۸ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸
کانادا و نروژ؛ آلاینده‌ترین و پاک‌ترین بهره‌برداران نفتی در جهان
نتایج یک مطالعه زیست محیطی نشان داد

کانادا و نروژ؛ آلاینده‌ترین و پاک‌ترین بهره‌برداران نفتی در جهان

مساله انتشار کربن یکی از مهمترین مسایل این روزهای اقتصاد دنیا است و صنعت نفت هم در سالهای اخیر به عنوان آلاینده ترین صنعت معرفی شده است. حال گزارشها نشان می دهد در میان ۱۰ کشور بزرگ تولید کننده نفت در دنیا، کانادا به عنوان مالک آلاینده ترین صنعت نفت دنیا شناخته شده است.

بازار؛ گروه بین المللصنعت نفت و گاز یکی از آلاینده ترین صنایع در دنیا است و بررسی ها نشان داده است تولید نفت شیل آلایندگی بیشتری نسبت به تولید نفت در کشورهای خاورمیانه دارد.مرکز مطالعاتی ریستاد انرژی  اخیرا گزارشی در مورد میزان دی اکسید کربن منتشر شده در فعالیتهای بالادستی صنعت نفت و گاز طبیعی  در ده کشور بزرگ تولید کننده نفت در دنیا ارایه داد.  این سومین سالی است که گزارش موسسه ریستاد انرژی تهیه شده است و در گزارش اول که در سال ۲۰۱۸ ارایه شده بود  امریکا به عنوان کشوری که آلاینده ترین صنعت نفت و گاز دنیا را دارد معرفی شد. در آن سال در نتیجه فعالیتهای بالا دستی صنعت نفت و گاز در امریکا ۱۳۳ میلیون تن گاز دی اکسید کربن منتشر شد و کشورهای روسیه و کانادا با انتشار به ترتیب ۱۱۶ میلیون تن و ۱۱۴ میلیون تن گاز دی اکسید کربن در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند .

موسسه مطالعاتی ریستاد انرژی در بخش ابتدایی این گزارش با تشریح دلیل انجام این مطالعه و اهمیت توجه به مسایل زیست محیطی در شرایط کنونی حاکم بر اقتصاد دنیا نوشت:«هدف اصلی از تهیه این گزارش مطالعه میزان کربن منتشر شده از فعالیتهای بالا دستی صنعت نفت در دنیا و میزان تمرکز کشورها روی بکارگیری تکنولوژی های کم آلاینده بود. بررسی های ما نشان داد تولید نفت شیل  از نفت خاورمیانه آلاینده تر است و برای اینکه در مقابل این آلودگی ایستادگی شود باید از تکنولوژی های جدید استفاده شود.»

در ادامه گزارش آمده است:« البته امریکا توانسته است میزان انتشار کربن به ازای هر بشکه نفت تولیدی را کم کند ولی بازهم  باید سرمایه گذاری های بیشتری انجام شود که در وضعیت قیمتی کنونی این سرمایه گذاری امکان پذیر نیست.»این مرکز برای مقایسه این کشورها از واحدی به نام شدت انتشار کربن استفاده کرد. شدت انتشار کربن به معنای میزان انتشار گاز دی اکسید کربن به  ازای  معادل هر بشکه نفت یا گاز تولیدی در کشور است. 

کانادا آلاینده ترین صنعت نفت دنیا را دارد

کانادا در این مطالعه به عنوان کشوری که آلاینده ترین صنعت نفت دنیا را دارد معرفی شد. این موسسه مطالعاتی با اشاره به این مطلب که در سال ۲۰۱۸ امریکا بیشترین میزان انتشار آلودگی به ازای هر بشکه نفت تولیدی در دنیا را داشت و در سال ۲۰۲۰ دیگر جایگاه اول به امریکا اختصاص ندارد، نوشت:« در گزارش سال جاری وضعیت کمی تغییر کرده است. آمارهای سال گذشته نشان داد کانادا بالاترین شدت انتشار دی اکسید کربن به ازای هر بشکه نفت تولیدی را دارد در حالیکه کشور نفت خیز نروژ در رده کشورهایی قرار می گیرد که کمترین انتشار کربن را به خود اختصاص داده است. »

شدت انتشار کربن در ازای تولید هر بشکه نفت در کشور کانادا برابر با ۳۹ کیلو گرم است که سه تا پنج برابر متوسط انتشار کربن به ازای هر بشکه نفت تولید شده در دنیا است. در سال گذشته به طور متوسط در ازای تولید هر بشکه نفت در دنیا ۱۸ کیلوگرم دی اکسید کربن تولید شده بود. در این سال کشور کانادا در مجموع ۱۱۴ میلیون تن دی اکسید کربن تولید کرد و یکی از آلاینده ترین صنایع نفت و گاز دنیا را داشت.

یک دلیل مهم در بالا بودن  میزان انتشار کربن از پروژه های نفتی کانادا را می توان تولید نفت شیل در این کشور دانست که پروژه ای پر هزینه تر و آلاینده تر از تولید نفت عادی است.

نروژ پاک ترین صنعت نفت دنیا را دارد

طبق این گزارش که بر مبنای اطلاعات سال ۲۰۱۹ تهیه شده است  نروژ در ازای تولید هر بشکه نفت در بازار جهانی تنها ۷ کیلوگرم دی اکسید کربن تولید کرد و به عنوان پاک ترین صنعت نفت دنیا معرفی شد. این کشور در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی مکانیزم قیمت گذاری دی اکسید کربن را معرفی و اجرا کرد و در کنار آن، سیستم تجارت کربن اتحادیه اروپا را هم اجرا می کرد.همین مساله سبب شد تا فعالان حوزه انرژی در این کشور توجه بیشتری روی میزان کربن منتشر شده در جریان فعالیت اقتصادی خود داشته باشند و بکارگیری تکنولوژی های کم کربن و توجه به مسایل زیست محیطی در این کشور بیش از پیش اهمیت پیدا کند.

 در نتیجه توجه دولت نروژ به مسایل زیست محیطی بود که بسیاری از حوزه های نفتی فراساحلی این کشور به طور کامل با نیروی برق کار می کنند  و در نتیجه انتشار کربن در نتیجه کار در این حوزه های نفتی به حداقل رسیده است. بررسی های انجام شده توسط صنعت نفت کشور نروژ نشان می دهد در شماری از پروژه های نفتی این کشور هیچ ردپایی از انتشار کربن دیده نمی شود که موفقیت بزرگی برای آنها محسوب می شود.

 نکته دیگر اینکه کشور نروژ شعله ور کردن گاز طبیعی در فرایند استخراج نفت را از دهه ۱۹۷۰ میلادی ممنوع کرده است و همین مساله خود باعث شد تا میزان آلایندگی این صنعت در مراحل

کد خبر: ۲۶٬۵۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha