۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
تحویل خودروهای وارداتی بیشتر از یک هزار دستگاه نبوده| خوش بینانه ۱۵هزار دستگاه خودرو وارد می شود
یک کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با بازار:

تحویل خودروهای وارداتی بیشتر از یک هزار دستگاه نبوده| خوش بینانه ۱۵هزار دستگاه خودرو وارد می شود

احتشام زاد کارشناس صنعت خودرو به بازار گفت: به نظر می رسد که بیشتر از یک هزار دستگاه خودرو به مشتریان تحویل داده نشده است و در این خصوص آمار دقیق و رسمی نیز وجود ندارد.

بازار؛ گروه خودرو: روز گذشته عباس علی آبادی وزیر صمت در صحت علنی مجلس شورای اسلامی مدعی واردات ۹ هزار و ۱۷۶ دستگاه خودرو به کشور شد. وزیر صمت اعلام کرد که حدود ۴ هزار دستگاه خودرو از آمار مذکور پلاک شدند. کارشناسان معتقد هستند که با ورود ۴ هزار دستگاه خودرو جدید به بازار قیمت خودروهای خارجی روند نزولی را دنبال خواهد کرد، اما فعلا قیمت خودروها مسیر صعودی را در پیش گرفته است. برای بررسی واردات خودرو به کشور با فرهاد احتشام زاد کارشناس صنعت خودرو به گفت و گو پرداختیم:

۱۰ هزار دستگاه خودرو به کشور نرسیده بلکه تاکنون ۵ هزار دستگاه خودرو وارد شده است

* ظاهرا در واردات خودرو به کشور تفاوت آماری وجود دارد، وزیر صمت خبر واردات ۱۰ هزار دستگاه را داد براین اساس تا کنون چند دستگاه خودرو خارجی به کشور وارد شده است؟

۱۰ هزار دستگاه خودرو به کشور نرسیده بلکه تاکنون ۵ هزار دستگاه خودرو وارد شده است. وزیر صمت به آمار حدود ۴ هزار دستگاه خودرو شماره گذاری شده نیز اشاره داشت که از این مقدار تعدادی متعلق به اموال تملیکی، چند دستگاه آمبولانس و کمتر از ۳ هزار دستگاه خودرو برای متقاضیان وارد شده است.

* آیا آماری در خصوص عرضه خودروهای وارداتی به مشتریان وجود دارد؟

تاکنون آمار دقیق و رسمی در این خصوص اعلام نشده است، خودروهای وارداتی که در سامانه یکپارچه فروش تخصیص یافته با چالش شماره گذاری مواجه هستند. به نظر می رسد که بیشتر از یک هزار دستگاه خودرو به مشتریان تحویل داده نشده است.

تعدد شرکت برای واردات یک برند مشکلی ایجاد نمی کند، خودروسازان خارجی نیز با این موضوع به دلیل نهایت استفاده و کاهش تعهدات چالشی ندارند

* در واردات خودرو شاهد هستیم که چند شرکت مدعی واردات برند نیسان هستند، این نوع تعدد شرکت برای یک برند چالش در بازار ایجاد نمی کند؟ آیا شرکت های خودروساز خارجی با این موضوع مشکل خواهند داشت؟

تعدد شرکت برای واردات یک برند مشکلی ایجاد نمی کند، خودروسازان خارجی نیز با این موضوع به دلیل نهایت استفاده و کاهش تعهدات چالشی ندارند. وزارت صمت باید مدیریتی مناسب در خصوص این موضوع داشته باشد، در حال حاضر وزارت صمت درگیر تامین ارز است و اگر ۱۰ شرکت وارد کننده اقدام به عرضه یک برند کنند، اثر مثبتی در بازار ایجاد نخواهند کرد.

تحویل خودروهای وارداتی بیشتر از یک هزار دستگاه نبوده| خوش بینانه ۱۵هزار دستگاه خودرو وارد می شود

در حال حاضر شاید ۲ درصد از برنامه واردات خودرو تحقق یافته است

* برنامه اعلامی وزارت صمت برای واردات خودرو به کشور چند هزار دستگاه بوده است؟

در ابتدای سال جاری وزارت صمت برنامه ای در خصوص واردات خودرو اعلام کرد که براساس آن در سال جاری باید ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد و این حجم در کنار تعهد معوق ۱۰۰ هزار دستگاهی سال گذشته مجموعا به ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو خارجی در کشور می رسید. در حال حاضر شاید ۲ درصد از برنامه مذکور تحقق یافته است، چرا که واردات خودرو همانطور که پیشتر اشاره داشتم با تامین و تخصیص ارز چالش دارد. نکته قابل توجه اینجاست که دولت برنامه درآمدی از محل مالیات خودروهای سواری وارداتی دارد، حجم کل این درآمد ۲ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

در یک شرایط ایده آل و خوش بینانه می توان انتظار واردات ۱۵ هزار دستگاه تا پایان سال را داشت

* باتوجه به اینکه شما سال ها در امر واردات خودرو فعالیت داشتید، تا پایان سال چند دستگاه خودرو وارد کشور می شود؟

در یک شرایط ایده آل و خوش بینانه می توان انتظار واردات ۱۵ هزار دستگاه تا پایان سال را داشت، کما اینکه با تغییر سال میلادی مدل خودروها در بازارهای جهانی تعییر یافته و خودروهای وارداتی فعلی به بازار کشور قدیمی محسوب می شوند. شرکت های واردکننده داخلی اگر اکنون برای یک خودرو مدل ۲۰۲۴ سفارش گذاری کنند، بهار سال آینده می توانند آن ها را عرضه بازار کنند. از سوی واردات خودروهای مدل ۲۰۲۳ برای شرکت های بازرگانی توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

* بارها گفته شده است که واردات خودروهای خارجی می تواند قیمت خودروهای موجود در بازار داخل را کاهش دهد، نظر شما در این خصوص چیست؟

میزان عرضه و تقاضا در بازار خودرو تفاوت بسیار زیادی با یک دیگر دارد، تقاضا سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه است و آمار تولید ۹ ماه سال نیز حاکی از عدم پوشش تقاضا مذکور است. با نگاه خوش بینانه به تولید یا مونتاژ خودرو در کشور می تواند دریافت که مجموع خودروهای داخلی نمی تواند فاصله میان عرضه و تقاضا را کاهش دهد. در بازار خودرو تقاضا در جال سرکوب است و این بازار طی یکسال گذشته با اخبار خوب مدیریت شده است، بازار خودرو در حال حاضر وضعیت کما را تجربه می کند و مشخص نیست که چه زمانی تجربه دوباره تنش را خواهد داشت.

کد خبر: ۲۶۵٬۴۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha