۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱
شرط وزرات جهاد کشاورزی برای حمایت از تولیدکنندگان نهاده‌های کشاورزی
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد

شرط وزرات جهاد کشاورزی برای حمایت از تولیدکنندگان نهاده‌های کشاورزی

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: از تولیدکنندگان نهاده‌های داخلی در کشور حمایت می‌شود به شرطی که این نهاده‌ها باعث کاهش کمیت و کیفیت محصول نشود و امنیت غذایی کشور را تامین کند.

به گزارش بازار، علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی به خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما گفت: هدف ما در این وزراتخانه تامین امنیت غذایی در داخل کشور است و هر نهاده‌ای که در داخل تولید شود مورد حمایت ما قرار می‌گیرد.

مهاجر تاکید کرد: به شرطی از تولیدکنندگان نهاده‌های داخلی حمایت می‌شود که این نهاده باعث کاهش کمیت و کیفیت محصول نشود و امنیت غذایی کشور را تامین کند.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در ادامه تصریح کرد: اصلاح بذر، تولید محصولات را تا ۳ برابر افزایش می‌دهد و چاره‌ای جز تولید در داخل نداریم، اما محصولات باکیفیت مناسب باید تولید شود.

علیرضا مهاجر، با بیان اینکه مسؤولیت اصلی ما تأمین غذا و امنیت غذای کشور است، گفت: در این خصوص دو موضوع، غذای کافی و سالم بسیار مهم است.

وی ادامه داد: برای افزایش کمیت محصولات کشاورزی سه نهاده در کنار آب و هوای سالم از اهمیت ویژه برخوردار است. کود، سم و بذر افزایش کمی تولید را تضمین می‌کند؛ علاوه بر آنکه سلامت محصولات به کیفیت آن‌ها بر می‌گردد.

مهاجر با اشاره به فناوری روز جهان در تولید سموم تصریح کرد: دنیا به سوی کاهش حجم مصرف سموم رفته و ما هم مدافع تولید حداکثری محصولات با مصرف سموم پایین هستیم.

معاون امور زراعت در پایان گفت: ۹۰ درصد محصولات داخل به دلیل آفتاب خوب کشور نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی در وضعیت بهتری قرار دارد با این وجود اگر در تولید کود و سموم به روز نباشیم، نمی‌توانیم صادرات داشته باشیم و محصولات برگشت می‌شود.

خانم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات نیز در این نمایشگاه بر تلاش برای تامین سموم سلامت‌محور برای تامین امنیت غذایی کشور تاکید کرد.

خانم جلیلی مقدم با بیان اینکه به دلیل تنوع اقلیمی، شرایط آب و هوایی و مسائل دیگر، نوع کشت محصولات در هر کشوری متفاوت و برنامه‌های کنترل آفات این محصولات نیز متفاوت و متناسب با آن خواهد بود، گفت: تلاش می‌شود در تامین سموم شیمیایی، موضوع سلامت محصولات کشاورزی مد نظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه سعی بر این است که آفات و علف‌های هرز به‌خوبی کنترل شود تا بتوان غذای جامعه را تامین کرد، گفت: البته در این میان موضوع سلامت محصولات کشاورزی نیز مهم است؛ چراکه امروزه در دنیا هر محصولی را که با هر شرایطی تولید شده باشد، نمی‌پذیرند، بلکه باید محصولات شناسنامه‌دار باشند و مشخص شود آن محصول با چه سم، کود و نهاده‌ای و تحت چه شرایطی تولید شده است.

مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات تصریح کرد: در کشور ما موضوع سلامت محصولات کشاورزی، در ماده ۶۵ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، مورد اشاره قرار دارد و در یکی از مباحث آن، کودها و آفت‌کش‌های شیمیایی را مدنظر قرار داده که پیرو آن موظف هستیم، با کمک سازمان‌های غذا و دارو و استاندارد، مخاطرات کودها و سموم شیمیایی بر روی مسئله باروری، تحت نظارت و کنترل باشد.

جلیلی مقدم با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مسائلی که در ثبت آفت‌کش‌ها مد نظر قرار می‌گیرد، سلامت جامعه و محیط زیست است، تاکید کرد: تمامی هم و غم وزارت جهاد کشاورزی این است که نهاده‌های سالمی در اختیار بهره‌برداران قرار گیرد تا بتوان از قبل آن محصولات سالمی تولید کرد.

کد خبر: ۲۶۵٬۳۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha