۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
رویای خانه دار شدن؛ حبابی که می ترکد| انبوه سازان از مسکن می روند!
بازار از اصفهان گزارش می‌دهد؛

رویای خانه دار شدن؛ حبابی که می ترکد| انبوه سازان از مسکن می روند!

اصفهان- رشد افسارگسیخته و چند برابری قیمت ها و افزایش ۱۲۰ درصدی اجاره بها در اصفهان از سال گذشته رُخ نشان داد و به امسال هم رسید تا بازار مسکن اصفهان همچنان در سکوت و سکون باقی بماند.

عارف اصفهانی؛ بازار: با وجود اینکه مهرداد بذرپاش در تازه ترین اظهار نظرهایش با اشاره به مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری عنوان کرده که با دو اقدام قیمت مسکن و زمین را در کشور کنترل می‌کنیم اما کارشناسان خلاف این موضوع را پیش بینی کرده اند.

در حقیقت نبود توازن بین عرضه و تقاضا و همچنین افزایش قیمت تمام ‌شده ساخت، از جمله دلایلی است که بر رکود بیشتر خرید و فروش خانه دامن زده است؛ این در حالی است که رشد قیمت مصالح ساختمانی، تورم، افزایش هزینه نیروی انسانی و افزایش قیمت زمین در افزایش قیمت مسکن دخیل هستند و در این میان دلالان و واسطه‌ ها نیز به این آشفته بازار دامن می زنند.

حالا در حاشیه های اصفهان هم خانه ها میلیاردی شده اند و با وجود اینکه معاملات زیادی وجود ندارد اما با وجود تورم و رشد صعودی قیمت ها است که از پله های ترقی بالا می رود!

جالب اینکه برای این قیمت ها که تحت هیچ قانونی نیست؛ قوانین به شکل نانوشته ای در این بازار اعمال می شود و باعث شده که قشر عظیمی از خانواده هایی که در نقاط متوسط شهر بودند حالا به نقاط حاشیه ای پناه ببرند تا میزان دخل و خرجشان متعادل شود.

نه خریدار و نه فروشنده؛ بازار خاموش است

بر اساس تحقیقات به عمل آمده با وجود اینکه در تابستان امسال شاهد رشد ساخت و سازها در حوزه مسکن بودیم اما اکنون چند ماه مانده به آخر سال به نظر می رسد که این روند با کاهش محسوسی روبرو شده است.

مهرداد رجبی، از کارشناسان حوزه مسکن در گفت و گو با بازار و در پاسخ به این سوال که آیا این روند ادامه دار خواهد بود یا خیر، اظهار می کند: با توجه به اینکه روند قیمت ها در بازار مسکن رو به صعود گذاشته و مصالح ساختمانی با قیمت های رو به افزایش رو به رو شده بعید نیست که باز هم شاهد بالا رفتن قیمت مسکن در سال آتی و رکود بیشتر باشیم.

وی با اشاره به اینکه در بازار مسکن در هر دو حیطه یعنی هم در تولید و هم در معاملات با رکود مواجه هستیم، می افزاید: البته این اتفاق جدید نیست و یکی دو سالی هست که بازار مسکن با مشکلات جدی روبرو شده است.

رجبی: قیمت مسکن ثابت مانده است چراکه اخبار ضد و نقیضی درباره واردات خودرو، بازار طلا و غیره به گوش می‌ رسد و خریداران ترجیح داده‌ اند که ملک خریداری نکنند و سرمایه هایشان را به بخش دیگری هدایت کنند

این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه در بازار مسکن بیشتر فروشنده فعالیت دارد و خریداری نیست، می گوید: قیمت مسکن هم ثابت مانده است؛ چون اخبار ضد و نقیضی درباره واردات خودرو، بازار طلا و غیره به گوش می‌ رسد و خریداران ترجیح داده‌ اند که ملک خریداری نکنند و سرمایه هایشان را به بخش دیگری هدایت کنند.

رجبی در پاسخ به سوال دیگر بازار مبنی بر اینکه بازار مسکن در سال آینده را چطور می بینید؛ بیان می کند: آنطور که پیش بینی می شود این بازار با کاهش قیمت ها روبرو نخواهد بود و بنابراین افزایش قیمت در بازار مسکن در سال آتی هم رقم خواهد خورد.

رکود شدید در بازار مسکن و ضعف در توان خرید مردم

کارشناسان مسکن و فعال حوزه مصالح ساختمانی نیز در گفت و گو با بازار و در پاسخ به خبرنگار بازار در رابطه با بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی و تأثیر آن بر ساخت و سازها و بازار ساخت مسکن می گوید: به نظر من با توجه به بالا رفتن قیمت مصالح و تاسیسات ساختمان رکود شدیدی همراه با ضعف در توان خرید مردم مشاهده می شود و گرانی های مکرر در بازار به شکل روزانه، خرید مسکن و ساخت و ساز را برای مردم سخت تر کرده است.

امیر حیدری می افزاید: همین رکودها، بی ثباتی های روزانه، بلاتکلیفی و بی برنامه بودن اثرات منفی بازار و مسکن را نشان می دهد، به این سبب که اکثر مردم به دلیل نداشتن قدرت خرید مجبور به اجاره نشینی شده اند و هر سال با افزایش اجاره ها فشار اقتصادی روی مردم بیشتر شده است.

رویای خانه دار شدن اصفهانی ها؛ حبابی که می ترکد| بناهای میلیاردی در حاشیه نصف جهان!

حیدری در ادامه با اشاره به گرانی و تورم در بخش مصالح ساختمانی که بهانه ای برای گرانتر شدن مسکن و اجاره بها شده است، می افزاید: این موضوع باعث رکود شدید شده و این در حالی است که هزاران شغل مستقیم و غیرمستقیم با ساخت و ساز و بازار مسکن رابطه نزدیک دارند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه آیا گرانی مصالح ساختمانی به نوعی حباب شمرده می شود و یا واقعی است، بیان می کند: متاسفانه تمامی قیمت ها واقعی و بدون حباب در بازار دیده می شود، دلیل آن هم یک چیز است؛ با بی ارزش شدن واحد ازری کشور به هر حال باید واقع بینانه به قیمت ها نگاه کرد.

سیاست های دولت باید تغییر کند

در این ارتباط عضو انجمن صنفی انبوه‌ سازان مسکن و ساختمان استان اصفهان نیز در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه دولت باید با راهکارهای حمایتی به حوزه مسکن ورود کند، می گوید: اگر دولت سیاست هایش را تغییر ندهد وقوع رکود تورمی همچنان بر بازار مسکن سایه خواهد انداخت و مردم فرصت خانه دار شدن نخواهند داشت.

علی صالح تبار، در پاسخ به این سوال که آیا رکود از بازار مسکن رخت خواهد بست یا خیر، ابراز می کند: در حال حاضر بازار مسکن اصفهان در شرایط جالبی نیست و در رکود به سر می برد اما این ثبات چندان پایدار نخواهد بود و احتمال می رود که مسکن باز هم گران شود.

وی با اشاره به اینکه چندی پیش معاون وزیر راه و شهرسازی از وجود شش میلیون خانوار ایرانی در طرح نهضت ملی مسکن خبر داده و این نشان می دهد که خانوارهای مستاجر در کشور و بالتبع در کلان شهر اصفهان تعداد زیادی هستند که باید برای آنها فکری شود، اظهار می کند: تا زمانی که دست سوداگران از بازار مسکن برداشته نشود و خانه های خالی در دست آنها باشد مسکن به ثبات و آرامش نخواهد رسید.

صالح تبار: بالا رفتن قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی باعث شده که مردم به فکر حفاظت از سرمایه های خود باشند و ترجیح بدهند که وارد بازار مسکن شوند اما تا زمانی که وضعیت اقتصاد و رشد تورم به این شکل باشد بازار مسکن نیز با رشد صعود قیمتی مواجه خواهد بود

عضو انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان تصریح می کند: بالا رفتن قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی باعث شده که مردم به فکر حفاظت از سرمایه های خود باشند و ترجیح بدهند که وارد بازار مسکن شوند اما تا زمانی که وضعیت اقتصاد و رشد تورم به این شکل باشد بازار مسکن نیز با رشد صعود قیمتی مواجه خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال بازار مبنی بر اینکه در این میان آیا بانک ها هم در رکود و مشکلات بازار مسکن نقشی دارند یا خیر، بیان می کند: بانک ها هم به نوبه خود در این زمینه عملکرد خوبی نداشته اند؛ چرا که در پرداخت تسهیلات به متقاضیان سنگ اندازی می کنند و اقشار کم درآمد با بروکراسی های زیادی روبرو می شوند. در حالی که ساخت مسکن توسط بخش خصوصی در کنار کنترل و تعدیل بازار مسکن توسط بخش دولتی می‌ تواند از آسیب‌ های ناشی از سرگردانی سرمایه‌ های بزرگ نیز جلوگیری و آنها را به سمت حوزه ساخت و ساز مسکن سوق دهد.

رویای خانه دار شدن اصفهانی ها؛ حبابی که می ترکد| بناهای میلیاردی در حاشیه نصف جهان!

عضو انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان ادامه داد: در این میانه دولت هم باید با راهکارهای حمایتی و حذف بروکراسی ها در این حوزه ورود کند تا بازار مسکن به سمت مناسبی هدایت شود.

بدمسکنی، پدیده ای رو به رشد

صالحی تبار به دلایل کمبود واحد کشور نیز اشاره کرد و افزود: کاهش حاشیه سود انبوه‌ سازان دلیلی دیگر بر کمبود واحد در کشور شده است به این دلیل که افزایش قیمت مصالح ساختمانی و دستمزدها باعث شده است انبوه‌سازان از عرضه مسکن فاصله بگیرند و به سمت مشاغل دیگری بروند.

با وجود اینکه مسکن همچنان به عنوان یکی از اصلی ترین کالاها در سبد خانواده ها به شمار می رود اما در حال حاضر دیگر حقوق دریافتی تناسب چندانی با یکی از نیازهای اساسی که تأمین سرپناهی برای زیستن است وجود ندارد. همین موضوع عده زیادی را به‌ ویژه در کلان‌ شهری همچون اصفهان به ‌سوی بد مسکنی هدایت کرده است چرا که دیگر خانوارها قدرت خرید مسکن را ندارند و اجاره‌خانه نیز حالا سر فلک کشیده است. در واقع این طبقه متوسط جامعه است که به این دلایل همواره با مشکلات بسیاری مواجه می شود و آسیب های زیادی را نیز تحمل می کند که اگر سیاست های درست برای آن اندیشیده نشود ممکن است به یک بحران بزرگ تبدیل شود.

کد خبر: ۲۶۵٬۰۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha