسی پرریسک است؛ نکته بعد در مورد این است که واکنش بسیاری از افراد بورسی اعم از مدیران دارایی و سهامداران خرد و کلان حقیقی به بسیاری از این اتفاقات هیجان زده است. ریشه تحولات بیرونی و سیاسی می‌تواند اثرات جدیدی پدید آورد که قابلیت توام با ریسک را برای بازار ثبت کند. از این رو بهتر است حداقل حقوقی‌ ها فارغ از تحولات کوتاه مدت رخ داده با تکیه بر تحولات بنیادی در بازار حرکت کنند و اثر چنین رخ دادهایی در بازار را تعدیل کنند.
از طرف دیگر محدودیت خرید و فروش کاغذی نرخ ارز در عراق مسیرهای جایگزین دور زدن تحریم‌ها را بسته است و آمدن ارز به کشور سخت تر شده است. اما دولت برای خنثی کردن جو منفی چاره‌ای جز کنترل نرخ ارز از طریق بالا آوردن نرخ دلار نیما ندارد و این مسیری است که احتمالاً در پیش گرفته خواهد شد و بازار می‌تواند به آن توجه کرده است.

وضعیت تکنیکال و بنیادی بازار سهام
اگر حاکمیت مجلس یا دولت تغییراتی در حوزه تجدید به وجود بیاورد می‌تواند مسیر بازار را با شکل خاص تری پیش ببرد و بازار را در فضای منطقی‌تر و بهتری قرار دهد. اما این یک بعد سناریوی اثرگذار در بازار است که البته شاید کمی خوشبینانه باشد. درست در همین فضاست که احتمالاً کاهش حجم به سراغ بازار آمده و دوباره پروژه کردن سهم‌های کوچک را کلید زده است. همچنین طی روزهای گذشته معاملات شمش طلا و به طور کلی معاملات فولادی‌ها در بورس کالا شدت گرفته و پرحجم شده که بسیاری آن را پیش زمینه حرکت نرخ ارز بود و برخی معتقدند که به زودی اثرات این حجم‌ها خود را در بازار نشان می‌دهد.

محمود مرادی کارشناس بازار سرمایه معتقد است که در دی ماه مقاومت شاخص را داریم و به دلیل تعطیلات ژانویه و همچنین رسیدن شاخص به مقاومت باعث شده که در این ماه روند اصلاحی وجود داشته باشد البته نباید فراموش کرد که از شهریور ماه تاکنون برخی نمادها ۴۰ درصد رشد داشته اند

محمود مرادی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه در دی ماه مقاومت شاخص را داریم، گفت: به دلیل تعطیلات ژانویه و همچنین رسیدن شاخص به مقاومت باعث شده که در این ماه روند اصلاحی وجود داشته باشد.
او با تاکید بر اینکه از شهریورماه که شاخص به کف رسیده بود تا الان برخی نمادها تا ۴۰ درصد رشد داشتند، افزود: در دو سال گذشته شاخص فرآورده های نفتی دو سال پیش صعودی بوده که تحت تاثیر رشد کرک اسپرد پالایشی ها بود اما در روزهای اخیر روند صعودی این شاخص از دست رفته است. بنابراین عملکرد گروه های مختلف در موقعیت کنونی بازار هم متفاوت خواهد بود.
از طرف دیگر گزارش‌های ۹ ماهه آخرین دور از گزارش‌های سال جاری هستند که برآورد کلی از آنچه در دل شرکت‌هاست، نشان می‌دهند که می‌تواند مبنای محاسبه پی به ای فوروارد تحلیلگران باشد. هرچند در مقابل ارزش معاملات خرد هم به حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان رسید و نشان می دهد فعلا کسی قصد خرید یا فروش شدید را ندارد.
دو هفته است که شاخص کل منفی بسته می‌شود. این دو کندل هفتگی منفی از شروع موج صعودی آبان به بعد تجربه نشده بود. در هر صورت وضعیت شاخص اصلاحی است گرچه شاخص هم وزن در هفته اخیر بهتر از شاخص کل بوده است، با این حال با توجه به بروز تنش های جدید انتظار نمی‌رود هفته آتی معاملات بهتر و شاهد بازده هفتگی مثبت باشیم. البته اگر سازمان بورس به عنوان یک متولی قدرتمند در این بازی عمل کند اتفاقات متفاوتی برای بازار شکل خواهد گرفت که خیلی زود خود را در تابلوی معاملات دارایی سهامداران نشان می‌دهد.

کد خبر: ۲۶۵٬۸۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha