۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰
فرق استیل بگیر و نگیر؛ هر آنچه که نیاز است بدانید

فرق استیل بگیر و نگیر؛ هر آنچه که نیاز است بدانید

استیل بگیر و نگیر از انواع بسیار رایج فولاد ضدزنگ به شمار می‌روند که در صنایع مختلفی به‌کار گرفته می‌شوند.

به گزارش بازار، استیل بگیر و نگیر از انواع بسیار رایج فولاد ضدزنگ به شمار می‌روند که در صنایع مختلفی به‌کار گرفته می‌شوند. فرآیند تولید این دو نوع استیل تا حدود زیادی شبیه به هم است، اما در این بین تفاوت‌هایی نیز وجود دارد و به واسطه این تفاوت‌ها، کاربردهای این دو نوع استیل نیز متفاوت است. برای اینکه بتوانید محصول مناسب را برای نیاز خود پیدا کنید، لازم است تفاوت‌های میان این دو نوع فولاد را بشناسید و با ویژگی‌های هر کدام آشنا شوید.
از این رو ما در ادامه نوشته پیش‌رو قصد داریم به بررسی فرق استیل بگیر و نگیر بپردازیم؛ تا انتها همراه ما باشید.

استیل بگیر چیست؟

در بیان فنی، به ورق‌های فولادی ضد زنگ فریتی که خاصیت مغناطیسی داشته باشند، استیل بگیر گفته می‌شود. این ورق‌ها از ریزساختار فریتی که حاوی آهن با ساختار BCC است و عناصری نظیر کربن و کروم بهره‌مندند، از این رو خواص مغناطیسی دارند. همچنین عنصر نیکل که به نحوی مختل‌کننده خاصیت مغناطیسی است در این نوع فولادها کم یافت شده و این شرایط باعث پایداری فاز فریت می‌شود. استیل ۴۱۰، ۴۲۰ و ۴۳۰ از رایج‌ترین و کاربردی‌ترین انواع استیل بگیر به شمار می‌روند.

برخی مزایای استیل بگیر عبارتند از:

  • قابلیت شکل‌دهی: استیل بگیر به‌راحتی قابل شکل دهی است.
  • قیمت مناسب: قیمت ورق استیل بگیر نسبت به استیل نگیر مناسب‌تر است.
  • مقاومت در برابر خوردگی: استیل بگیر به دلیل وجود کروم در برابر خوردگی مقاوم است.

برخی معایب استیل بگیر عبارتند از:

  • جذب آهنربا: استیل بگیر به آهنربا جذب می‌شود.
  • مقاومت کم‌تر در برابر زنگ‌زدگی: استیل بگیر نسبت به استیل نگیر مقاومت کمتری در برابر زنگ‌زدگی دارد.

استیل نگیر چیست؟

در مقابل استیل بگیر، استیل نگیر وجود دارد و همان‌طور که از نام آن پیدا است، این نوع فولاد به آهن ربا جذب نشده و خاصیت مغناطیسی ندارد. دلیل ضد مغناطیسی بودن این ورق‌ها بالاتر بودن درصد نیکل موجود در آن‌ها است. این ورق‌ها مقاومت بسیار بالایی نسبت به خوردگی و آلاینده‌های شیمیایی داشته و از این رو در صنایع کاربردهای گسترده‌تری نیز دارند.

برخی مزایای استیل نگیر عبارت‌اند از:

  • مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی: استیل نگیر به دلیل وجود کروم و نیکل در برابر خوردگی و زنگ زدگی بسیار مقاوم است.
  • قابلیت شکل دهی: استیل نگیر به راحتی قابل شکل دهی است.
  • ظاهر زیبا: استیل نگیر ظاهری زیبا و براق دارد.

برخی معایب استیل نگیر عبارتند از:

  • عدم جذب آهنربا: استیل نگیر جذب آهنربا نمی‌شود.
  • قیمت بالا: استیل نگیر نسبت به استیل بگیر قیمت بالاتری دارد.

تفاوت استیل بگیر و نگیر

فرق استیل بگیر و نگیر

تا اینجا استیل بگیر و نگیر معرفی شدند و تنها تفاوتی که مشخص شد در خاصیت مغناطیسی این دو نوع فولاد بود. اما در این بین تفاوت‌های بیشتری نیز وجود دارد که حتما باید پیش از خرید، آن‌ها را بدانید. با بررسی دقیق این تفاوت‌ها و همچنین برآورد نیازها و انتظارات خود می‌توانید بهترین محصول را تهیه کنید. برخی از رایج‌ترین تفاوت‌های استیل بگیر و نگیر به شرح زیر است:

عناصر تشکیل‌دهنده

اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین فرق استیل بگیر و نگیر در عناصر تشکیل‌دهنده این دو فولاد است. در واقع تفاوت خاصی در عناصر شکل‌دهنده استیل بگیر و نگیر وجود دارد و هر دوی این محصولات از آهن، کروم و نیکل ساخته می‌شوند.

نکته مهم در میزان درصد هر کدام از عناصر مذکور است که می‌تواند باعث ایجاد استیل نگیر با بگیر بشود. به عنوان مثال، همان‌گونه که اشاره شد، استیل بگیر دارای مقدار کمتری از عنصر نیکل است. استیل بگیر معمولاً حاوی ۱۰ تا ۱۲ درصد کروم است و همچنین استیل نگیر اغلب حاوی ۱۶ تا ۲۶ درصد کروم و ۱۰ تا ۳۵ درصد نیکل است.

مقاومت در برابر خوردگی

خوردگی یکی از مهم‌ترین مشکلات چنین محصولاتی است. به صورت کلی، هم استیل بگیر و هم استیل نگیر در برابر زنگ‌‍زدگی و خوردگی مقاومند، اما در این بین، استیل نگیر به واسطه بالاتر بودن درصد نیکل، از مقاومت بهتری در برابر این عوامل مخرب برخوردار است.

کاربردها

تفاوت‌هایی که در ویژگی‌های فنی و ظاهری استیل بگیر و نگیر وجود دارد در نهایت باعث می‌شود تا کاربردهای این دو نوع فولاد با هم متفاوت باشد. برخی از رایج‌ترین کاربردهای استیل بگیر عبارتند از:

  • خودروسازی
  • ساخت تجهیزات
  • لوازم آشپزخانه
  • اتصال‌دهنده‌ها
  • پمپ و شیرآلات
  • توربین‌های گازی
  • پانل‌های کابینت یخچال
  • تجهیزات پزشکی و جراحی

همچنین کاربردهای رایج استیل بگیر عبارتند از:

  • ساخت سینک
  • سیستم‌های آبی
  • تانکرها، کپسول‌ها
  • ساخت مخازن ذخیره و جدار نازک

انتخاب بین استیل بگیر یا نگیر

برای انتخاب استیل بگیر یا نگیر به دو چیز نیاز دارید؛ یکی ویژگی‌های هر کدام از این نوع استیل‌ها که در سطرهای پیشین کاملا بررسی شدند و دیگری بررسی کامل نیازها و انتظاراتی که دارید. با مطابقت دادن این دو مورد و در نظر داشتن فرق استیل بگیر و نگیر می‌توانید بهترین گزینه را مطابق با نیازهای خود پیدا کنید. به عنوان مثال اگر نیاز به استیلی دارید که در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم باشد و قیمت مناسب داشته باشد، استیل بگیر گزینه مناسبی است. اگر نیاز به استیلی دارید که در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی بسیار مقاوم باشد و ظاهری زیبا داشته باشد، استیل نگیر گزینه خوبی به نظر می‌رسد.

انتخاب بین استیل بگیر یا نگیر

خرید انواع استیل بگیر و نگیر با قیمت رقابتی در سراسر کشور

برای خرید استیل بگیر یا نگیر، علاوه بر دو موضوعی که باید در نظر بگیرید، موضوع سومی نیز وجود دارد و آن مناسب بودن کیفیت محصول است. تفاوتی ندارد که به کدام نوع از انواع ورق‌های استیل نیاز دارید؛ در هر صورت اگر محصول تهیه شده کیفیت مناسبی نداشته باشد، مطمئنا برای هیچ نیازی مناسب نیست.

در شرکت نفت آهن پاسارگاد با برند تجاری آیرومارت، تامین موجودی کاملی از انواع استیل بگیر و نگیر ساخته‌شده توسط تولیدکنندگان معتبر در کشور مانند صورت گرفته و شما مشتریان گرامی می‌توانید با بهره‌مندی از قیمت رقابتی و دریافت مشاوره خرید رایگان، برای خرید محصول مورد نظر خود اقدام کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر، خرید و بررسی قیمت انواع ورق استیل، تنها کافی است که به سایت آیرومارت به آدرس www.iromart.com مراجعه کرده و یا با شماره تلفن ... تماس بگیرید.

کلام آخر

فرق استیل بگیر و نگیر را از جنبه‌های مختلفی می‌توان بررسی کرد؛ ویژگی‌های فنی، کاربردها قیمت و برخی موارد دیگر در بین محصولات متفاوت است و البته شباهت‌هایی نیز در این بین وجود دارند.

پیش از اقدام برای خرید و بررسی قیمت ورق استیل ۳۰۴ نگیر و هر محصول مشابه دیگری، باید مطمئن شوید این محصول برای نیاز شما مناسب است یا خیر. از این رو ما در نوشته بالا کوشیدیم اطلاعاتی را در این باره با شما در میان بگذاریم. امید است که مطالب مذکور برای شما مفید بوده باشند. 

کد خبر: ۲۶۵٬۱۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha