۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
موانع و فرصتهای چین در سال ۲۰۲۴؛ افزایش شدت بازی قدرت‌های بزرگ
گلوبال تایمز گزارش داد

موانع و فرصتهای چین در سال ۲۰۲۴؛ افزایش شدت بازی قدرت‌های بزرگ

چین از چندقطبی برابر و منظم و همچنین جهانی‌سازی اقتصادی فراگیر حمایت می‌کند و همیشه در سمت راست تاریخ ایستاده است.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی گلوبال تایمز در مقاله ای نوشت: اگرچه تعدیل چشم‌انداز بین‌المللی هنوز در حال انجام است و شدت بازی قدرت‌های بزرگ افزایش خواهد یافت، اما روند حرکت چشم‌انداز بین‌المللی به سمت چندقطبی شدن به طور کلی در سال گذشته به جای تضعیف، تقویت شده است و نیروی محرکه آن افزایش یافته است. اگرچه برخی کشورها اقدامات محدودکننده تجاری را تقویت کرده اند و جهانی شدن اقتصادی تمایل دارد به مسیر اشتباه پان-سیاسی شدن، پان-امنیت سازی و همسویی لغزش کند، منطق بازار همکاری برد-برد همچنان حاکم است و ثبات و حفظ همکاری هنوز هم از نظر قدرت و اخلاق حرف اول را می زند.

ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

سال ۲۰۲۴ آغاز شده و طرح کلی سیاست و اقتصاد سال جاری ارزش چشمگیری دارد. در همین حال سال ۲۰۲۳ به پایان رسیده و فراز و نشیب های آن مردم جهان را پر از احساسات کرده است. مردم درک عمیق‌تر و تجربیات بیشتری از تغییرات عمده‌ای که در یک قرن اخیر دیده نشده‌ و سریع‌تر در حال تکامل هستند به دست آورده‌اند: از درگیری طولانی‌مدت روسیه و اوکراین تا دور جدید درگیری فلسطین و اسرائیل؛ از گسترش تاریخی بریکس تا ظهور قوی مفهوم «جنوب جهانی» در سیاست بین‌الملل؛ از موج جهانی هوش مصنوعی به رهبری ChatGPT تا توافق تاریخی به دست آمده در COP۲۸ جهت دور شدن از سوخت های فسیلی.

در سال گذشته حرکت چشم‌انداز بین‌المللی به سمت چندقطبی شدن به جای تضعیف، تقویت شده و نیروی محرکه آن افزایش یافته است

انتظار می رود که سال ۲۰۲۴ سالی بسیار مهم باشد. بر اساس آمار در سال ۲۰۲۴، ۷۶ کشور و منطقه در سراسر جهان انتخابات عمومی برگزار می کنند و بیش از ۱۰۰ کمپین انتخاباتی برگزار می شود که بیش از نیمی از جمعیت جهان را پوشش می دهد. این مهم ممکن است به معنای عدم اطمینان بیشتر و حتی احتمال درگیری و ناآرامی غیرمنتظره باشد. در عین حال هنوز مشخص نیست که آیا درگیری روسیه-اوکراین و درگیری فلسطین-اسرائیل در سال جاری تمام می شود یا خیر. علاوه براین خطر تجزیه ژئواکونومیک، جداسازی و ریسک زدایی باعث عدم اطمینان بیشتر در روند بهبود اقتصاد جهانی خواهد شد.

با این حال در سال ۲۰۲۴ که ممکن است سال پرنوسان‌تری باشد، ما هنوز می‌توانیم برخی از رگه‌های اساسی جهت‌گیری تاریخ را در پس تغییرات و عدم قطعیت‌ها ببینیم. اگرچه تعدیل چشم‌انداز بین‌المللی هنوز در حال انجام است و شدت بازی قدرت‌های بزرگ افزایش خواهد یافت، اما روند حرکت چشم‌انداز بین‌المللی به سمت چندقطبی شدن به طور کلی در سال گذشته به جای تضعیف، تقویت شده است و نیروی محرکه آن افزایش یافته است.

اگرچه برخی کشورها اقدامات محدودکننده تجاری را تقویت کرده اند و جهانی شدن اقتصادی تمایل دارد به مسیر اشتباه پان-سیاسی شدن، پان-امنیت سازی و همسویی لغزش کند، منطق بازار همکاری برد-برد همچنان حاکم است و ثبات و حفظ همکاری هنوز هم از نظر قدرت و اخلاق حرف اول را می زند.

چین از چندقطبی برابر و منظم و همچنین جهانی‌سازی اقتصادی فراگیر حمایت می‌کند و همیشه در سمت راست تاریخ ایستاده است

به ویژه، در پاسخ به یک سری مشکلات و چالش‌های بزرگی که جهان امروز با آن مواجه است، چین از چندقطبی برابر و منظم و همچنین جهانی‌سازی اقتصادی فراگیر حمایت می‌کند. در سال ۲۰۲۳ اقتصاد چین در برابر فشارهای خارجی مقاومت کرده و بر مشکلات داخلی غلبه کرده است. با توسعه با کیفیت گامی به جلو در ساختن یک کشور بزرگ مدرن سوسیالیستی از همه لحاظ برداشته شده است.

شاید بین نتایج واقعی سال ۲۰۲۳ از یک سو و انتظارات برخی افراد در ابتدای سال گذشته و احساسات شخصی برخی افراد از سوی دیگر فاصله وجود داشته باشد. اما باید دید که توسعه چین با شرایط مساعدتری مواجه است و روند اساسی رونق و بهبود و رشد اقتصادی سالم چین در بلندمدت بدون تغییر باقی خواهد ماند. این مهم به چین اعتماد به نفس و قدرت بیشتری برای حرکت به جلو می دهد.

چنین اعتماد و قدرتی ناشی از پیشرفت شتابان چین در عرصه تجارت و روابط خارجی است. در سال ۲۰۲۳ چین به «حیاط کوچک، حصار بلند» ایالات متحده آمریکا با سطح بازتر پاسخ داد، از سومین مجمع کمربند و جاده برای همکاری بین‌المللی گرفته تا رویدادهای بزرگ از جمله نمایشگاه کانتون، نمایشگاه تجارت خدمات، نمایشگاه بین المللی محصولات مصرفی چین، نمایشگاه جهانی تجارت دیجیتال و نمایشگاه بین المللی زنجیره تامین چین. انتظار می رود این الگو در سال ۲۰۲۴ ادامه یابد و گسترش یابد.

در سال ۲۰۲۳ صنایع نوظهور استراتژیک که توسط فناوری اطلاعات نسل جدید، بیوتکنولوژی، تجهیزات پیشرفته و حفاظت از محیط زیست سبز ارائه می‌شوند، به سرعت در چین توسعه یافته‌اند

چنین اعتماد و قدرتی ناشی از مزایای جدیدی است که با ظهور مداوم پویایی های جدید توسعه در چین ایجاد شده است. در سال ۲۰۲۳، صنایع نوظهور استراتژیک، که توسط فناوری اطلاعات نسل جدید، بیوتکنولوژی، تجهیزات پیشرفته و حفاظت از محیط زیست سبز ارائه می‌شوند، به سرعت در چین توسعه یافته‌اند. سهم صادرات وسایل نقلیه با انرژی جدید، محصولات باتری فتوولتائیک و لیتیوم به طور قابل توجهی افزایش یافته است. محصولات با تکنولوژی بالا و ارزش افزوده بالا و محصولاتی که منجر به تحول سبز می شوند، به محرک های جدید رشد صادرات تبدیل شده اند. تلاش های هماهنگ مردم چین در نوآوری های تکنولوژیکی در مقیاس وسیع به ثمر نشسته است.

چنین اعتماد و قدرتی ناشی از دستاوردهای جدید چین در میان محیط پیچیده و متلاطم خارجی است. در سال ۲۰۲۳ نفوذ بین المللی، جذابیت و قدرت شکل دهی چین به طور قابل توجهی افزایش یافته است: از مذاکرات بین رهبران ارشد چین و روسیه در کرملین تا نشست سران کشورهای چین و ایالات متحده در سانفرانسیسکو. از میانجیگری موفقیت آمیز برای احیای روابط دیپلماتیک بین عربستان سعودی و ایران تا ترویج فعالانه گسترش بریکس؛ از رهبری روابط دوجانبه تا تنظیم دیپلماسی چندجانبه؛ از تعامل نزدیک با قدرت های بزرگ تا تعمیق همکاری های جنوب و جنوب. ابتکار توسعه جهانی چین، ابتکار امنیت جهانی و ابتکار تمدن جهانی همچنان حمایت گسترده و پاسخ های مثبت جامعه بین المللی را دریافت می کنند.

اعتماد به نفس و قدرت چین از ماهیت عملگرا و سخت کوش مردم چین و آرزوهای آنها برای زندگی بهتر ناشی می شود

مردم چین آرزوی زندگی بهتر را دارند و مایلند به طور مستمر تلاش های ملموسی برای این هدف انجام دهند. این عزم نیروی محرکه اساسی برای توسعه مداوم جامعه چین است. در سطح استراتژیک این مهم به عنوان تعهد تزلزل ناپذیر برای پیشبرد مدرنیزاسیون چین ظاهر می شود و به عنوان هدف سیاسی نهایی در نظر گرفته می شود. از نظر منطق توسعه، در تلاش‌های متمرکز برای مدیریت مؤثر امور داخلی و ترویج مدرن‌سازی چین از طریق توسعه با کیفیت بالا منعکس می‌شود.

در همین حال همه می دانند که خوشبختی با کار سخت و تلاش محکم به دست می‌آید و هیچ‌کس انتظار ندارد سال ۲۰۲۴ آسان و روان باشد.

کد خبر: ۲۶۵٬۸۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha