۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
نژاد مرغ بومی «آرین» ۳۰ سال رها شده بود
معاون طیور سازمان جهاد کشاورزی گلستان:

نژاد مرغ بومی «آرین» ۳۰ سال رها شده بود

گرگان- نظری، معاون طیور سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه مدت ۳۰ سال است هیچ اقدامی برای اصلاح این نژاد انجام نشده بود، گفت: بخش خصوصی باید در جوجه ریزی نژاد آرین کمک کند.

رضا نظری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به استدلال دولت برای تعیین قیمت دستوری مرغ، گفت: قبل از سال ۹۷، قیمت این محصول پروتئینی بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شد اما با شروع تحریم ها و کمبود نهاده های وارداتی، دولت مجبور به در نظر گرفتن یارانه به این صنعت شد.

معاون طیور سازمان جهاد کشاورزی گلستان اضافه کرد: در آن زمان سامانه های مختلفی برای تقسیم و نظارت بر توزیع نهاده ها شکل گرفت.

به گفته وی، بخش دولتی انتظار دارد تولید کننده در ازای دریافت یارانه، محصول نهایی را با قیمت مد نظر دولت به بازار عرضه کند.

معاون طیور سازمان جهاد کشاورزی گلستان، جوجه ریزی استان تا ۲۰ آذر ماه را ۱۱۷ میلیون قطعه اعلام کرد و گفت: این آمار در مدت مشابه سال قبل ۱۰۲ میلیون قطعه بود که این افزایش نشان دهنده پویایی صنعت طیور است.

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی استان گلستان می تواند تامین، توزیع و ثبت سفارشات ارزی شرکت های وارد کننده نهاده را پیگیری کند، بیان کرد: در این بین مرکز تحقیقات هم در تلاش است نهاده ای را جایگزین ذرت و سویا کند.

به گفته وی، موضوع تامین ارز از مدیریت استان خارج و مربوط به سیاست های کلان کشور است.

در خصوص «نژاد آرین» هم باید گفت در مقطعی که به دلیل تحریم ها مرغ اجداد وارد کشور نمیشد، مسئولان در سطح کلان تصمیم گرفتند نیم نگاهی به مرغ آرین داشته باشند.

نظری با بیان اینکه مدت ۳۰ سال است هیچ اقدامی برای اصلاح این نژاد انجام نشده بود، بیان کرد: اخیرا بودجه ای به این منظور در نظر گرفته شده است و لازم است که بخش خصوصی در جوجه ریزی نژاد آرین همکاری داشته باشد از سوی دیگر اعطا تسهیلات یکی از مشوق های دولت به بخش خصوصی برای جوجه ریزی نژاد آرین است.

کد خبر: ۲۶۴٬۹۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha