۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵
تامین اجتماعی برای پرداخت حقوق، 12 هزار میلیارد تومان وام گرفت
یک اقتصاددان تاکید کرد:

تامین اجتماعی برای پرداخت حقوق، 12 هزار میلیارد تومان وام گرفت

یک اقتصاددان گفت: صندوق های بازنشستگی از مولفه پایداری مالی برخوردار نیستند، تامین اجتماعی برای حقوق افراد تحت پوشش اش 12 هزار میلیارد تومان تسهیلاتبا سود حداقل 28 درصد گرفته و 97 درصد حقوق اعضا صندوق بازنشستگی از بودجه عمومی تامین می شود.

به گزارش خبرنگار بازار یک استاد دانشگاه در نشستی با عنوان مساله اصلاح نظام بازنشستگی و نسبت آن با اصلاح نظام بودجه ریزی که در موسسه دین و اقتصاد برگزار شد، اظهار کرد: در ایران به مقوله بازنشستگی بی توجهی شده است و فاصله عمیقی در دانش نظری بازنشستگی بین ایران و کشورهای همسطح به لحاظ علم و دانش وجود دارد که این فاصله  در دهه ۸۰ به مراتب بیشتر شد.

میکائیل عظیمی ادامه داد: در حال حاضر مساله بازنشستگی یکی از جدیترین مباحث اقتصادی و اجتماعی است که از سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ شاهد تغییرات جدی در مباحث نظری این پدیده هستیم تا جایی که رشته دانشگاهی سالمند شناسی به دلیل اهمیت مقوله بازنشستگی در دانشگاه کشورهای توسعه یافته ایجاد شده است.

این کارشناس اقتصاد توسعه درباره تامین مالی در صندوق های بازنشستگی تصریح کرد: در تامین مالی صندوق های بازنشستگی دو شیوه سنتی وجود داشته است در ایران برای تامین مالی صندوق ها از ادبیات جدیدی استفاده نمی شود.

 وی تاکید کرد: در صندوق های بازنشستگی نسل های مختلف به یکدیگر گره می خورند به همین دلیل مساله بازنشستگی بر امنیت ملی تاثیرگذاری فراوانی دارد.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: مهمترین وظیفه صندوق های بازنشستگی پرداخت حقوق به اعضای صندوق در دوران فراغت از کار است که پس از یک دوره طولانی پرداخت حق بیمه از سوی اعضا این امر محقق میشود.

 

ناگزیری صندوق های بازنشستگی از سرمایه گذاری

عظیمی با تاکید برضرورت سرمایه گذاری از سوی صندوق های بازنشستگی تصریح کرد: صندوق های بازنشستگی به منظور حفظ سرمایه اولیه ناگزیر از سرمایه گذاری با منابعی که در اختیار دارند، هستند.

وی افزود: در بین مسئولان ایران این دیدگاه قالب است که صندوق های بازنشستگی، صندوق های سرمایه گذاری هستند در حالی که فقط ظاهر مالی بسیار پررنگی دارند.

این اقتصاددان تصریح کرد: اگرچه صندوق ها دارای بار مالی زیادی هستند و حضور گسترده ای در بازارهای مالی دارند که این امر در خدمت ماموریت اصلی صندوق است.

این کارشناس اقتصاد توسعه خاطرنشان کرد: زنجیره ارزش محوری این صندوق ها صرفا جنبه بیمه ای دارد و سرمایه گذاری ها که امری ضروری است برای تقویت این زنجیره ارزش محسوب می شود.

عظیمی تاکید کرد: صندوق ها باید  ارزش مقادیر ورودی را حفظ کنند تا بتوانند خدمات را ارائه دهند.

 پیوند نسل ها در صندوق های بازنشستگی

وی با تاکید براینکه صندوق های بازنشستگی کارکردهای مختلفی در حوزه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارند، افزود: این صندوق ها از دوره پیش از تولد تا پس از مرگ یک فرد را پوشش می دهند.

عظیمی با بیان اینکه در حوزه نظام بازنشستگی نسل ها به یکدیگر گره میخورند، خاطرنشان کرد: مهمترین کارکرد اقتصادی صندوق ها هموار سازی مصرف در افق های بلند ۶۰-۷۰ ساله است.

این کارشناس اقتصاد توسعه تاکید کرد: نظام بازنشستگی بر امنیت ملی اثر می گذارد و از  ارکان امنیت ملی محسوب می شود تا جایی که به عنوان مثال روسیه برای اینکه سه سال سن بازنشستگی را بالا ببرد مدتها دچار تنش و درگیری شده است. فرانسه نیز مدت زمان زیادی است که به دلیل مسایل مربوط به بازنشستگی دچار تنش و درگیری شده است.

 خدمات غیرهمسان صندوق های بازنشستگی

وی درباره وضعیت صندوق های بازنشستگی در ایران گفت: در حاضر در کشور ۸۳ میلیون نفر جمعیت داریم که باید مشخص شود چند نفر درگیر این صندوق ها هستند و از کدام خدمات صندوقهای بازنشستگی بهره مند می شوند.

این اقتصاددان با تاکید براینکه میزان  پایداری مالی در صندوق های بازنشستگی بسیار موضوع حایز اهمیتی است، تصریح کرد: صندوقهای بازنشستگی در ایران خدمات شناخته شده ای دارند اما میزان پوشش این ۱۸ خدمت برای همگان یکسان نیست.

وی با تاکید براینکه ۳۰ تا ۴۰ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال کشور تحت پوشش صندوقهای بازنشستگی هستند، ادامه داد: اما نکته قابل توجه این است که هیچ کدام از صندوقهای بازنشستگی ایران از مولفه پایداری مالی برخوردار نیستند به غیر از صندوق بازنشستگی  وکلا که اجباری برای بازنشستگی ندارند.

 صندوق بازنشستگی روستایی جوانمرگ شد

عظیمی با بیان اینکه در صحبت های مسئولان گفته می شود که صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی روستایی پایداری مالی دارند، گفت: پایداری مالی این صندوقها صرفا در حد ترازنامه پایان سال به دلیل نداشتن حقوق معوق است حال این سوال مطرح می شود که آیا عملکرد بیمه ای صندوقهای مذکور موفقیت آمیز بوده است یا خیر و اینکه منابع مالی برای پرداخت حقوق را از چه راهی تامین کرده اند.

این اقتصاددان ادامه داد: پایداری مالی صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی روستایی ناشی از این امر است که در ترازنامه مالی پایان سال آنها به دلیل پرداخت حقوق مثبت نشان داده می شود اما بررسی عمیق صورتهای مالی این صندوق نشان می دهد که  ۱۲ هزار میلیارد تومان وام از بانک رفاه با بهره ۲۸ تا ۳۲ درصدی دریافت کرده تا بتواند حقوق افراد تحت پوشش را پرداخت کند و صندوق بازنشستگی روستاییان که با قاعده پیش از موعد جوانمرگ شده است.

عظیمی یادآور شد:ترکیب منابع صندوق بازنشستگی کشوری نشان می دهد که برای پرداخت حقوق از حق بیمه و سود سرمایه گذاری استفاده می شود و ۹۷ درصد حقوق ها از بودجه عمومی تامین می شود و ۲.۵ تا ۳ درصد را از سود سپرده ها پرداخت می کنند.

کد خبر: ۲٬۶۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha