۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۴
ورود شبه‌علم به رسانه‌ها خطری جدی برای تصمیم‌گیری‌هاست
رئیس سازمان هواشناسی کشور:

ورود شبه‌علم به رسانه‌ها خطری جدی برای تصمیم‌گیری‌هاست

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: علم بر پایه تحقیق است، اما شبه‌علم بر پایه تبلیغ و ورود آن به رسانه‌ها خطری جدی برای تصمیم‌گیری‌هاست.

به گزارش بازار، سحر تاج بخش مسلمان در اختتامیه نهمین جشنواره پژوهشگران و محققان برتر سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح اظهار داشت: به فرمایش رهبر معظم انقلاب، موضوع علم و تسلط به علم به عنوان یکی از قوی ترین ابزارهایی که ما را در مقابل هر دشمنی موفق می کند.

وی افزود: پژوهش و تحقیق یکی از اصلی ترین مولفه های دانش و دستیابی به علم است و سه عامل مهم تفکر، تعقل و تدبر در تحقق آن موثر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه‌داد: علم یک نوع مطالعه ساختاری است که از ابزارهایی مثل مشاهدات، تجربیات، آزمایش ها و تحلیل ها استفاده می کند و برپایه تحقیق است، اما شبه علم بر پایه تبلیغ حاصل می شود.

تاج‌بخش مسلمان اضافه‌کرد: وقتی شبه‌علم وارد رسانه؛ جایی که جامعه هدف بسیار وسیعی دارد که همه آنان هم متخصص نیستند می‌شود، از آنجایی که ساده بیان می شود، جذابیت دارد.

وی اضافه‌کرد: شاید بدترین نتایجی که شبه علم می تواند داشته باشد ارائه راه حل های اشتباه برای تصمیم گیران کشورها است و این موضوع گاهی هزینه های سنگینی بر کشورها، جوامع و ملت ها وارد می کند.

رئیس سازمان هواشناسی کشور اظهار داشت: به طور قطع در جوامع فرهیخته تفاوت بین علم و شبهه علم محسوس است و وارد باورهایشان نمی شود، اما در بسیاری از جاها اینگونه نیست.

وی خطاب به پژوهشگران سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح گفت: ما به عنوان جوامع متخصص در حوزه تحت فعالیت خود، موظف به اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه ای که در این حوزه متخصص نیستند، هستیم.

این مقام مسوول ابراز امیدواری کرد جامعه ما نیز به همین سمت هدایت شود تا دشمن از هیچ راهی وارد اعتقادات مذهبی، اجتماعی، فرهنگی و علمی مردم نشود.

تاج‌بخش مسلمان خاطرنشان‌کرد: اینکه موضوع علم و دانش، قدرتمندترین ابزار است از همینجا نشات می گیرد که هیچ گاه با هیچ وسیله ای نمی توان جلوی آن را گرفت.

وی بیان‌داشت: داستان «علم بهتر است یا ثروت» از همین موضوع ریشه می گیرد که آنچه ناگسستنی است و نفوذی نمی تواند به آن شود، علم است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با علم و دانش می توان در بهترین مسیر حرکت کرد که اصلی ترین مولفه آن نیز پژوهش است.

کد خبر: ۲۶۵٬۶۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha