۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷
آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به دادگاه لاهه شکایت کرد

آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به دادگاه لاهه شکایت کرد

دیوان دادگستری بین‌المللی از شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به این دیوان به اتهام نسل کشی خبر داد.

به گزارش بازار، دیوان دادگستری بین‌المللی در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به اتهام «نقض نگران‌کننده وظایفش طبق کنوانسیون پیشگیری و مجازات مربوط به جنایت نسل کشی در ارتباط با فلسطینی‌های ساکن نوار غزه» شکایتی را ثبت کرده است.

در متن این سند نوشته شد: «اقدامات و قصورهای اسرائیل دارای مشخصه نسل‌کشی هستند. آنها دارای نیت مشخص لازم برای از بین‌بردن فلسطینی‌های ساکن غزه به عنوان بخشی از یک گروه قومی، نژادی و ملی فلسطینی هستند.»

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، در ادامه این شکایت آمده است: «عملکرد اسرائیل در ارتباط با فلسطین‌های غزه – چه از طریق ارگان‌های دولتی، ماموران دولتی، و چه دیگر نهادها و اشخاصی که طبق دستورالعمل یا تحت دستور، کنترل یا نفوذ آن عمل می‌کنند – ناقض وظایفش طبق کنوانسیون نسل‌کشی است.»

آفریقای جنوبی همچنین رژیم صهیونیستی را به «قصور در پیش‌گیری از نسل کشی» و «پیگیری یک تحریم مستقیم و علنی به نسل‌کشی» متهم کرد.

این کشور آفریقایی در متن شکایت خود نوشت: «اسرائیل در اقدامات مربوط به نسل‌کشی علیه مردم فلسطین در غزه دست داشته و دارد و نسبت به ادامه دست داشتن خود در این اقدامات نیز ریسک کرده است.»

آفریقای جنوبی از این دیوان خواست تا «تدابیر موقتی را با هدف محافظت در برابر آسیبهای شدید و غیرقابل جبران بیشتر به حقوق مردم فلسطین طبق کنوانسیون نسل کشی و تضمین پایبندی اسرائیل به وظایفش طبق این کنوانسیون برای دست نزدن به نسل‌کشی و جلوگیری از آن و مجازات آن تعیین کند.»

جنبش حماس در ۱۵ مهر حمله گسترده‌ای را علیه مواضع رژیم صهیونیستی در غلاف غزه آغاز کرد. تل‌آویو در پاسخ به این عملیات - که به دلیل حملات رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی، «طوفان الاقصی» نام گرفته - قتل‌عام مردم بی‌گناه فلسطین را آغاز کرده و از رسیدن غذا، دارو، سوخت و دیگر اقلام ضروری به ساکنان غزه جلوگیری می‌کند.

در پی این حملات تا امروز دست‌کم ۲۱ هزار فلسطینی به شهادت رسیده‌اند که بیشتر آن‌ها زن و کودک هستند. همچنین بخش اعظم نواحی شمال غزه کاملاً تخریب شده است.

کد خبر: ۲۶۴٬۶۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha