۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
توافق تجاری با چین برای ترامپ بی ارزش است؛ اما به خاطر انتخابات اجرایی می کند
استاد دانشگاه بوستون آمریکا در گفتگو با بازار:

توافق تجاری با چین برای ترامپ بی ارزش است؛ اما به خاطر انتخابات اجرایی می کند

«جفری کارلینر» معتقد است که ضربه کرونا به اقتصاد امریکا و چین مهمترین مانع اجرای توافق تجاری دو کشور است.

فاطمه محمدی پور؛ بازار : روزنامه «وال‌استریت ژورنال» اخیرا گزارش داد که چین به آمریکا هشدار داده در صورتی که واشنگتن خطوط قرمز را رد کند، مرحله نخست توافق تجاری میان ۲ کشور که شامل خرید محصولات کشاورزی از آمریکاست، متوقف خواهد شد.

یکی از بخش‌های این توافق که برای آمریکا و به‌خصوص در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، خرید محصولات کشاورزی این کشور توسط چین است.

اخیرا نیز مشاور سابق امنیت ملی آقای ترامپ، «جان بولتون» فاش کرد که رئیس جمهور، نگران ثروت سیاسی خود بوده و شخصاً و صراحتاً از همتای چینی خود، «شی جی پینگ» خواسته با افزایش خرید کالاهای کشاورزی ایالات متحده آمریکا به وی در ماندن در قدرت کمک کند.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «پروفسور جفری کارلینر» استاد دانشگاه بوستون آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می‌آید.

*بعد از گذشت دو سال از ریاست جمهوری «دونالد ترامپ»، یکی از پایگاههای سیاسی مهم او یعنی کشاورزان آمریکا در پی جنگ تجاری وی با چین متحمل ضرر شدند. آقای ترامپ با بیان اینکه هر درد کوتاه مدتی که کشاورزان تجربه کرده باشند پس از مجبور کردن چین برای بازنویسی شرایط تجارت به نفع آمریکا ارزش دارد، همواره با صدای بلند از رویکرد خود دفاع کرده است. اما مشاور سابق امنیت ملی آقای ترامپ، «جان بولتون» ادعا می کند که رئیس جمهور، نگران ثروت سیاسی خود بوده و شخصاً و صراحتاً از همتای چینی خود، «شی جی پینگ» خواسته با افزایش خرید کالاهای کشاورزی ایالات متحده آمریکا به وی در ماندن در قدرت کمک کند. ارزیابی شما چیست؟
این درست است که رئیس جمهور ترامپ بر سیاست خود - اعمال تعرفه بر کالاهای چینی  - در مقابل چین تاکید می کند، سیاستی که باعث ضربه به کشاورزان آمریکایی شد. یکی از بخش‌های  توافق تجاری با چبن که برای آمریکا و به‌خصوص در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، خرید محصولات کشاورزی این کشور توسط چین است. از آنجایی که کشاورزان یکی از مهمترین پایگاههای انتخاباتی او هستند از این رو می خواهد آنها را راضی نماید به او رای دهند. بنابراین ممکن است ادعای بولتون واقعیت داشته باشد و ترامپ منافع شخصی را بر منافع ملی ترجیح دهد.

*بسیاری از اقتصاددانان - از جمله «ایان شلدون» اقتصاددان دانشگاه ایالتی اوهایو تردید دارند که چین بتواند واقعاً به تعهد خرید خود طبق فاز یک توافق تجاری با امریکا پایبند باشد. ارزیابی شما چیست؟
در پی بحران کرونا اقتصاد چین ضربه محکمی خورد و همه چیز آنطور که باید پیش نرفت. همانطور که آقای شلدون اعتقاد دارد با وقوع بحران کرونا و درگیر شدن اقتصادهای بزرگ از جمله چین در آن، پکن نمی تواند ۲۰۰ میلیارد دلار کالای اضافی از امریکا در طی دو سال خریداری کند. از طرفی صادرات امریکا به چین نیز نسبت به سال ۲۰۱۹ در اثر کرونا کاهش یافته است. اگر کرونا رخ نمی داد به احتمال زیاد چین می توانست به تعهد خود پایبند باشد اما اکنون غیر ممکن است.

*با توجه به بحران کرونا آیا فاز یک توافق نامه تجاری امریکا و چین در سال ۲۰۲۰ به اجرا در خواهد آمد و اهداف طرفین را تامین خواهد کرد؟
تاکنون این توافق به اجرا در نیامده است و ترامپ اخیرا آن را توافقی بی ارزش خوانده است. از آنجا که کرونا از شهر ووهان چین آغاز شد، دونالد ترامپ ادعا می کند چین مقصر شیوع آن بوده و باید مجازات شود اتهامی که چین صریحا آن را رد می کند. این موضوع و ضربه کرونا به اقتصاد امریکا و چین مهمترین عاملی است که مانع اجرای توافق تجاری میان دو کشور شده است. به نظر می رسد قبل از انتخابات ماه نوامبر ترامپ جهت افزایش شانس پیروزی خود در انتخابات اجرای توافق را در برنامه کاری خود قرار دهد.

کد خبر: ۲۶٬۵۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha