۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴
سرقت کابل امان مخابرات گلستان را برید | نیازمند همکاری مردم در نصب دکل هستیم
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

سرقت کابل امان مخابرات گلستان را برید | نیازمند همکاری مردم در نصب دکل هستیم

گرگان- متاسفانه یکی از چالش های بزرگ مخابرات گلستان سرقت کابل است که هزینه هنگفتی را به این شرکت تحمیل کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: بدون شک ارتباطات نیاز ضروری امروز بشر بوده و توسعه این حوزه یکی از بسترهای مهم شهر هوشمند، ارتقا کسب و کار ها و توسعه همه بخش ها است. گسترش فیبر نوری یکی از بستر های پرقدرت در حوزه ارتباطات محسوب می شود که اخیرا استان گلستان بهره مندی ویژه ای از این تکنولوژی داشته و در حال حاضر امکان بهره مندی از خدمات در این بستر در تمام شهرهای استان و نیمی از روستاها فراهم است.

خبرنگار بازار گفت‌وگویی را با «غلامعلی شهمرادی» مدیر عامل شرکت مخابرات منطقه گلستان ترتیب داده. به اعتقاد شهمرادی گلستان از استان های پیشرو در توسعه فیبر نوری و پوشش اینترنت پر سرعت است. وی در خلال این گفت‌وگو به معضل سرقت کابل های مسی و هزینه گزافی که این مسئله به مخابرات تحمیل می کند هم اشاره کرد و از تمام ارگان ها خواست در پیشگیری از این اتفاق به این شرکت کمک کنند.

* آیا اینترنت ثابت هم گران شده است؟

گران شدن اینترنت جزو خبرهای داغ این روزها بوده و در رسانه ها و فضای مجازی رقم های بسیار بالایی برای افزایش نرخ اینترنت همراه اعلام شده است اما طبق اعلام وزارت ارتباطات، اپراتور ها مجاز به افزایش تعرفه اینترنت بیش از ۳۴ درصد نیستند و این گرانی صرفا روی بسته های همراه اعمال شده و اینترنت ثابت هیچ تغییری نکرده است.

بنا بر یک اصل ثابت باید بین سرمایه گذاری و درآمد اپراتورها همخوانی وجود داشته باشد. تکمیل اینترنت پر سرعت در سراسر کشور سرمایه گذاری کلانی را می طلبد که این هزینه از خدمات ارائه شده به مشترکان تامین می شود.

* مزیت های ارائه خدمات در بستر فیبر نوری چیست؟

ارائه خدمات در بستر فیبر نوری یکی از رویکردهای جدی در دولت جدید بوده و در حال حاضر این امکان برای تمام شهرهای استان و نیمی از روستاها فراهم شده است. فیبر نوری مزیت های زیادی نسبت به شبکه مسی دارد. در شبکه مسی محدودیت سرعت وجود داشت اما در فیبر نوری هیچ محدودیتی وجود ندارد و سرعت های چند صد مگا بیتی هم قابل ارائه به مشترکان است.

سرویس های تمام ادارات، سازمان ها، شرکت های خصوصی و بالغ بر چهار هزار مشترک خانگی روی بستر فیبر نوری عرضه می شود

تعداد کاربران و تکنولوژی مورد استفاده در میزان سرعت این شبکه تاثیر دارد. سرعت اینترنت در بستر فیبر نوری با افزایش تعداد مشترکان در یک باکس FAT کاهش می یابد اما طراحی به گونه ای است که همه افراد می توانند حداقل سرعت ۱۰۰ مگابایت در ثانیه را تجربه کنند. در صورت استفاده صرفا یک مشترک از باکس مورد نظر و با توجه به سرعت سرویس دریافتی تا ۹۵۰ مگابایت در ثانیه هم قابل دسترسی بوده این در حالی است که نهایت سرعت در بسترمسی ۱۶ مگابایت بود. یکی دیگر از مزایای این تکنولوژی این است که اختلالات شبکه تلفن روی سیم مسی در فیبرنوری وجود نخواهد داشت، ضمن اینکه محدودیت مسافت هم در این بستر وجود ندارد.

به تدریج تمام بسترهای مسی جمع آوری و به فیبر نوری تبدیل خواهد شد. با توجه به اینکه همه مشترکان به لحاظ اقتصادی امکان دریافت خدمات در بستر فیبر نوری را ندارند لذا سعی می کنیم این روند کند تر پیش برود، ضمن اینکه سعی خواهیم کرد برای ترغیب مردم به سمت بهره مندی از این بستر جذابیت ایجاد کنیم. در حال حاضر سیم کشی داخل ساختمان ها در بستر فیبر نوری به طور رایگان انجام می شود، همچنین مردم می توانند مودم دریافت اینترنت در بستر فیبر نوری را به صورت اقساط خریداری کنند.

سرویس های تمام ادارات، سازمان ها، شرکت های خصوصی و بالغ بر چهار هزار مشترک خانگی روی بستر فیبر نوری عرضه می شود و با توجه به مزیت های این بستر قطعا با معرفی آن و شناخت بیشتر مردم، متقاضیان دریافت این خدمات افزایش خواهند یافت. بسته های دریافتی با قیمت های متفاوت در این بستر ارائه می شود اما ماهیانه به طور متوسط حدود ۲۵۰ هزار تومان برای مشترک هزینه دارد.

* سرقت کابل چه خساراتی را به شرکت مخابرات گلستان تحمیل کرده است؟

یکی از چالش های بزرگ ما سرقت تجهیزات مخابراتی است. در سال جاری آمار سرقت به لحاظ تعدادی ۲۵ درصد افزایش داشت و به لحاظ هزینه ای با توجه به گرانی و تورم حدود ۴۰ درصد رشد را شاهد بودیم.

سرقت کابل ها و تجهیزات مخابراتی در سال گذشته ۲۲ هزار مورد بود که هزینه تامین مجدد این تجهیزات ۱۲ هزار میلیارد تومان است، ضمن اینکه درآمد از دست رفته شرکت مخابرات هم به این خسارت اضافه می شود و ممکن است مجموع خسارت تا ۴۰ هزار میلیارد تومان هم افزایش یابد.

* چه مناطقی در استان از اینترنت پرسرعت بهره مند هستند؟

تمام شهرهای گلستان به علاوه ۹۹ درصد روستاهای استان از اینترنت پرسرعت برخوردار هستند که عمدتا فورجی و فورجی پلاس بوده و اخیرا هم در حال گسترش فایوجی هستیم. استان گلستان این نظر جزو استان های پیشگام محسوب می شود.

* آیا در نصب دکل ها ی مخابراتی با مشکل مواجه هستید؟

نصب دکل ها و توسعه شبکه همراه به مشارکت مردم نیاز دارد زیرا تصور اشتباه متضرر بودن امواج دکل ها باعث می شود که شهروندان نسبت نصب دکل ها مقاومت نشان دهند. این در حالی است که این تکنولوژی در تمام دنیا استفاده می شود و مورد تایید سازمان انرژی اتمی است.

نصب دکل ها و توسعه شبکه همراه به مشارکت مردم نیاز دارد زیرا تصور اشتباه متضرر بودن امواج دکل ها باعث می شود که شهروندان نسبت نصب دکل ها مقاومت نشان دهند. این در حالی است که این تکنولوژی در تمام دنیا استفاده می شود و مورد تایید سازمان انرژی اتمی است

* برای سیم کشی فیبر نوری در ساختمان های در حال ساخت هم برنامه ای دارد؟

به منظور جایگزینی سیم کشی فیبر نوری به جای شبکه مسی در ساختمان های در حال ساخت چند جلسه با سازمان نظام مهندسی و برخی از انبوه سازان برگزار شد که همه افراد به این اقدام رغبت نشان دادند اما الزاماتی در دستور العمل های ساختمانی قوانین بالادستی وجود دارد و نیازمند تصمیم گیری در سطح کلان است. در حال حاضر سیم کشی فیبر نوری در برخی ساختمان های شهر گرگان در حال انجام است اما گسترش این موضوع نیازمند فرهنگ سازی است.

* مبلغ مطالبات فعلی شرکت مخابرات گلستان از مشترکان چه میزان است؟

رقم طلب فعلی مخابرات گلستان از مشترکان خانگی، شرکت های خصوصی و دستگاه های دولتی ۳۰ میلیارد تومان است. مخابرات به منظور ارائه خدمات کیفی نیازمند سرمایه گذاری بوده، بنابراین انتظار ما از مشترکان این است در این بخش با شرکت مخابرات همکاری کنند.

* سخن پایانی

مخابرات و ارتباطات نیاز ضروری بسیاری از کسب و کارها و زندگی امروز بشر است. اگر فرض را بر این بگذاریم تنها ۱۰ دقیقه ارتباطات در سراسر کشور قطع شود در تمام بخش ها دچار چالش و توقف خواهیم شد. ضمن اینکه 20 درصد سهام شرکت مخابرات مربوط به سهام عدالت است و سرمایه در این بخش هم به مردم باز می گردد.

کد خبر: ۲۶۵٬۵۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha