ثبت نام متقاضیان صدور و تمدید مجوز در محل تشکل صنفی بلامانع شد
معاون حقوقی و امور مجلس اتاق اصناف ایران:

ثبت نام متقاضیان صدور و تمدید مجوز در محل تشکل صنفی بلامانع شد

معاون حقوقی و امور مجلس اتاق اصناف ایران با اشاره به تبعات برون‌سپاری‌ها در ثبت درخواست صدور و تمدید مجوزها، از احیاء نقش و جایگاه اصلی اتحادیه‌ها در چرخه صدور و تمدید پروانه خبر داد.

به گزارش بازار، مهرداد آرمان، معاون حقوقی و امور مجلس اتاق اصناف ایران گفت: پس از ابلاغ قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی و قانون تسهیل صدور مجوزهای کشور و تاکید هیات مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار بر غیرحضوری و الکترونیکی شدن فرایند صدور و تمدید پروانه کسب، ثبت نام حضوری متقاضیان توسط اتحادیه های صنفی جرم‌انگاری شد.

وی افزود: این موضوع باعث شد بسیاری از اشخاص متقاضی کسب و کار به جهت ناآشنا بودن با فرایند مذکور مبادرت به برون‌سپاری ثبت نام و صدور و تمدید مجوز خود به موسسات و برخی از دفاتر و واحدهای ارائه دهنده این خدمت کنند. اما این برون سپاری واجد دو آسیب عمده بود.

معاون حقوقی و امور مجلس اتاق اصناف ایران در این زمینه توضیح داد: نخست آنکه این تصمیم جایگاه و مرجعیت برخی اتحادیه‌های صنفی را به عنوان متولی و تکیه‌گاه اصلی اعضای خود را متزلزل می‌ساخت. دیگر آنکه این برون سپاری بر خلاف مقصود و هدف مقنن از قوانین صدرالاشاره مبنی بر کاهش هزینه صدور مجوز، منجر به افزایش چندمیلیونی و بعضاً چند ده میلیونی این هزینه‌ها با مراجعه به دفاتر مذکور می‌شد.

مهرداد آرمان با اشاره به تلاش‌های اتاق اصناف ایران برای اصلاح این رویه گفت: با عنایت به این آسیب ها موضوع همکاری اتحادیه‌ها و اتاق‌های اصناف در امر ثبت‌نام و امکان درخواست صدور و تمدید مجوز متقاضیان در دستور کار اتاق اصناف ایران قرار گرفت و خوشبختانه حسب پیگیری‌های مجدانه ریاست محترم اتاق اصناف ایران، جناب آقای دکتر صفایی و موافقت رییس محترم مرکز مطالعات وپایش محیط کسب و کار، نقش و جایگاه اصلی اتحادیه‌ها و دیگر تشکل‌های صنفی در چرخه صدور و تمدید پروانه، مشروط به عدم الزام متقاضیان به حضور در اتحادیه و به صورت کاملاً اختیاری احیاء شد.

وی تاکید کرد: باتوجه به فراز و نشیب‌ها و چالش‌های موجود، مانند تحولات اقتصادی، تشکل‌های صنفی با بلامانع شدن ثبت نام متقاضیان صدور و تمدید مجوز در محل اتحادیه‌ها، بیشترین همراهی و همکاری را با دولت خدمتگذار و مردمی خواهند داشت.

کد خبر: ۲۶۵٬۶۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha